podmiotowe środki dowodowe

  Podmiotowe środki dowodowe w Prawie zamówień publicznych 2025

Podmiotowe środki dowodowe w Prawie zamówień publicznych 2025

Podmiotowe środki dowodowe w zamówieniach publicznych to dokumenty i oświadczenia, które na wezwanie zamawiającego złoży wykonawca znajdujący się na pierwszym miejscu w rankingu ofert. Przykłady podmiotowych środków dowodowych to zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego, sprawozdanie finansowe czy wykaz wcześniej zrealizowanych dostaw bądź usług. Dokumenty te mają za zadanie potwierdzić, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania oraz spełnia warunki udziału w procedurze. W artykule omawiamy istotne praktyczne aspekty związane z żądaniem i oceną podmiotowych środków dowodowych. Sprawdź, kiedy i jakich dokumentów żądać, jak je uzupełniać i weryfikować.

W tym artykule
  • Podmiotowe i przedmiotowe środki dowodowe są to dokumenty, które wykonawcy składają na potwierdzenie różnego typu wymagań zamawiającego. W skrócie – środki podmiotowe potwierdzają sytuację podmiotową wykonawcy, przedmiotowe środki dowodowe składane wraz z ofertą odnoszą się do przedmiotu zamówienia.
  • Dokumenty przedkładane przez wykonawcę jako odpowiedź na wezwanie zamawiającego muszą odzwierciedlać stan aktualny na dzień ich składania. Oznacza to, że przedstawione środki, nawet jeśli zostały wystawione wcześniej, muszą potwierdzać rzeczywistą sytuację na dzień ich dostarczenia zamawiającemu.
  • Wykonawca nie jest zobowiązany do dostarczania PŚD, jeżeli zamawiający już je posiada, pod warunkiem, że wykonawca je zidentyfikuje i potwierdzi ich ważność oraz aktualność. Jeśli zatem zamawiający ma już dokumenty dzięki wcześniejszemu ich złożeniu w innych, równocześnie lub wcześniej prowadzonych postępowaniach, wykonawca powinien wskazać te dowody, które znajdują się już w posiadaniu zamawiającego i potwierdzić ich aktualność.
  • Zamawiający ma prawo w dowolnym momencie postępowania zażądać od wykonawców dostarczenia wszystkich lub wybranych oświadczeń czy dokumentów. Takie żądanie musi być uzasadnione potrzebą zapewnienia prawidłowego przebiegu postępowania lub wynikać z uzasadnionych wątpliwości co do aktualności już dostarczonych dokumentów.
Przedmiotowe środki dowodowe. Poradnik dla wykonawcy

Jak zamawiający sprawdzi, czy oferowane zamówienie spełnia jego oczekiwania? Poradnik dla wykonawcy

Zamawiający może żądać od wykonawców dokumentów, które potwierdzą, że zaoferowane w ofercie świadczenie spełnia jego wymogi. Takimi przedmiotowymi środkami dowodowymi mogą być np. certyfikaty, próbki, etykiety, wykaz parametrów technicznych oferowanych sprzętów itp. W zależności od tego, w jakim celu zamawiający ich żąda, różne będą potem zasady ich uzupełnienia. Sprawdź, jak potwierdzić, że oferowane przez Ciebie zamówienie spełnia wymogi SWZ i ogłoszenia. Dowiedz się, jak naprawić przeoczenia w tych dokumentach oraz jak zadbać o to, aby uzyskał zwrot złożonych w postępowaniu próbek.

Uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych

Uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych

Kwestia uzupełniania przedmiotowych środków dowodowych wywołuje w praktyce niemałe problemy. Sprawa nie jest tutaj tak oczywista, jak w przypadku środków podmiotowych. Zamawiający musi bowiem przewidzieć możliwość uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, aby móc naprawić błąd bądź przeoczenia wykonawcy w tym zakresie. Nawet wówczas jednak uzupełnienie nie będzie mogło dotyczyć każdego aspektu błędnego lub brakującego środka. Sprawdź, jak Prawo zamówień publicznych reguluje wyjaśnianie i uzupełnianie przedmiotowych środków dowodowych.   

Rada

Warto wspomnieć też o tym, że żądanie przedmiotowych środków dowodowych dotyczy danego postępowania o udzielenie zamówienia i oferowanego przez danego wykonawcę przedmiotu zamówienia. Nie można zatem tego braku konwalidować, powołując się na tożsame wymagania, które zamawiający sformułował w treści innych dokumentów zamówienia, składanych w innej procedurze. Nie ma przy tym znaczenia, że ta procedura dotyczy podobnych czy też tożsamych materiałów.

Podmiotowe środki dowodowe składane na wezwane zamawiającego muszą być aktualne na dzień ich złożenia

Pytanie:

W postępowaniu powyżej progów wykonawca złożył wraz z ofertą m.in. zobowiązanie podmiotu trzeciego, na zasobach którego będzie polegał w zakresie doświadczenia. Dokument został podpisany podpisem zaufanym przez podmiot trzeci, a następnie opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę. Do oferty nie załączono oświadczenia JEDZ podmiotu trzeciego, chociaż zamawiający wymagał złożenia oświadczenia wraz z ofertą w związku z zastosowaniem procedury, o której mowa w art. 139 ust. 1 ustawy Pzp. Oferta wykonawcy została oceniona najwyżej, w wyniku czego wykonawca złożył na wezwanie podmiotowe środki dowodowe oraz uzupełnił brakujące oświadczenie JEDZ podmiotu trzeciego i zobowiązanie, podpisane tym razem kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez podmiot trzeci, zgodnie z formą wymaganą przepisami. Weryfikacja podpisu elektronicznego wykazała, że podpis jest ważny na dzień składania oświadczenia, jednak termin ważności/aktywacji rozpoczyna się po dacie składania ofert. W związku z tym, czy można uznać, iż dokument JEDZ z oświadczeniem podmiotu trzeciego został złożony prawidłowo. Nastąpiła bowiem wątpliwość, że podmiot trzeci nie dysponował podpisem elektronicznym na dzień złożenia oferty i nie mógł w imieniu własnym złożyć oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia i spełnienia warunków udziału w zakresie udostępnionego doświadczenia z zachowaniem wymaganej formy pisemnej, a brak złożenia JEDZ przez wykonawcę wraz z ofertą nie stanowi o przeoczeniu wykonawcy, tylko wskazuje na celowe działanie ze względu na braki formalne i świadomość możliwości uzupełnienia m.in. dokumentu JEDZ.