KIO 1733/17 WYROK dnia 31 sierpnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 22.11.2017

Sygn. akt: KIO 1733/17 

WYROK 

z dnia 31 sierpnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Protokolant:             

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  31  sierpnia  2017  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  21  sierpnia  2017  r.  przez 

wykonawc

ę  A.  C.  prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą  „C.  A.  Usługi  - 

Handel  - 

Transport”, Charężów 6, 26 - 060 Chęcin w postępowaniu prowadzonym przez 

Gminę Gnojno, Gnojno 145, 28 - 114 Gnojno 

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie, 

2. k

osztami postępowania obciąża A. C. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą 

„C. A. Usługi - Handel - Transport”, Charężów 6, 26 - 060 Chęcin i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

A. C. 

prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą „C. A. Usługi - Handel - 

Transport”, Charężów 6, 26 - 060 Chęcin tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kielcach.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 1733/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie 

nieograniczonego  pn.: 

„Zakup  biletów  miesięcznych  dla  uczniów  dowożonych  do  placówek 

szkolnych  na  terenie  gminy  Gnojno  w  roku  szkolnym  2017/2018”,  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr  549499-N-2017 z 12.07.2017 r., przez 

Gmina Gnojno, Gnojno 145, 28 - 114 Gnojno zwane dalej: 

„Zamawiającym”.   

W  dniu  16.08.2017  r.  (e-mailem) 

Zamawiający  przekazał  informację  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  firmy 

–  M.  G.  prowadzącej  działalność  gospodarcza  pod  firmą 

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe ”BUS TOUR” M. G., Samocice 113,33-220 Bolesław  

zwana  dalej: 

„BUS  TOUR”.  Jednocześnie  Zamawiający  odrzucił  ofertę  A.  C.  prowadzącej 

działalność gospodarczą pod firmą „C. A. Usługi - Handel - Transport”, Charężów 6, 26 - 060 

Chęcin  zwany  dalej:  „C.  A.  Usługi -  Handel  –  Transport”  albo  „Odwołującym”  na  podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 4 

ustawy  z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej: 

„Pzp”.   

W  dniu  21.08.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  C.  A.  Usługi  -  Handel  - 

Transport 

wniósł  odwołanie  na  w/w  czynności.  Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  w 

dniu 21.08.2017 r. (e-mailem). 

Zarzucił naruszenie przez Zamawiającego:  

1) art. 89 ust. 1 pkt. 4 P

zp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującej z powodu 

uznania  iż  oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia, 

zupełnie  pomijając  fakt,  że  Odwołująca  złożyła  stosowne  wyjaśnienia  oraz  dowody                          

w  rozumieniu  art.  90  ust.  3  P

zp  adekwatne  do  złożonego  przez  Zamawiającego  treści 

wezwania (pismo z 24.07.2017 r.

) zobowiązującego Odwołującego do złożenia wyjaśnień, 

2) art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 90 ust. 1 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp 

poprzez  naruszenie  zachowania  uczciwej  konk

urencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

biorących udział w przedmiotowym postępowaniu a polegających w pierwszej kolejności na 

zbyt  ogólnym,  blankietowym  zobowiązaniu  wszystkich  wykonawców  do  złożenia  wyjaśnień  

w zakresie rażąco niskiej ceny a następnie na niewłaściwej, arbitralnej ocenie tak złożonych 

wyjaśnień,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  bezpodstawnego  odrzucenia  oferty 

Odwołującego gdzie Zamawiający wskazał, że wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny są 

wyjaśnieniami  niewystarczającymi,  udzielonymi  formalnie,  bez  merytorycznego  odniesienia 

się do treści tych wyjaśnień, podczas gdy złożone przez BUS TOUR wyjaśnienia co do formy 

oraz merytorycznej treści niczym tak naprawdę nie różnią się od wyjaśnień złożonych przez 

Odwołującego, co więcej opierają się na tym samym kluczowym argumencie tj. skorzystaniu 


z  pomocy  publicznej  na  realizację  przedmiotowej  usługi  (dopłacie  do  biletów  ulgowych  na 

podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa Świętokrzyskiego), 

3)  art.  91  ust.  1  Pzp  poprzez  wadliwe  dokonanie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  BUS 

