umowa o zamówienie

  Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?

Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?

Stale zmieniające się warunki rynkowe powodują, że realizacja umów w sprawie zamówień publicznych na pierwotnych warunkach może przestać być opłacalna. Wiele kontraktów zawarto jeszcze pod rządami starej ustawy Pzp z 2004 roku. Strony mają więc dodatkową trudność w ustaleniu zasad, na jakich wolno im zmodyfikować umowę. Dodatkowe możliwości zmian przewiduje także tzw. specustawa koronawirusowa. Zapoznaj się z zestawieniem pytań Czytelników o możliwe zmiany umowy m.in. w przypadku wzrostu cen dostaw oraz braku ich dostępności.

W tym artykule
  • Specustawa koronawirusowa umożliwia zmianę umów o zamówienie publiczne. Jednak zmiana oferowanego asortymentu na inny jest, co do zasady, niedopuszczalna. Nie należy aneksować umowy, przewidując inny przedmiot świadczenia, niż pierwotnie.
  • W sytuacji potrzeby zmiany cen w ofercie trzeba: przedstawić rzetelne dowody, w tym konkretne wyliczenia zysku tzn. ceny zakupowej na dzień sporządzania kalkulacji, a także ceny zakupowej na dzień składania wniosku lub udokumentować wysokość procentowych podwyżek asortymentu.
  • Analiza złożonych wraz z wnioskiem wykonawcy dokumentów, które uzasadniają zmianę, powinna wykazać, iż  wzrost cen ma  charakter faktycznie nagły i nieprzewidywalny. Strony, być może w ramach dodatkowych negocjacji, stwierdzając określone zjawiska, mogą porozumieć się co do konieczności zmiany umowy. Należy wówczas odpowiednio zwiększyć wartość umowy. Można także rozwiązać umowę za porozumieniem stron lub wnioskować o sądową waloryzację wynagrodzenia bądź rozwiązanie umowy.

O waloryzacji umów w sprawie zamówień publicznych i innych zmianach piszemy w artykułach:

Jak zmodyfikować zakres prac objętych PFU w trakcie wykonywania umowy o zamówienie?

Pytanie:

Zamawiający udzielił zamówienia w trybie krajowym na roboty budowlane w formule zaprojektuj i wybuduj. Przedmiot zamówienia opisał za pomocą PFU przed 2021 rokiem. Zamówienie jest dofinansowane z UE. Zamawiający zamierza:

1)      nieznacznie zmodyfikować zakres prac objętych PFU, tzn. zmienić fragment powierzchni utwardzonej terenu na powierzchnię obsadzoną trawą (teren jest objęty zakresem PFU);

2)      objąć zakresem zamówienia fragment terenu, którego dotychczas PFU nie obejmował.

W tym zakresie zmiana nie zwiększy wynagrodzenia wykonawcy. Inna nawierzchnia będzie źródłem oszczędności, w ramach których wykonawca zrealizuje prace na terenie dotychczas nieobjętym PFU.

Zamawiający chciałby także rozszerzyć zakres zamówienia o roboty budowlane na dalszym odcinku drogi. PFU obejmował jedynie część tej drogi. W tym przypadku wynagrodzenie wykonawcy zwiększy się nie bardziej niż 15%.

Czy pierwsza zmiana jest dopuszczalna w świetle art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? A może wolno przyjąć, że jest ona nieistotna w rozumieniu art. 144 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp? W umowie dopuszczono dodatkowo roboty zamienne, jeżeli nie zwiększą one wynagrodzenia wykonawcy.

To samo pytanie dotyczy drugiej zmiany. Wynagrodzenie zwiększy się o mniej niż 15%. Wątpliwości zamawiającego wynikają z art. 140 ust. 3 ustawy Pzp i faktu, że modyfikacje zmieniają zakres pierwotnego zamówienia.

Umowa o zamówienie publiczne – o czym trzeba wiedzieć w związku z nową ustawą Pzp?

Umowa o zamówienie publiczne w świetle nowej ustawy Pzp

Wydaje się, że nikogo nie trzeba przekonywać, iż warto jest dobrze przygotować wzór przyszłej umowy o zamówienie publiczne. Każdy zakup powinien być zabezpieczony prawidłową realizacją, a taką zapewnić mogą dobre i zgodne z przepisami zapisy umowne. Trzeba pamiętać, że umowy o zamówienie publiczne są co do zasady jawne. Jak zdecydował ustawodawca, stanowią załączniki do jawnego protokołu postępowania. Podlegają zatem kontroli uczestników rynku zamówień publicznych. Konieczne jest zatem, aby zamawiający i wykonawcy zapoznali się z regulacjami dotyczącymi umów o zamówienia publiczne, które wprowadzono w nowej ustawie Pzp od 1  stycznia 2021 r. m.in. w zakresie jej niedozwolonych i obowiązkowych zapisów. Sprawdź jak zmieniła się umowa o zamówienie publiczne w świetle nowej ustawy Pzp.

  • Umowa w sprawie zamówienia musi być sporządzona co do zasady w formie pisemnej. Forma pisemna zgodnie z założeniami wynikającymi z Kodeksu cywilnego polega na tym, że dla jej zachowania wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. Do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarczające jest złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym – art. 78 § 2 Kodeksu cywilnego.
  • Od 1 stycznia 2021 r. projektowane postanowienia umowy o zamówienie publiczne nie mogą przewidywać m.in.:

1)         odpowiedzialności wykonawcy za opóźnienie, chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia;

2)         naliczania kar umownych za zachowanie wykonawcy niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem.

  • W ramach nowej ustawy Prawo zamówień publicznych ustalono, że każda umowa o zamówienie publiczne zawiera postanowienia określające m.in.:

1)         planowany termin zakończenia usługi, dostawy lub robót budowlanych oraz, w razie potrzeby, planowane terminy wykonania poszczególnych części usługi, dostawy lub roboty budowlanej, określone w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach, chyba że wskazanie daty wykonania umowy ma obiektywną przyczyną;

2)         warunki zapłaty wynagrodzenia;

3)         łączną maksymalną wysokość kar umownych, których mogą dochodzić strony.

  • Dodatkowe wymogi dotyczą umowy, której przedmiotem są roboty budowlane. Umowa taka oprócz elementów wymienionych powyżej zawiera również postanowienia w zakresie np.:

1)         obowiązku przedkładania przez wykonawcę zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, a także projektu jej zmiany, oraz poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i jej zmian;

2)         wskazania terminu na zgłoszenie przez zamawiającego zastrzeżeń do projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i do projektu jej zmiany lub sprzeciwu do umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i do jej zmian; umowa, której przedmiotem są roboty budowlane lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.