szacunkowa wartość zamówienia

Metody szacowania wartości zamówienia Pzp

Sposoby i przykłady, jak obliczyć wartość zamówienia publicznego – notatka, protokół szacowania

Prawo zamówień publicznych zawiera precyzyjne i restrykcyjne reguły szacowania wartości przedmiotu zamówienia. Są to jednak teoretyczne wskazówki, które potem należy przełożyć odpowiednio na praktykę. W artykule znajdziesz pomocne w tym zakresie wytyczne oraz wzory dokumentów. Dowiesz się m.in. jak zlecić szacowanie zewnętrznemu podmiotowi, jakie są reguły szacowania według cenników na stronach internetowych, jak dokonać rozeznania rynku i wstępnej wyceny u wykonawców przed wszczęciem postępowania a także gdzie uzyskać bazy cenowe w przypadku szacowania robót budowlanych. W tekście zamieszczamy także wzory: planu zamówień, kosztorysu inwestorskiego, notatki z rozeznania rynku oraz dokumentów dotyczących szacowania usług powtarzających się okresowo oraz dostaw.

W tym artykule
  • Podstawą dla przygotowania kosztorysu inwestorskiego przy szacowaniu robót budowlanych są dokumentacja projektowa, specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych, założenia wyjściowe do kosztorysowania i ceny jednostkowe robót podstawowych.
  • Opracowania (publikatory) zawierające bazy cenowe dla robót budowlanych to BISTYP (wydawnictwo Wolters Kluwer SA), INTERCENBUD (wydawnictwo Athenasoft Sp. z o.o.), ORGBUD (wydawnictwo ORGBUD SERWIS Sp. z o.o.), SEKOCENBUD (wydawnictwo OWEOB Promocja) oraz WACETOB (wydawnictwo WACETOB Sp. z o.o.).
  • Aby określić szacunkową wartość dostaw lub usług można np.: zwrócić się do wykonawców o wycenę usługi, skorzystać z informacji zamieszczonych na stronach internetowych, skorzystać z wiedzy profesjonalnego podmiotu zajmującego się wyceną danego rodzaju usług, wycenić je na podstawie wcześniej zrealizowanych usług.
  • Zamawiający bardzo często przy swojej prośbie o wycenę skierowanej do wykonawców podaje jedynie ogólne informacje. W takim przypadku wykonawca może przyjąć zakres prac i ryzyka (np. związanych z wysokością kar umownych) większy niż faktycznie wynikałby z dokumentacji zamówienia. Tym samym wykonawca może wskazać cenę znacznie wyższą niż powinien. Z drugiej strony wykonawca może nie uwzględnić potencjalnych prac i ryzyka, a w konsekwencji zaniżyć swoją cenę ofertową.
  • Korzystanie przy szacowaniu z informacji zamieszczonych na stronach internetowychsprawdzi się raczej przy mniej skomplikowanych usługach.
  • Nie ma generalne ustawowej reguły, która definiowałaby, kiedy dostawy są podobne. W każdym zamówieniu będzie to wymagało indywidualnej oceny.
  • Zagadnieniem, które budzi wątpliwości wśród zamawiających, jest sposób postępowania w przypadku, gdy wartość zamówienia oszacowano poniżej progów unijnych, a złożone oferty przekraczają tę wartość. Rozwiązanie zależy tu od liczby złożonych w postępowaniu ofert z ceną wyższą niż próg.
  • W wyniku postępowania prowadzonego w trybie podstawowym zamawiający udzielił zamówienia na trzy części. Dwie pozostałe unieważnił (np. z uwagi na brak ofert). Zamawiający chce ogłosić kolejne postępowanie, które swoim zakresem będzie odpowiadało temu, które obejmowało unieważnione części. Wówczas zamówienie zleca stosownie do wartości unieważnionych części.

Teoretyczne omówienie ustawowych reguł szacowania wartości zamówienia publikujemy tutaj: Szacowanie wartości zamówienia krok po kroku – jak w praktyce je przeprowadzić?