TOUR, podczas gdy w świetle stawianych kryteriów oceny ofert najkorzystniejszą ofertą jest 

oferta Odwołującego, która została bezpodstawnie odrzucona i pominięta, 

4) art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 11 ust. 3 Pzp poprzez 

ich  niewłaściwe  zastosowanie  w  sprawie,  zbyt  ogólne,  zdawkowe  i  niejasne  dokonanie 

uzasadnienia  faktycznego  oraz  prawnego  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego, 

powodach jej odrzucenia, w tym zakresie jed

ynie enigmatycznie podnosząc, że Odwołujący 

“sposób  nienależyty  odniósł  się  do  treści  wezwania  w  myśl  art.  90  ust.  1  Pzp  oraz  do 

elementów  cenotwórczych”  (w  ogóle  nie  precyzując  jakie  elementy  cenotwórcze 

Zamawiający  miał  na  myśli),  wskazując  dodatkowo,  że  odpowiedź  została  udzielona 

formalnie,  przez  co  Odwołujący  tak  naprawdę  nie  jest  w  stanie  poznać  i  ocenić  motywów 

jakimi  kierował  się  Zamawiający  podejmując  tak  dotkliwą  dla  Odwołującego  decyzję                          

o  odrzuceniu  jego  oferty  i  pozbaw

iać  go tym  samym  możliwości  zdobycia  przedmiotowego 

zamówienia publicznego. Wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  i  dokonania  ponownie 

czynności badania i oceny ofert wraz z uwzględnieniem oferty Odwołującego, 

unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty BUS TOUR, 

uznania za najkorzystniejszą ofertę złożonej przez Odwołującego,  

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania 

odwoławczego  w  tym  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika,  według  rachunków 

przedstawionych na rozprawie. 

Ponadto  wnosił  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów                          

w postaci: 

1.  Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ” wraz z załącznikami, 

protokołu postępowania sporządzonego przez Zamawiającego wraz z załącznikami, 

Ogłoszenia o zamówieniu, 

3.  Oferty 

Odwołującego, 

4.  pismo  wy

jaśniającego  Odwołującego  z  10.08.2017  r.  stanowiące  szczegółowe 

zestawienie kosztów oraz przewidywanego zysku w związku z realizacją zamówienia, 

pismo  Odwołującego  z  26.07.2017  r.  w  wraz  z  wyjaśnieniami  potwierdzającymi  brak 

wystąpienia rażąco niskiej ceny oferty, 

pismo wykonawcy BUS TOUR wraz z wyjaśnieniami rażąco niskiej ceny oferty, 

pismo  Wójta  Gminy  Gnojno  z  02.08.2017  r.  skierowanego  do  komisji  przetargowej 

postępowania, 

8.  pismo komisji przetargowej z 31.07.2017 r. 

uwzględniającego wyjaśnienia Odwołującego 


w zakresie braku rażąco niskiej ceny jego oferty, 

pismo Zamawiającego z 24.07.2017 r. - wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny 

oferty. 

W zakresie w/w dowodów nr 1 -9, Odwołujący wnosił o zobowiązanie Zamawiającego 

do przedłożenia pełnej dokumentacji przetargowej w oryginale. 

informacja z otwarcia ofert i rozstrzygnięcia przetargu w sąsiedniej gminie Chmielnik na 

okoliczność  wykazania  cen  rynkowych  w  tego  typu  zamówieniach  publicznych,  gdzie 

świadczona  usługa  swym  zakresem,  wielkością,  jest  niemal  identyczna  do  usługi  objętej 

niniejszym  postępowaniem  przetargowym  co  jednoznacznie  przesądza,  że  oferta 

Od

wołującego w niniejszym postępowaniu nie zawiera rażąco niskiej ceny, 

ZARZUT NARUSZENIA ART. 89 UST. 1 PKT 4 ORAZ ART. 7 UST. 11 UST. 3 PZP 

W ZW. Z ART. 90 UST. 1 PZP W ZW. Z ART. 89 UST. 1 PKT 4 PZP. 

