zminana podwykonawcy

Kiedy wykonawca musi wskazać w ofercie podwykonawców?

Pytanie:

Planujemy wszczęcie postępowania na dostawy „wynajem maszyn i pojazdów do rozbiórki hałdy (..)”. Przedmiotem najmu będą:

1)     koparka gąsienicowa z hydraulicznym szybkozłączem, łyżka obrotowa, wyposażona w : łyżkę kopiącą o poj. min. 1,3 m3, łyżkę skarpową o poj. min. 0,8 m3, zrywak do korzeni, zasięg kopania – pow. 9 m, rok prod. od 2005,

2)     samochód ciężarowy z wywrotem na tył. o DMC 26 ton, ładowności min. 15 ton, trzyosiowy z napędem min. 6x4 (2 szt.),

3)     ładowarka kołowa o poj. łyżki min. 4,5 m3, rok prod. od 2010,

4)     przesiewacz trzypokładowy spalinowy mobilny wyposażony w sita dostosowane do frakcji: 0–8; 8–45; 45–90, rok prod. od 2010.

Chcemy wynająć wyłącznie maszyny i pojazdy bez operatorów. Postępowanie nie jest podzielone na części. Okres najmu ma wynosić 10 miesięcy. Nie ma warunków udziału w postępowaniu. W formularzu ofertowym wykonawcy mają wpisać markę, model, rok produkcji maszyn/pojazdów oraz czynsz za każdy rodzaj urządzenia/pojazdu a także łączną wartość wynagrodzenia.

Potencjalny wykonawca, który chciałby złożyć ofertę, jest właścicielem 1 z 5 wymaganych maszyn/urządzeń/pojazdów. Wykonawca nie chce wchodzić w konsorcjum, w postępowaniu planuje złożyć samodzielną ofertę. Czy w tym wypadku powinien nam wskazać w formularzu oferty podwykonawców (czyli właścicieli pozostałych 4 maszyn)? Czy nie musi tego robić a my nie mamy obowiązku badać, czyje to są maszyny?

Chodzi nam o sytuację, gdy podpiszemy umowę z wykonawcą, który przekaże nam protokołem maszyny/pojazdy a wraz z nimi dowody rejestracyjne, OC itp., z których będzie wynikać, że inna firma jest właścicielem pojazdu niż wykonawca, z którym zawarliśmy umowę. Czy w przypadku braku warunków udziału w postępowaniu na dostawy (najem maszyn/pojazdów) wymagane jest wskazanie podwykonawstwa, czy też oferta złożona przez takiego wykonawcę który nie wskaże nam podwykonawców, ale dostarczy nie swoje pojazdy, będzie prawidłowa?

Zasady uzupełniania dokumentów podwykonawców przez pierwszego w rankingu wykonawcę

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia powyżej progów unijnych. Wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, aby wykazać, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, polega na zdolnościach technicznych lub zawodowych innego podmiotu zgodnie z art. 118 ustawy Pzp. Wezwano go w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia podmiotowych środków dowodowych potwierdzających brak podstaw wykluczenia podmiotu udostępniającego zasoby, w okolicznościach, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca nie złożył podmiotowych środków dowodowych. Dlatego zamawiający działając na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp po raz drugi wezwał wykonawcę do złożenia w wyznaczonym terminie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających brak podstaw wykluczenia podmiotu udostępniającego zasoby, w okolicznościach, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. W wymaganym terminie wykonawca znów nie złożył dokumentów (zamawiający otrzymał je po upływie wyznaczonego terminu). Jak ma postąpić zamawiający? Czy odrzucić ofertę na podstawie:

  • art. 226 ust. 2 pkt 1 z uwagi na to, że złożył ją wykonawca podlegający wykluczeniu z postępowania, czy
  • art. 226 ust. 2 pkt 2, bo złożył ją wykonawca niespełniający warunków udziału w postępowaniu, czy
  • art. 226 ust. 2 pkt 3, bo złożył ją wykonawca, który nie przedstawił w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń?

Czy zastosować tu art. 122 ustawy Pzp, z uwagi na fakt że zachodzą wobec tego podmiotu podstawy wykluczenia i zażądać, aby wykonawca w terminie określonym przez zamawiającego zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami albo wykazał, że samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu? Co powinien zrobić zamawiający,  gdy w odpowiedzi na wezwanie wykonawca raz jeszcze „posłuży” się zdolnościami tego samego podmiotu, z tym że tym razem złoży w terminie wszystkie wymagane podmiotowe środki dowodowe dotyczące tego podmiotu?

Podwykonawstwo, konsorcjum, powołanie się na zasoby podmiotów trzecich – z której możliwości skorzystać?

Podwykonawstwo, konsorcjum, powołanie się na zasoby podmiotów trzecich – z której możliwości skorzystać?