Poniżej lista wzorów dokumentacji związanej z szacowaniem, którą znajdziesz także w artykule:

Zamówienia częściowe a zmiana wartości zakupów – jak przeprowadzić procedury?

Pytanie:

Zamawiający zaplanował na 2020 rok 9 postępowań na usługę pełnienia funkcji inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu na łączną wartość powyżej progu unijnego. W związku z sytuacją pandemii zamawiający zrezygnował z realizacji 1 z planowanych 9 postępowań. Do chwili obecnej przeprowadzono 2 postępowania w procedurze unijnej. Zamawiający uzyskał w nich znacznie niższe oferty niż pierwotnie zakładał. Ich  wartość po zsumowaniu z kwotą planowanych jeszcze postępowań jest niższa od progów unijnych. Czy wobec tego aktualnie dopuszczalna jest korekta planu zamówień, zgodnie z oszacowanymi wartościami na powyżej wskazane przeprowadzone już postępowania? Po korekcie (zmiana wartości zamówień oraz rezygnacja z 1 zamówienia) zamawiający mógłby zastosować procedurę właściwą dla zamówień krajowych.

Zamawiający w celu udzielenia zamówienia w zakresie pozostałych postępowań powinien dokonać analizy możliwości zastosowania art. 6a ustawy Pzp,  co w praktyce umożliwi mu przeprowadzenie części procedur w ramach zamówienia udzielanego w częściach w niższym progu kwotowym. 

Zamawiający szacuje wartość zamówienia z należytą starannością. To oznacza, że w przypadku planowania postępowań w danym roku zamawiający jest zobowiązany łącznie oszacować tożsame zamówienia. Suma wartości poszczególnych części planowanego zamówienia będzie wskazywać próg kwotowy, w jakim powinny zostać przeprowadzone poszczególne postępowania, jeżeli zamawiający planuje udzielenie zamówienia w częściach.

Wartość zamówienia finansowanego przez pracowników oraz wartość zamówienia finansowanego przez zamawiającego należy oszacować łącznie

Pytanie:

Planujemy przeprowadzenie przetargu na usługi dostępu do zajęć rekreacyjno – sportowych. W ramach tej usługi dostępne będą 3 pakiety usług: nielimitowany, 8 wejść w miesiącu, basenowy dla dzieci. W ramach umowy zamierzamy zapłacić wykonawcy wynagrodzenie tylko za jeden rodzaj pakietu - 8 wejść w ciągu miesiąca (pakiet gwarantowany). Za pozostałe pakiety pracownik będzie się rozliczał z wykonawcą sam bez udziału zamawiającego. Jednocześnie za dodatkową opłatą będzie mógł rozszerzyć „gwarantowany” (za który zapłaci pracownikowi zamawiający) pakiet 8 wejść do nielimitowanego. Dodatkowo zamawiający umożliwi osobie towarzyszącej pracownika lub dziecku/dzieciom pracownika nabycie karnetu (nielimitowanego, 8 wejść, basenowy). Nie są to już jednak koszty zamawiającego, a pracownika. Liczymy na to, że w ofercie wykonawca za usługi nieobjęte płatnością za pracownika przez zamawiającego (rozszerzenie do pakietu nielimitowanego i pakiet basenowy) zaoferuje atrakcyjną cenę. Tylko że nie będzie to cena oferty w rozumieniu ustawy Pzp, tylko koszt dodatkowego miesięcznego pakietu, który pokryje pracownik. Czy w związku z tym możemy uznać „koszt dodatkowego pakietu”, który będzie ponosił pracownik, a nie zamawiający jako tzw. kryterium pozacenowe?
Czy prawidłowe jest oszacowanie wartości tego zamówienia (jako podstawy do określenia trybu i procedury) poprzez iloczyn: wartości jednostkowej pakietu 8 wejść w miesiącu, liczby miesięcy i liczby pracowników, którzy będą korzystać z dostępu do rekreacyjno – sportowych? Koszt pozostałych pakietów, w myśl art. 32 ust. 1 ustawy Pzp, nie będzie wynagrodzeniem wykonawcy.