Zgodnie z tre

ścią art. 89 ust. 1 pkt. 4 Pzp „zamawiający odrzuca ofertę jeżeli zawiera 

rażąco  niską  cenę  łub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia”.  W  sytuacji 

potwierdzenia  się  przesłanki  rażąco  niskiej  ceny  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  taką 

ofertę  odrzucić.  Zanim  to  jednak  nastąpi  Zamawiający  ma  również  obowiązek  podjąć 

wnikliwe wyjaśnienia w celu ustalenia czy oferta wykonawcy, co do której powziął wątpliwość 

w zakresie ceny, rzeczywiście jest ceną rażąco niską. W tym zakresie Zamawiający winien 

się wykazać najwyższą starannością oraz ostrożnością w zakresie przedmiotowych ustaleń, 

bowiem  zaistnienie  tej  negatywnej  przesłanki  jaką  jest  rażąco  niska  cena  skutkuje 

najbardziej  dotkliwą  dla  wykonawcy  sankcją,  tj.  odrzuceniem  jego  oferty  w  postępowaniu                  

i  uniemożliwieniu  mu  zdobycia  zamówienia.  W  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający  nie 

dochował  w  tym  zakresie  nałożonych  na  niego  ustawą  prawo  zamówień  publicznych 

obowiązków,  naruszając  przy  tym  szereg  opisanych  w  zarzutach  przepisów  prawa,  co                     

w  efekcie  skutkowało  podjęciem  wadliwej,  zaskarżonej  niniejszą  skargą  decyzji                              

tj.  odrzuceniem  oferty  Odwołującego.  W  pierwszej  kolejności  warto  przedstawić  istotną                         

z  punktu  widzenia  niniejszego  odwołania  hierarchię  zdarzeń  jakie  miały  miejsce  w  toku 

postępowania. Po dokonaniu czynności otwarcia ofert Zamawiający w myśl art. 90 ust. 1 Pzp 

pismem z 24.07.2017 r. 

wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień czy oferta nie zawiera 

rażąco  niskiej  ceny.  Warto  zwrócić  uwagę,  że  treść  tego  wezwania  jest  bardzo  ogólna, 

zdawkowa,  w  zasadzie  ograniczająca  się  do  przywołania  treści  art.  90  ust.  1  Pzp. 

Zamawiający nie postawił konkretnego pytania w odniesieniu do poszczególnych elementów 

cenotwórczych oferty. 

W  odpo

wiedzi  Odwołujący  pismem  z  26.07.2017  r.  przedstawił  Zamawiającemu 

stosowne  wyjaśnienia.  Wskazał,  że  w  49  %  zamówienie  zostanie  sfinansowane  poprzez 

stosowną  umowę  z  Samorządem  Województwa  Świętokrzyskiego.  Nadto  podniósł,  że  na 

terenie  gminy  Gnojno  świadczy  już  usługi  przewozu  w  ramach  innych  przedsięwzięć 


(znanych  Zamawiającemu  z  urzędu),  co  pozwoli  mu  na  dodatkowe  oszczędności.  Załączył 

również na tę okoliczność dowód w postaci aktualnych rozkładów jazdy oraz wyjaśnił w jaki 

sposób wpłynie to na cenę usługi w ramach niniejszego postępowania. 

Na

stępnie  Odwołujący  nie  mając  żadnych  informacji  od  Zamawiającego,  który 

niepotrzebnie  przedłużał  to  postępowanie,  dodatkowo  w  dniu  10.08.2017  r.  złożył 

Zamawiającemu  dodatkowe  wyjaśnienia  w  zakresie  kalkulacji  kosztów  oraz  wysokości 

planowanego  zysku.  Odwo

łujący  podjął  decyzję  o  złożeniu  uzupełniających  wyjaśnień 

ponieważ  z treści w/w  wezwania Zamawiającego trudno było tak naprawdę wywieść czego 

Zamawiający od Odwołującego oczekuje. 

Warto w tym miejscu przytoczyć nadal aktualny wyrok KIO z 10.05.2013 r., sygn. akt: 

KIO  962/13: 

W  przedmiotowej  sprawie  zwrócić  należy  uwagę  na  fakt.  że  zamawiający 

sformułował  wezwanie  do  wyjaśnień  w  sposób  bardzo  ogólny,  nie  zadając  żadnego 

szczegółowego  pytania.  Tym  samym  wykonawca  nie  miał  obowiązku  szczegółowego 

odnoszenia 

się do każdej pozycji kosztowej'. Tym samym brak jest podstaw do  zarzucenia 

złożonym  wyjaśnieniom  iż  są  niepełne  lub  zbyt  ogólne.  Za  wyrokiem  Sądu  Okręgowego                   

w  Olsztynie  V  Wydział  Gospodarczy  z  9  grudnia  2010  r.  sygn.  Akt  V  Ga  122/10  należy 

wskazać,  że  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  winno  być  sformułowane  w  formie  pytań. 

