tryb podstawowy

  Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 132 ustawy Pzp przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • Wybór trybu przetargu nieograniczonego nie wymaga wykazania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Warto jednak już w tym miejscu zasygnalizować, że wybrana procedura powinna być każdorazowo dostosowana do konkretnego przedmiotu zamówienia.
  • Przetarg nieograniczony i tryb podstawowy bez negocjacji (dla zamówień krajowych) to procedury udzielania zamówień publicznych, w których nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych przesłanek, aby móc z nich skorzystać.
  • Prawo zamówień publicznych nie stawia wymogu, aby zamawiający formułował w przetargu nieograniczonym warunki udziału w postępowaniu. Mimo to wskazanie informacji o warunkach jest obligatoryjną informacją SWZ.
  • Aby możliwe było uzupełnianie brakujących bądź błędnych dokumentów przedmiotowych, zamawiający musi uwzględnić taką informację w SWZ.
  • Termin zadawania pytań do SWZ liczy się od pierwotnego terminu składania ofert. Jego przedłużenie w toku postępowania nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ.
  Tryb podstawowy – warianty procedur dla zamówień krajowych wg Prawa zamówień publicznych

Tryb podstawowy – warianty procedur dla zamówień krajowych wg Prawa zamówień publicznych

Tryb podstawowy to procedura, która służy do zlecania zamówień krajowych. Do jakiej kwoty zastosujesz tryb podstawowy? Zrealizujesz w nim zakupy od 130.000 zł do progów unijnych. W tym artykule przeczytasz o tym, jakie warianty procedury podstawowej przewiduje ustawa Pzp. Po przeczytaniu opracowania będziesz wiedział, który wariant trybu podstawowego jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Poznając wady i zalety poszczególnych procedur, zapewnisz sobie optymalną organizację procesu udzielania zamówienia publicznego. Zyskasz także instrukcję, jak krok po kroku przejść przez poszczególne etapy wszystkich wariantów postępowań podstawowych.

W tym artykule
  • Do jakiej kwoty stosuje się procedurę podstawową? Omawiane tryby służą do zlecania zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne i równej bądź wyższej od 130.000 zł.
  • Aby udzielić zamówienia w trybie podstawowym, nie musisz spełniać żadnych dodatkowych warunków (podobnie wygląda to w trybie przetargu nieograniczonego dla zamówień unijnych).
  • Artykuł 275 ustawy Pzp reguluje uproszczoną i elastyczną procedurę dla zamówień krajowych. Jest to tryb podstawowy, który zamawiający rozpoczyna ogłoszeniem o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. W odpowiedzi na nie oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • W ramach procedury podstawowej istnieją 3 warianty (choć pojęcie to nie ma charakteru ustawowego) udzielania zamówień. Każdy z nich rozpoczyna się od publicznego ogłoszenia o zamówieniu w BZP.
  • Wariant I procedury podstawowej charakteryzuje się wyborem najkorzystniejszej oferty bez przeprowadzenia negocjacji. Ten wariant porównuje się z przetargiem nieograniczonym.
  • Wariant II w procedurze podstawowej stwarza zamawiającemu możliwość prowadzenia negocjacji ofert w celu ulepszenia ich treści, którą ocenia w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidzi taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych.
  • Nawet gdy wykonawca zaproszony do negocjacji w wariancie II nie weźmie udziału w negocjacjach, zamawiający ma obowiązek zaprosić go do składania ofert dodatkowych.
  • Wariant III procedury podstawowej to wariant z obowiązkowym przeprowadzeniem negocjacji w celu ulepszenia treści ofert.
  • W wariancie III pierwotna oferta przestaje wiązać wykonawcę jedynie w zakresie, w jakim złoży on korzystniejszą ofertę dodatkową. Oferta dodatkowa stanowi zatem wyjątkowo dopuszczalną zmianę pierwotnie oferowanych elementów oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. W pozostałym zakresie wykonawca jest nadal związany ofertą, którą złożył w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu w BZP.
Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji

Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji – schemat procedury

W trybie podstawowym z obowiązkowymi negocjacjami wykonawca składa ofertę podlegającą negocjacjom, zamawiający negocjuje treść złożonych ofert w celu ich ulepszenia, a po doprecyzowaniu wszystkich warunków zamówienia, wykonawcy składają oferty ostateczne. Zamawiający powinien zdecydować o zastosowaniu wariantu III procedury podstawowej, wówczas gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać precyzyjnych warunków realizacji zamówienia. W takiej sytuacji negocjacje mogą podnieść efektywność zamówienia i  osiągnąć bilans między ceną a jakością. O tym, jak w tym trybie przeprowadzić wszystkie formalności krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.  

W tym artykule
  • Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (wariant III) zastępuje dotychczasowe negocjacje z ogłoszeniem oraz dialog konkurencyjny. Co istotne, można go stosować bez konieczności spełniania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Tryb ten jest zatem w pełni otwarty na konkurencję.
  • Wariant III trybu podstawowego zamawiający wszczyna, publikując ogłoszenie o zamówieniu. Następnie przygotowywany jest opis potrzeb i wymagań zamawiającego, który to dokument zastępuje SWZ. Przykładowy etap postępowania omówiony w artykule wygląda tak:

1.     Sporządź opis potrzeb i wymagań (art. 277 ust. 2 ustawy Pzp)

OPiW zawiera 15 obligatoryjnych elementów oraz 18 informacji obowiązkowych tylko w przypadku zastosowania opisanych tam instytucji. W odróżnieniu od SWZ OPiW:

  • określa przedmiot zamówienia, opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne dostaw, robót budowlanych lub usług oraz minimalne wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia bądź jego realizacji, niepodlegające negocjacjom, które muszą spełnić wszystkie oferty;
  • zawiera opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem ich wag i sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, zamawiający wskazuje kryteria w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego;
  • nie zawiera informacji o terminie wykonania zamówienia, projektowanych postanowieniach umowy, terminu związania ofertą, sposobu obliczenia ceny, informacji o formalnościach, jakie muszą zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy, a także wymagań dotyczących wadium;
  • zawiera również informację, czy zamawiający przewiduje możliwość ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do negocjacji, stosując kryteria oceny ofert. Liczba wykonawców musi być wystarczająca, aby zapewnić konkurencję i nie może być mniejsza niż 3;
  • może zawierać wymóg, by wykonawca złożył z ofertą podmiotowe środki dowodowe, gdy jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania (art. 274 ust. 2 ustawy Pzp);
  • zawiera termin składania ofert, który nie będzie krótszy niż 7/14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia (art. 283 ustawy Pzp).

Skorzystaj z wzoru dokumentu: Opis potrzeb i wymagań OPiW (TP wariant III)

Przeczytaj także: Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego

2.     Przygotuj ogłoszenie o zamówieniu  (art. 272 ustawy Pzp)

Ogłoszenie zamieszczane w BZP zawiera w szczególności nazwę i adres zamawiającego oraz przedmiot zamówienia. Szczegółowy zakres informacji zawartych w ogłoszeniu określa rozporządzenie ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2439).

Sprawdź także:

Skorzystaj ze schematu procedury w formacie pdf: Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji wariant III (plakat/schemat do wydruku PDF)