zminana podwykonawcy

Podwykonawstwo, konsorcjum, powołanie się na zasoby podmiotów trzecich – z której możliwości skorzystać?

Podwykonawstwo, konsorcjum, powołanie się na zasoby podmiotów trzecich – z której możliwości skorzystać?

Nie każdy wykonawca ma zasoby potrzebne do tego, by ubiegać się o zamówienie publiczne a następnie je realizować zgodnie z wymogami zamawiającego postawionymi w SWZ czy innych dokumentach zamówienia. Ustawa Pzp podsuwa takim podmiotom pewne rozwiązania. Wykonawca może skorzystać z pomocy podwykonawców, może zawiązać konsorcjum z innymi podmiotami lub skorzystać z zasobów podmiotu trzeciego, potwierdzając dzięki temu stawiane przez zamawiającego warunki. Czym rożni się między sobą: podwykonawstwo, wspólne występowanie wykonawców oraz udostępnianie zasobów? Jakie załączniki przy sporządzaniu SWZ zamawiający powinien przygotować?

Rada

W tym artykule:

  • Podwykonawstwo – czym jest w praktyce?
  • Wspólne ubieganie się o zamówienie – co trzeba wiedzieć?
  • Warunki udziału w postępowaniu w przypadku konsorcjum
  • Realizacja zamówienia przez konsorcjum
  • Udostępnienie zasobów przez podmiot trzeci – najważniejsze informacje
  • Wymagane dokumenty w przypadku powoływania się na zasoby podmiotów trzecich
  • Podmiot trzeci podwykonawcą – jak ocenić ofertę?
  • Wzory dokumentów

Umowa o podwykonawstwo jest umową w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, zawartą:

  • między wykonawcą a podwykonawcą,
  • w przypadku zamówienia na roboty budowlane innego niż zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – również między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Na mocy tej umowy odpowiednio podwykonawca lub dalszy podwykonawca zobowiązuje się wykonać część zamówienia.

Podwykonawstwo jest zatem powierzeniem realizacji jakichś części prac innemu podmiotowi. Definicja podwykonawstwa jest zawarta w art. 2 pkt 27 ustawy Pzp.

Wspólne ubieganie się o zamówienie to złożenie wspólnej oferty w ramach tzw. konsorcjum. Wspólne ubieganie się o zamówienie to także występowanie w postępowaniu jako np. spółka cywilna. Regulacje odnoszące się do wspólnej oferty są zawarte m.in. w art. 58 i art. 117 ustawy Pzp.

Zgodnie z art. 58 ust. 1 wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.


Zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający nie może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania określonej formy prawnej w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.

Stosownie z kolei do art. 117 zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne.

Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane.
 

W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub do-
świadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.

Czy wydzierżawienie od innego podmiotu maszyn narusza zakaz podwykonawstwa?

Pytanie:

Spółka utworzona przez gminę (art. 4 pkt 3 ustawy Pzp) jest wykonawcą usług odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (zamówienie zostało pozyskane w trybie przetargu nieograniczonego). Spółka dysponuje wystarczającym potencjałem technicznym do realizacji zamówienia (samochody ciężarowe z zabudową śmieciarki), jednak ze względu na braki kadrowe musi powierzyć wykonanie części zamówienia podmiotom zewnętrznym.

Podmioty zewnętrzne, którym spółka zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia, nie dysponują samochodami ciężarowymi z zabudową śmieciarki, które są niezbędne do świadczenia usługi. W związku z powyższym spółka chce oddać w dzierżawę tym podmiotom własne pojazdy.

Czy w sytuacji gdy wykonanie części zamówienia w zakresie odbioru odpadów komunalnych (w szczególności transportu odpadów) zostanie powierzone firmie zewnętrznej, a przedmiotem umowy będzie jednocześnie wydzierżawienie tej firmie samochodu ciężarowego z zabudową śmieciarki w celu świadczenia powierzonych do wykonania usług, to będziemy mieć do czynienia z umową o podwykonawstwo? Czy przedmiot umowy o podwykonawstwo może wykraczać poza przedmiot zamówienia publicznego (dzierżawa wykracza poza ten przedmiot)? Odpowiedź na powyższe pytanie jest kluczowa w sytuacji gdy Zamawiający zastrzega w dokumentach zamówienia (SWZ) obowiązek osobistego wykonania zamówienia przez wykonawcę i nie dopuszcza podwykonawstwa. Jeżeli umowę, której przedmiotem jest odbiór i/lub transport odpadów odebranych od właścicieli nieruchomości oraz przyjęcie w dzierżawę pojazdu niezbędnego do transportu odpadów, należy uznać za umowę o podwykonawstwo, to czy można w inny sposób rozwiązać problem braków kadrowych spółki? Obawiamy się zarzutu, że zamówienie nie jest wykonywane osobiście przez wykonawcę, podczas gdy zamawiający nie dopuścił podwykonawstwa.

Dla spółki opcją korzystniejszą pod względem finansowym jest oddanie pojazdów w dzierżawę. Jednak być może umowa, której przedmiotem będzie jedynie udostępnienie spółce przez firmę zewnętrzną swoich pracowników, którzy pod nadzorem spółki będą wykonywali prace polegające na odbiorze i transporcie odpadów z wykorzystaniem pojazdów należących do spółki (bez umowy dzierżawy) rozwiązywałoby opisany problem, tj. nie stanowiłaby podwykonawstwa w rozumieniu ustawy Pzp.

osobiste wykonanie prac

Podwykonawstwo − kiedy zamawiający może żądać, by wykonawca osobiście zrealizował prace?

Zasadą obowiązującą na gruncie ustawy Pzp jest możliwość korzystania przez wykonawcę z pomocy podwykonawców. Istnieją jednak regulacje, które pozwalają zamawiającemu wyłączyć podwykonawstwo wobec określonych części zamówienia. Powstaje pytanie – których części zamówienia dotyczy ta regulacja i czy zawsze wolno z niej skorzystać. W poniższym opracowaniu omawiamy interpretację normujących ten problem przepisów ustawy Pzp oraz doradzamy, jak opisać w siwz zastrzeżenie osobistej realizacji danej części zamówienia.

W artykule m.in.:
1.      Istnieją takie grupy zamówień czy takie zadania do wykonania w ramach danego zamówienia, dla których posiadanie pewnych określonych cech podmiotu, który powinien wykonać zamówienia, uniemożliwia podzlecanie go innym wykonawcom.
2.      Zastrzeżenia kluczowych części zamówienia można dokonywać w szczególności przy dużych robotach budowlanych albo istotnych robotach, w szczególności ze względu na ochronę interesów czy bezpieczeństwa państwa.
3.      W przypadku zastrzeżenia w postępowaniu obowiązku osobistego wykonania kluczowej części zamówienia zamawiający oczekuje wykonania zamówienia własnymi zasobami wykonawcy, premiując tych, którzy swoją pozycję przetargową budują na własnych zasobach technicznych, kadrowych czy swoim potencjale ekonomicznym i doświadczeniu.
4.      Określając kluczowe części zamówienia, zamawiający:

  • powinien wziąć pod uwagę charakter i stopień skomplikowania zamówienia,
  • kluczową część powinien określić rzeczowo, a nie procentowo, czy jako część należnego wynagrodzenia,
  • kluczową część powinien opisać rzetelnie, szczegółowo, aby wykonawcy nie mieli wątpliwości co do charakteru prac koniecznych do wykonania, a tym samym zakresu ograniczenia podwykonawstwa w tej części.