Pytanie  do  wykonawcy powinno, 

wskazywać elementy oferty, które podczas badania oferty 

wzbudziły  wątpliwości  i  co  do  których  zamawiający  oczekuje  wyjaśnień.  Tak  więc 

wykona

wca  aby  te  wątpliwości  rozwiać  musi  wiedzieć,  które  to  elementy  wyceny  oferty 

wzbudziły  zastrzeżenia  zamawiającego  i  w  jakim  kierunku  mają  iść  jego  wyjaśnienia. 

Natomiast gdy zamawiający nie wskazuje jakich konkretnie kwestii co do których domaga się 

wyjaśnień i do których wykonawca ma się odnieść, a podnosi jedynie iż  zaoferowana cena 

jest  niska  w  stosunku  do  szacowanej  przez  niego  wartości  zamówienia,  to  przy  tak 

ogólnikowym sformułowaniu wezwania brak jest podstawy do domagania się by wykonawca 

złożył szczegółowe wyjaśnienia ”. Podsumowując ten wywód prawny, pytanie do wykonawcy 

powinno  wskazywać  elementy  oferty,  które  podczas  badania  oferty  wzbudziły  wątpliwości                             

i  co  do  których  zamawiający  oczekuje  wyjaśnień.  Tak  więc  wykonawca  aby  te  wątpliwości 

rozwiać  musi  wiedzieć,  które  to  elementy  wyceny  oferty  wzbudziły  zastrzeżenia 

Zamawiającego  i  w  jakim  kierunku  mają  iść  jego  wyjaśnienia.  Tymczasem  Zamawiający 

zobowiązując Odwołującego do złożenia wyjaśnień w tym zakresie, ograniczył się jedynie do 

powołania na art. 90 ust. 1 Pzp. Taki stan doprowadza do dużej niepewności wykonawców, 

którzy  nie  wiedzą  w  jaki  sposób  dokonać  wyjaśnień,  a  co  więcej  może  przyczynić  się  do 

naruszenia  zasady  równego  traktowania.  Hipotetycznie  każdy  wykonawca  składa 

wyjaśnienia wedle własnego uznania i wiedzy, zaś Zamawiający może wówczas uznać tylko 

te wyjaśnienia, które wydają mu się najbardziej szczegółowe i doniosłe. Taki stan mógł mieć 

miejsce  właśnie  w  niniejszym  postępowaniu,  gdzie  Zamawiający  w  sposób  arbitralny  uznał 


jedynie  wyjaśnienia  wykonawcy  BUS  TOUR  odrzucając  jednocześnie  wyjaśnienia  złożone 

przez  Odwołującego  i  odrzucając  ostatecznie  jego  ofertę.  Na  marginesie  wyjaśnienia  obu 

w/w  wykonawców  są  do  siebie  bardzo  podobne.  BUS  TOUR  przedstawiając  swoje 

wyjaśnienia  ograniczył  się  w  zasadzie  do  pisemnych  wyjaśnień  bez  powoływania  się                

i  przedstawiania  konkretnych  dowodów  na  potwierdzenie  swoich  twierdzeń.  W  odniesieniu 

do zarzutu nierównego traktowania wykonawców, w świetle zaistniałych  faktów Odwołujący 

ma prawo wysunąć zarzut jakoby Zamawiający z góry był nastawiony na wybranie jednego, 

konkretnego wykonawcy tj. wykonawcy BUS TOUR. Świadczy o tym w pierwszej kolejności 

fakt, że pismem z 31.07.2017 r. Komisja Przetargowa uznała wyjaśnienia Odwołującego za 

wystarczające  i  złożyła  Wójtowi  Gminy  Gnojno  do  podpisu  decyzję  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej  oferty  właśnie  oferty  Odwołującego.  W  odpowiedzi  na  w/w  pismo  Wójt 

