umowa o zamówienie publiczne

Zobacz, kiedy dopuszczalna jest zmiana umowy o zamówienie publiczne

Pytanie:

Umowa zawarta z wykonawcą na przebudowę drogi przewiduje rozliczenie kosztorysowe. Wśród jej zapisów znalazły się następujące:

„(…) 3. Ostateczna wysokość wynagrodzenia ustalona zostanie na podstawie dokonanych i zatwierdzonych przez zamawiającego obmiarów przy zastosowaniu cen jednostkowych zawartych w kosztorysie ofertowym wykonawcy.

4. W przypadku, gdyby wynagrodzenie wykonawcy miało przekroczyć kwotę określoną w ust. 1 strony mogą dokonać zmiany tej kwoty w drodze aneksu do umowy.

7. W przypadku stwierdzenia konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych, gdy ich wykonanie będzie niezbędne do prawidłowego – zgodnego z zasadami wiedzy technicznej, obowiązującymi przepisami i normami wykonania przedmiotu umowy określonego w § 1 ust. 2 wykonawca poinformuje zamawiającego w terminie 3 dni od powzięcia informacji o potrzebie ich wykonania w formie protokołu konieczności potwierdzonego przez inspektora nadzoru, głównego księgowego i zatwierdzonego przez zamawiającego, dołączając kosztorys ofertowy na roboty dodatkowe lub zamienne sporządzony na podstawie cen jednostkowych z kosztorysu ofertowego stanowiący załącznik do niniejszej umowy.

8. Bez zatwierdzenia przez zamawiającego protokołu konieczności wykonawca nie może rozpocząć robót dodatkowych, zamiennych ani ograniczyć zakresu rzeczowego robót.

9. W przypadku wystąpienia składników kalkulacyjnych innych niż występujące w kosztorysie ofertowym, należy te składniki wycenić z zachowaniem cen czynników produkcji i narzutów podanych w ofercie.

10. W przypadku braku takich cen należy te składniki wycenić wg średnich cen z SEKONCENBUD za ostatni kwartał poprzedzający sporządzenie kosztorysu ofertowego na roboty dodatkowe lub zamienne przy zachowaniu narzutów z kosztorysu ofertowego oraz nakładów rzeczowych określonych w Katalogach Nakładów Rzeczowych (KNR), a w przypadku braku określenia robót w KNR, wg innych ogólnie stosowanych katalogów nakładów własnych zaakceptowanych przez zamawiającego.

11. Zamawiający dopuszcza również ograniczenie zakresu rzeczowego przedmiotu umowy, gdy jego wykonanie okaże się zbędne (tzw. roboty zaniechane)”.

Czy w ramach realizacji zamówienia podstawowego mogę na podstawie protokołu konieczności i kosztorysu na te roboty wykonać dodatkowy przepust pod drogą, którego projektant nie ujął w ramach przebudowy drogi? Dokumentacja przetargowa przewiduje wprawdzie wykonanie przepustów, ale o innej średnicy. Kierowałabym się w tej mierze  aktualnym wyrokiem GKO z 22 kwietnia 2010 r. o sygn. akt BDF1/4900/27/33/10648.

Poznaj 2 warunki zmiany kontraktu zamówieniowego i dokonaj jej, nie narażając się na zarzuty kontroli

Pytanie:

Czy możliwa jest zmiana umowy na wykonanie dokumentacji projektowej, w sytuacji gdy w trakcie wykonywania prac okazało się, że w nowoprojektowanej części budynku należy „doprojektować” kuchnię oraz solary? Modyfikacja nie była przewidziana w siwz, jej potrzeba pojawiła się na etapie realizacji umowy.

W kontrakcie widnieje jedynie zapis: „Zamawiający przewiduje możliwość zmian zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy w następujących przypadkach: cena oferty ulegnie zmianie w przypadku konieczności wykonania dodatkowych prac, które nie były przewidziane w pierwotnym zamówieniu, a okażą się niezbędne dla właściwego funkcjonowania Szkoły oraz będą korzystne i mogą wpłynąć m.in. na:

  • poprawienie funkcjonalności,
  • zwiększenie bezpieczeństwa,
  • zwiększenie oszczędności,
  • poprawę warunków ekologicznych.

Zmiana inicjowana przez strony wymaga złożenia wniosku wraz z uzasadnieniem konieczności wykonania dodatkowych prac oraz wskazaniem kalkulacji ceny. Dokonanie zmiany wymaga by została spełniona co najmniej jedna z ww. przesłanek”.

Powyższa zmiana została przewidziana w siwz i ogłoszeniu. Dodam, że wynagrodzenie wykonawcy ma charakter ryczałtu. Zamawiający nie przewidział wprost możliwości zmiany zakresu realizacji przedmiotu zamówienia. Czy zapis „cena ulegnie zmianie w przypadku konieczności wykonania dodatkowych prac” jest wystarczający, by zmienić zakres zamówienia? Czy w tej sytuacji wolno będzie podwyższyć wynagrodzenie wykonawcy (bazując na cytowanym zapisie siwz)?