Jedną z przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych obligatoryjnych podstaw odrzucenia oferty jest fakt, że złożył ją wykonawca, który podlega wykluczeniu z postępowania. Wśród podstaw wykluczenia jest zmowa przetargowa w ramach grupy kapitałowej. Pojęcie grupy kapitałowej kojarzy się z międzynarodowymi koncernami i dużymi firmami handlowymi. Czy grupą kapitałową może być również małżeństwo, które w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złoży odrębne oferty? Problem ten w kilku wyrokach porusza KIO. Warto zapoznać się z argumentami Izby, jakie przedstawia w orzeczeniach. Będzie to pomocne zarówno zamawiającym, na etapie badania i oceny ofert, jak i wykonawcom, którzy składają oferty.
Zobacz także:
>> Oświadczenie dotyczące grupy kapitałowej w nowej ustawie Pzp
Wykonawca, który wypełnia formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), potwierdza brak podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu oraz zaświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji. JEDZ tymczasowo zastępuje podmiotowe środki dowodowe, jakich wymaga zamawiający. Z uwagi na swoją unijną standaryzację sformułowania jego zapisów budzą wątpliwości interpretacyjne. Jedną z rubryk, które sprawiają trudności, jest pytanie o wcześniejsze rozwiązanie innych umów o zamówienia lub nałożenie z ich tytułu odszkodowań na wykonawcę. Naprzeciw temu problemowi wyszedł Urząd Zamówień Publicznych, wydając instrukcję wypełniania JEDZ. Niestety instrukcja także pozostaje niejasna i powoduje wiele sporów. Sprawdź, jak KIO radzi wypełniać JEDZ. Zobacz, z jakimi zagadnieniami muszą zmierzyć się strony postępowania o zamówienie publiczne.
Więcej na temat oświadczenia JEDZ przeczytasz m.in. tutaj:
>> Instrukcja wypełniania JEDZ dla zamawiającego – obligatoryjne przesłanki wykluczenia z ustawy Pzp
Polityka zakupowa jest dokumentem, która pomaga zamawiającym realizować określone założenia, jakie postawiono przed rynkiem zamówień publicznych. Podmioty publiczne mają obowiązek m.in. działać zgodnie z zasadą efektywności ekonomicznej. Muszą też wprowadzić do postępowań elementy tzw. zielonych zamówień. Polityka nakazuje, aby używać w procedurach takich narzędzi ustawowych jak umowa ramowa bądź wstępne konsultacje rynkowe. O tym, jak realizować założenia Polityki Zakupowej Państwa, piszemy szczegółowo w artykule.
Pierwszą część opracowania, które podpowiada, jak w praktyce realizować Politykę Zakupową Państwa, znajdziesz tutaj: „Polityka Zakupowa Państwa 2022 – co w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców? (cz. I)”.
Polityka Zakupowa Państwa ma pomóc sektorowi publicznemu zarządzać swoimi zakupami. Opisuje ona wspólne i kompleksowe standardy, którymi określona kategoria zamawiających będzie się kierować, dokonując zamówień publicznych. Dokument obejmuje lata 2022–2025. Zawiera przy tym m.in. wytyczne, jak korzystać z narzędzi ustawy Pzp, aby wspomóc małych i średnich przedsiębiorców w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Wyodrębnia określone kategorie zamówień, do których zamawiający powinni stosować szczególne reguły. Omówienie pierwszych 7 narzędzi znajdziesz w artykule. Kolejne 7 opiszemy w następnym Top temacie.