Gminy  Gnojno  odmówił  podpisania  takiej  decyzji,  jednocześnie  nakazując  komisji 

przetargowej dokonania wprost wyboru konkretnego wykonawcy nie czyniąc w tym zakresie 

żadnego  umotywowanego  uzasadnienia.  To  również  świadczy  o  arbitralnej,  nieobiektywnej 

decyzji  Zamawiającego  odrzucającej  ofertę  Odwołującego.  Wójt  Gminy  w  przedmiotowym 

piśmie  zarzucił  rażąco  niską  cenę  Odwołującemu,  nie  wziął  jednak  pod  uwagę,  że  w  roku 

szkolnym  2016/2017  wykonawca  BUS  TOUR  realizował  taką  samą  usługę  na  rzecz  gminy 

Gnojno  za  kwotę  135  894,00  zł  a  więc  niemal  identyczną  jak  obecna  cena  oferty 

Odwołującego.  Z  daleko  posuniętej  ostrożności  Odwołujący  również  wyjaśnia,  że  skoro 

Zamawiający  miał  wątpliwości  co  do  złożonych  wyjaśnień  Odwołującego,  to  mając  na 

uwadze sposób w jaki zobowiązał się do złożenia tych wyjaśnień winien ponownie wezwać 

do  ich  złożenia  w  celu  uszczegółowienia  poprzednio  złożonych  wyjaśnień.  Zamawiający 

podejmując  decyzję  o  odrzuceniu  oferty  powinien  mieć  niemal  100%  pewności,  że  oferta 

zawiera  rażąco  niską  cenę  i  winna  zostać  odrzucona.  Tymczasem  o  rażąco  niskiej  cenie 

można  mówić  wówczas  gdy  już  niejako  “na  pierwszy  rzut  oka”  da  się  stwierdzić,  że  za 

podaną  w  ofercie  cenę  wykonanie  zamówienia  nie  jest  możliwe,  W  tym  zakresie  warto 

jednak dodać, że oferta wykonawcy BUS TOUR oraz oferta Odwołującego stanowi różnicę 

jedynie  8,5  %.  To 

pokazuje,  że  oferta  Odwołującego  jest  ofertą  niską  a  nie  "rażąco  niską”                   

w  stosunku  do  ofert  innych  wykonawców,  w  tym  wykonawcy  BUS  TOUR,  biorących  udział                

w  tym  postępowaniu.  Taka  cena  oferty  może  tylko  świadczyć  o  jej  konkurencyjności, 

atrakcyjności a nie fakcie, że jest ofertą z rażąco niską ceną jak błędnie uznał Zamawiający. 

Warto  w  tym  miejscu  pr

zytoczyć  tezę  wyroku  KIO  z  28.03.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO  466/17, 

którego treść jest następująca: “Istnieje możliwość zwrócenia się do wykonawcy, który złożył 

wyjaśnienia  nie  potwierdzające,  że  zaoferowana  cena  jest  ceną  rażąco  niską  o  dalsze 

wyjaśnienia  kosztów,  czy  założeń  przyjętych  do  kalkulacji,  które  wzbudziły  wątpliwości 

zamawiającego.  Dążenie  do  wyjaśnienia  wątpliwych  informacji  w  wyjaśnieniach 

przystępującego  służy  interesowi  zamawiającego,  który  żądając  dalszych  wyjaśnień 


uzyskuje lepszą możliwość weryfikacji założonych kosztów i zapewnia sobie ocenę realności 

wykonania  zamówienia  zgodnie  z  jego  przedmiotem,  ale  także  zapobiega  eliminacji                         

z  postępowania  wykonawcy  korzystniejszego  pod  względem  ekonomicznym.  Możliwość 

wezwania  do  dodatkowych  wyjaśnień  zachodzi  wyłącznie  w  sytuacji,  gdy:  1.  sam 

zamawiający  nie  poinformował  wykonawcy,  jakie  elementy  oferty  budzą  wątpliwości 

zamawiającego,  co  do  ewentualnego  rażącego  zaniżenia  oferty,  a  wezwanie  było 

odzwierciedleniem przepisów ustawy; 2. wykonawca złożył wyjaśnienia, poparł je dowodami  

i z tych wyjaśnień wprost jednoznacznie nie wynika, że wykonawca zaoferował cenę rażąco 

niską, a niektóre elementy wyjaśnień, co do kosztów, czy założeń kalkulacyjnych nie zostały 

w  dostateczny  sposób  wyjaśnione  przez  wykonawcę  i  budzą  wątpliwości  zamawiającego”.    

