Polityka zakupowa jest dokumentem, która pomaga zamawiającym realizować określone założenia, jakie postawiono przed rynkiem zamówień publicznych. Podmioty publiczne mają obowiązek m.in. działać zgodnie z zasadą efektywności ekonomicznej. Muszą też wprowadzić do postępowań elementy tzw. zielonych zamówień. Polityka nakazuje, aby używać w procedurach takich narzędzi ustawowych jak umowa ramowa bądź wstępne konsultacje rynkowe. O tym, jak realizować założenia Polityki Zakupowej Państwa, piszemy szczegółowo w artykule.
Pierwszą część opracowania, które podpowiada, jak w praktyce realizować Politykę Zakupową Państwa, znajdziesz tutaj: „Polityka Zakupowa Państwa 2022 – co w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców? (cz. I)”.
Polityka Zakupowa Państwa ma pomóc sektorowi publicznemu zarządzać swoimi zakupami. Opisuje ona wspólne i kompleksowe standardy, którymi określona kategoria zamawiających będzie się kierować, dokonując zamówień publicznych. Dokument obejmuje lata 2022–2025. Zawiera przy tym m.in. wytyczne, jak korzystać z narzędzi ustawy Pzp, aby wspomóc małych i średnich przedsiębiorców w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Wyodrębnia określone kategorie zamówień, do których zamawiający powinni stosować szczególne reguły. Omówienie pierwszych 7 narzędzi znajdziesz w artykule. Kolejne 7 opiszemy w następnym Top temacie.
Zamawiający publiczni oraz ich związki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plan postępowań, które przeprowadzą w danym roku. Plan zamieszczają w Biuletynie Zamówień Publicznych. Ustawa Pzp zobowiązuje także zamawiających do aktualizacji planu postępowań, w sytuacji gdy zmienią się ich zamierzenia zakupowe. Poniżej znajdziesz zestawienie pytań naszych Czytelników o reguły związane m.in. z aktualizacją planu w 2022 roku. Omawiamy przypadki, w których zamawiający unieważnia postępowania oraz pozyskuje w ciągu roku dodatkowe środki na zamówienia.
O planie postępowań piszemy także w artykułach:
Ogłosiliśmy przetarg w trybie art. 275 ust. 1 ustawy Pzp na zakup komputerów typu AIO (all in one). W parametrach sprzętu zamawiający wymagał m.in.: by procesor był wielordzeniowy, zgodny z architekturą x86, zaprojektowany do pracy na komputerach przenośnych, o wydajności ocenianej na co najmniej 10108 pkt. W teście PassMark CPU przeprowadzonym do dnia złożenia oferty wg wyników opublikowanych na stronie https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html wykonawcy zaoferowali procesor Inter core i5-10400. Zamawiający wezwał wykonawcę do wyjaśnienia parametru w kontekście wymogu, aby procesor był zaprojektowany do pracy na komputerach przenośnych. W karcie katalogowej jest bowiem zapis, że procesor zaprojektowano do pracy na komputerach stacjonarnych. W odpowiedzi zamawiający przesłał informację od producenta komputerów AIO, iż wskazany procesor należy traktować jako równoważny i jak najbardziej spełnia on wszystkie wymagania jakościowe i użytkowe zamawiającego. Czy w tej sytuacji należy odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 2 pkt 3 ustawy?
Niektóre nasze zamówienia np. na dostawy gazu lub usługi ubezpieczenia stanowią część większego zamówienia, którego udzielamy wspólnie z innymi zamawiającymi. Procedury przeprowadza za nas inny podmiot. Czy takie postępowanie należy wpisać do planu zamówień publicznych, mimo że nasza jednostka nie będzie go przeprowadzać?