zamówienie publiczne

Jak opisać przedmiot zamówienia z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji?

Pytanie:

Prowadzone jest postępowanie na roboty budowlane zgodnie z zasadą konkurencyjności o wartości powyżej progów unijnych. W treści zapytania znajdują się ogólne zapisy o równoważności:

a) W przypadku gdy DPT odwołuje się do określonych znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, co mogłoby doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, Zamawiający dopuszcza rozwiązanie równoważne opisywanym, pod warunkiem że będą one o nie gorszych właściwościach i jakości. Zamawiający wyjaśnia tym samym, że wskazane w DPT wymagania techniczno-funkcjonalne (dotyczy urządzeń oznaczonych konkretną marką/nazwą własną) stanowią minimalne wymagania, którym odpowiadać powinny rozwiązania równoważne.

b) Tam, gdzie Zamawiający opisał przedmiot zamówienia przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych lub innych systemów referencji technicznych, Zamawiający wskazuje, że dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym.

Czy takie zapisy są wystarczające, czy też za każdym razem trzeba wskazywać parametry funkcjonalne w odniesieniu do konkretnych marek? Rozumiem, że tak będzie jeśli chodzi o konkretny model bramy garażowej wskazany przez projektanta, ale czy jak wskazana jest wełna do ociepleń czy też bloczki budowlane, czy to trzeba też robić?

Jak zlecić zamówienie częściowe, które pozostało jako nieudzielone z zeszłego roku?

Pytanie:

Nasze pytanie dotyczy zamówienia na usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. W 2021 roku musimy realizować aż 3 umowy na tę usługę:

1)      tylko na jeden miesiąc tj. styczeń 2021 roku o wartości ok. 100 tys. złotych (zamówienie wszczęte w grudniu 2020 roku na podstawie art. 6a starej ustawy Pzp – na skutek niezłożenia oferty w przetargu zabrakło jednego miesiąca na drugą procedurę,

2)      główne zamówienie na odbiór i zagospodarowanie odpadów z nieruchomości zamieszkałych o wartości ok. 2 mln. złotych – procedura unijna wszczęta w 2020 roku według starych przepisów, umowa została podpisana w styczniu 2021 roku,

3)      procedura odbioru i zagospodarowania odpadów z nieruchomości niezamieszkałych będących własnością gminy (wartość ok. 40 tys. złotych).

Wszystkie powyższe zamówienia były planowane i szacowane w ubiegłym roku. I tu pojawia się problem – nie wiemy, co począć z tym ostatnim zamówieniem. Jeśli ogłosimy zbiurokratyzowany przetarg unijny na tak skromną wartość, możemy nie otrzymać żadnej oferty. Zakładamy, że starych przepisów, w tym art. 6a ustawy Pzp, nie da się już zastosować, bo postępowanie nie jest wszczęte w ubiegłym roku. Nie wiemy, czy można zastosować to samo rozwiązanie z nowej ustawy Pzp tj. jej art. 30 ust. 4, bo dwa pierwsze postępowania są wszczęte zgodnie z regułami starej ustawy Pzp.