W  innym  wyroku  KIO  z  07.03.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO  321/17 

KIO  stwierdziło,  że:  „jeśli 

ustawodawca  nie  zakazał  zamawiającemu  ponowienia  czynności  wezwania  do  wyjaśnień 

ceny  rażąco  niskiej,  jeśli  złożone  wyjaśnienia  nadal  w  jakiś  aspektach  budzą  wątpliwości 

zamawiającego,  ale  jednoznacznie  nie  da  się  przypisać,  że  oferta  zawiera  cenę  rażąco 

niską,  to  zamawiający  powinien  podjąć  takie  działanie.  Sankcja  odrzucenia  jest  w  takim 

przypadku nie odpowiednia do celu ustawy, jakim jest wybór oferty najkorzystniejszej, a taką 

przecież  może  się  jeszcze  okazać  oferta  przystępującego.  Brak  dokonania  rzeczywistej 

oceny wyjaśnień wykonawcy stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 

roku - Praw

o zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.)”. Warto w świetle 

powyższych  orzeczeń  KIO  podnieść,  że  powody  odrzucenia  oferty  Odwołującego  nie  są 

jasne  i  klarowne,  przez  co  można  przypuszczać,  że  Zamawiający  miał  co  najwyżej 

wątpliwości  w  zakresie  złożonej  w  ofercie  ceny  już  po  złożeniu  przez  Odwołującego 

wyjaśnień.  Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  wykazał  swojej  pewności,  że  oferta 

Odwołującego  w  świetle  zaistniałych  okoliczności,  ewidentnie  potwierdza  zajście  rażąco 

niskiej ceny. 

Odwołujący na potwierdzenie aktualnych cen rynkowych w realizacji tego typu 

usług,  w  celu  lepszego  zobrazowania  swoich  twierdzeń,  przedkłada  wyniki  postępowania 

przetargowego  w  sąsiedniej  gminie  Chmielnik,  gdzie  mamy  do  czynienia  z  podobnym 

zamówieniem  publicznym  co  stanowi  kolejny  dowód  na  to,  że  oferta  Odwołującego  nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  a  wręcz  przeciwnie  może  co  najwyżej  potwierdzać,  że  to 

Zamawiający dokonał wadliwego szacowania wartości przedmiotowego zamówienia. 

Na  marginesie  nie  sposób  również  przyjąć,  jak  usiłuje  to  wmówić  Zamawiający,  że 

wyjaśnienia  BUSTOUR  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca  nie  zastrzegł 

skutecznie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  zatem  wnoszę  o  ujawnienie  wszystkich  pisma 

wykonawcy  BUS  TOUR  na  rozprawie  w  zakresie  wyjaśnień  co  do  rażąco  niskiej  ceny 

złożonej  oferty.  Zgodnie  z  art.  8  ust.  1  Pzp  “postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  jest 

jaw

ne”  chyba,  że  zostaną  spełnione  przesłanki  o  których  mowa  w  art.  8  ust.  3  Pzp  “nie 

ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów                 


o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania 

ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być 

one  udostępnione  oraz  wykazał,  iż  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa"  Wykonawca  BUS  TOUR  jedynie  wskazał,  że  zastrzega  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  przy  czym  nie  podał  na  tę  okoliczność  żadnego  uzasadnienia  co  zatem 

uznać  należy,  że  nie  wykazał,  iż  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa. 

ZARZUT NARUSZENIA ART. 91 UST. 1 PZP. 

Zgodnie z Rozdziałem XIII SIWZ - OPIS KRYTERIÓW, KTÓRYMI ZAMAWIAJĄCY BĘDZIE 

SIĘ  KIEROWAŁ  PRZY  WYBORZE  OFERTY  WRAZ  Z  PODANIEM  WAG  TYCH 

KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT, w odniesieniu do Wykonawców, którzy spełnili 

postawione warunki Zama

wiający dokona oceny ofert na podstawie następujących kryteriów: 

Cena - 60%, 

Termin płatności faktury - 40%. 