Nie każdy wykonawca ma zasoby potrzebne do tego, by ubiegać się o zamówienie publiczne a następnie je realizować zgodnie z wymogami zamawiającego postawionymi w SWZ czy innych dokumentach zamówienia. Ustawa Pzp podsuwa takim podmiotom pewne rozwiązania. Wykonawca może skorzystać z pomocy podwykonawców, może zawiązać konsorcjum z innymi podmiotami lub skorzystać z zasobów podmiotu trzeciego, potwierdzając dzięki temu stawiane przez zamawiającego warunki. Czym rożni się między sobą: podwykonawstwo, wspólne występowanie wykonawców oraz udostępnianie zasobów? Jakie załączniki przy sporządzaniu SWZ zamawiający powinien przygotować?

Rada

W tym artykule:

  • Podwykonawstwo – czym jest w praktyce?
  • Wspólne ubieganie się o zamówienie – co trzeba wiedzieć?
  • Warunki udziału w postępowaniu w przypadku konsorcjum
  • Realizacja zamówienia przez konsorcjum
  • Udostępnienie zasobów przez podmiot trzeci – najważniejsze informacje
  • Wymagane dokumenty w przypadku powoływania się na zasoby podmiotów trzecich
  • Podmiot trzeci podwykonawcą – jak ocenić ofertę?
  • Wzory dokumentów

Umowa o podwykonawstwo jest umową w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, zawartą:

  • między wykonawcą a podwykonawcą,
  • w przypadku zamówienia na roboty budowlane innego niż zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – również między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Na mocy tej umowy odpowiednio podwykonawca lub dalszy podwykonawca zobowiązuje się wykonać część zamówienia.

Podwykonawstwo jest zatem powierzeniem realizacji jakichś części prac innemu podmiotowi. Definicja podwykonawstwa jest zawarta w art. 2 pkt 27 ustawy Pzp.

Wspólne ubieganie się o zamówienie to złożenie wspólnej oferty w ramach tzw. konsorcjum. Wspólne ubieganie się o zamówienie to także występowanie w postępowaniu jako np. spółka cywilna. Regulacje odnoszące się do wspólnej oferty są zawarte m.in. w art. 58 i art. 117 ustawy Pzp.

Zgodnie z art. 58 ust. 1 wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.


Zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający nie może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania określonej formy prawnej w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.

Stosownie z kolei do art. 117 zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne.

Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane.
 

W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub do-
świadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.

Czy wydzierżawienie od innego podmiotu maszyn narusza zakaz podwykonawstwa?

Pytanie:

Spółka utworzona przez gminę (art. 4 pkt 3 ustawy Pzp) jest wykonawcą usług odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (zamówienie zostało pozyskane w trybie przetargu nieograniczonego). Spółka dysponuje wystarczającym potencjałem technicznym do realizacji zamówienia (samochody ciężarowe z zabudową śmieciarki), jednak ze względu na braki kadrowe musi powierzyć wykonanie części zamówienia podmiotom zewnętrznym.

Podmioty zewnętrzne, którym spółka zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia, nie dysponują samochodami ciężarowymi z zabudową śmieciarki, które są niezbędne do świadczenia usługi. W związku z powyższym spółka chce oddać w dzierżawę tym podmiotom własne pojazdy.

Czy w sytuacji gdy wykonanie części zamówienia w zakresie odbioru odpadów komunalnych (w szczególności transportu odpadów) zostanie powierzone firmie zewnętrznej, a przedmiotem umowy będzie jednocześnie wydzierżawienie tej firmie samochodu ciężarowego z zabudową śmieciarki w celu świadczenia powierzonych do wykonania usług, to będziemy mieć do czynienia z umową o podwykonawstwo? Czy przedmiot umowy o podwykonawstwo może wykraczać poza przedmiot zamówienia publicznego (dzierżawa wykracza poza ten przedmiot)? Odpowiedź na powyższe pytanie jest kluczowa w sytuacji gdy Zamawiający zastrzega w dokumentach zamówienia (SWZ) obowiązek osobistego wykonania zamówienia przez wykonawcę i nie dopuszcza podwykonawstwa. Jeżeli umowę, której przedmiotem jest odbiór i/lub transport odpadów odebranych od właścicieli nieruchomości oraz przyjęcie w dzierżawę pojazdu niezbędnego do transportu odpadów, należy uznać za umowę o podwykonawstwo, to czy można w inny sposób rozwiązać problem braków kadrowych spółki? Obawiamy się zarzutu, że zamówienie nie jest wykonywane osobiście przez wykonawcę, podczas gdy zamawiający nie dopuścił podwykonawstwa.

Dla spółki opcją korzystniejszą pod względem finansowym jest oddanie pojazdów w dzierżawę. Jednak być może umowa, której przedmiotem będzie jedynie udostępnienie spółce przez firmę zewnętrzną swoich pracowników, którzy pod nadzorem spółki będą wykonywali prace polegające na odbiorze i transporcie odpadów z wykorzystaniem pojazdów należących do spółki (bez umowy dzierżawy) rozwiązywałoby opisany problem, tj. nie stanowiłaby podwykonawstwa w rozumieniu ustawy Pzp.