W  świetle  powyższych  kryteriów  oceny  ofert  najkorzystniejszą  ofertę  złożył  zatem 

Odwołujący, który podając cenę w wysokości 128 557,00 zł oraz termin płatności faktury 30 

dni uzyskał maksymalną ilość 100 pkt. Tymczasem oferta wykonawcy BUS TOUR wadliwie 

uznana przez Zamawiającego najkorzystniejszą w zakresie kryterium ceny była droższa od 

oferty  Odwołującego,  który  zaoferował  cenę  w  wysokości  149  978,40  zł.  W  świetle 

powyższych  stawiany  zarzut  jest  zatem  w  pełni  zasadny  i  winien  zasługiwać  na 

uwzględnienie. 

ZARZUT NARUSZENIA ART. 92 UST. 1 PKT. 3 PZP W ZW. Z ART. 8 UST. 1 PZP 

WZW.Z ART. 7 UST. 1 i UST. 3 PZP. 

Zamawiający w piśmie z 16.08.2017 r. nie dokonał należytego wyjaśnienia podstawy 

faktycznej  oraz  prawnej  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  ograniczając  się  w  tym 

zakresie do bardzo ogólnikowych i lakonicznych stwierdzeń: "Wykonawca złożył wyjaśnienia, 

które  Zamawiający  uznał  za  niewystarczające.  Wykonawca  udzielając  odpowiedzi  nie 

odniósł  się  w  sposób  należyty  do  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  do  elementów 

cenotwórczych. Odpowiedź udzielona została formalnie”. Na koniec Zamawiający w sposób 

bezrefleksyjny  przywołał  jeden  z  wyroków  KIo,  którego  teza  nijak  nie  potwierdza  motywów 

decyzji  Zamawiającego.  Takie  uzasadnienie  Zamawiającego  pozwala  uznać,  że 

Zamawiający sam nie wiedział co tak naprawdę Odwołujący ma wyjaśnić a przez to trudno 

mu  było  również  uzasadnić  swoją  późniejszą  decyzję  o  odrzuceniu  oferty.  Wskazuje  na 

elementy cenotwórcze, których nie wymienia zarówno w w/w piśmie jak również w piśmie na 

etapie wezwania do  złożenia  wyjaśnień. W tym  miejscu  warto przywołać  wyrok  KIO  z  dnia 

20.07.2015 r., sygn. akt KIO 1429/15: 

„Wykonawcy nie mogą domyślać się podstaw decyzji 

zamawiającego  ani  domniemywać  zakresu  stwierdzonych  przez  niego  nieprawidłowości                    


w złożonych dokumentach”.   

Odwołujący  zaznaczał,  że  obowiązek  informacyjny  określony  w  art.  92  ust.  1  Pzp 

stanowi przej

aw realizacji wyrażonej w art. 8 ust. 1 tej ustawy zasady jawności postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  oraz  sformułowanej  w  art.  7  ust.  1  Pzp,  zasady  równego 

traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji (znajduje to potwierdzenie m.in. 

w uzasadnieniu wyroku z 17.08.2011 r., sygn. akt: KIO 1653/11)

. Rozwijając tę tezę, zgodnie 

ze  wskazanym  uzasadnieniem  wyroku  KIO: 

“lakoniczne  i  enigmatyczne  uzasadnienie 

podjętej  wobec  wykonawcy  czynności  pozbawia  tego  wykonawcę  możliwości  obiektywnej 

oceny  jej 

poprawności  i  ewentualnego  rzeczowego  zakwestionowania  argumentów.,  które 

legły  u  jej  podstaw,  uchybiając  tym  samym  fundamentalnym  regułom  rządzącym 

postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Powyższe  oznacza,  że                                 

w p

rzedmiotowej sprawie zamawiający naruszył także wynikające z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 

ZamPublU  zasady  podstawowe  dotyczące  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego”. 

Zamawiający w dniu 22.08.2017 r. (e-mailem) wezwał wraz kopią odwołania, w trybie 

art.  185  ust.1  Pzp, 

uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                             

w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenia przystąpień nie miały miejsca. 

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  złożonych 

ustnie do pro

tokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, zaś Odwołujący ma 

interes 

w uzyskaniu zamówieniu.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z: 

dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                

w  szczególności  SIWZ wraz  z  załącznikami,  protokołu  postępowania  sporządzonego  przez 


Zamawiającego wraz z załącznikami, ogłoszenia o zamówieniu, oferty Odwołującego, oferty 

BUS  TOUR,  pisma 

Zamawiającego  z  24.07.2017  r.  -  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień                       

w zakresie ceny oferty, pisma 

Odwołującego z 26.07.2017 r. w wraz z wyjaśnieniami, pisma 

wy

jaśniającego Odwołującego z 10.08.2017 r. stanowiące szczegółowe zestawienie kosztów 

oraz przewidywanego zysku w związku z realizacją zamówienia /de facto dwa pisma, jedno 

wraz  z  cennikami  linii  komunikacyjnych/,  pismo  BUS  TOUR  wraz 

z  wyjaśnieniami  rażąco 

niskiej ceny oferty, pismo komisji przetargowej z 31.07.2017 r., 

pismo Wójta Gminy Gnojno  

z  02.08.2017  r.  skierowanego  do  komisji  przetargowej  oraz  informacji  o  wyborze  ofert 

najkorzystniejszej oraz odrzuceniu oferty Odwołującego z 16.08.2017 r. 

Dodatkowo,  Izba  zalicza  w  poczet  materiału  dowodowego  korespondencje 

Odwołującego  z  Zamawiającym  –  pisma  z  31.07.2017  r.,  01.08.2017  r.  –  odpowiedź 

Zamawiającego z 01.08.2017 r. Podobnie wniosek o wgląd z 17.08.2017 r. i udostepnienie 

wyjaśnień  BUS  TOUR  złożonych na  wezwanie  w  zakresie ceny  rażąco  niskiej (18.08.2017 

r.).  

Izba 

zaliczyła w poczet materiału dowodowego również: 

1)  informacje 

z  otwarcia  ofert  i  rozstrzygnięcia  przetargu  w  sąsiedniej  gminie  Chmielnik  – 

załączone do odwołania;  

SIWZ z postępowania w Gminie Chmielnik – złożona na rozprawie; 

3)  kopię  umowy  z  31.01.2013  r.  wraz  z  aneksami  –  na  dofinansowanie  –  złożona  na 

rozprawie; 

dokumenty,  które  uzyskał  od  obecnego  Zamawiającego  w  trybie  dostępu  do  informacji 

publiczne

j odnośnie postępowania prowadzonego w roku ubiegłym – złożona na rozprawie; 

5) zaświadczenia potwierdzające prawo korzystania z przystanków autobusowych – złożona 

na rozprawie. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także odwołanie, a nadto stanowiska i oświadczenia stron złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie 

zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Odwołujący  sformułował  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

1) art. 89 ust. 1 pkt. 4 Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującej z powodu 

uznania  iż  oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia, 

zupełnie  pomijając  fakt,  że  Odwołująca  złożyła  stosowne  wyjaśnienia  oraz  dowody                          


w  rozumieniu  art.  90  ust.  3  Pzp  adekwatne  do  złożonego  przez  Zamawiającego  treści 

wezwania (pismo z 24.07.2017 r.) zobowiązującego Odwołującego do złożenia wyjaśnień, 

2) art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 90 ust. 1 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp 

poprzez  naruszenie  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

biorących udział w przedmiotowym postępowaniu a polegających w pierwszej kolejności na 

zbyt  ogólnym,  blankietowym  zobowiązaniu  wszystkich  wykonawców  do  złożenia  wyjaśnień  

w zakresie rażąco niskiej ceny a następnie na niewłaściwej, arbitralnej ocenie tak złożonych 

wyjaśnień,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  bezpodstawnego  odrzucenia  oferty 

Odwołującego gdzie Zamawiający wskazał, że wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny są 

wyjaśnieniami  niewystarczającymi,  udzielonymi  formalnie,  bez  merytorycznego  odniesienia 

się do treści tych wyjaśnień, podczas gdy złożone przez BUS TOUR wyjaśnienia co do formy 

oraz merytorycznej treści niczym tak naprawdę nie różnią się od wyjaśnień złożonych przez 

Odwołującego, co więcej opierają się na tym samym kluczowym argumencie tj. skorzystaniu 

z  pomocy  publicznej  na  realizacj

ę  przedmiotowej  usługi  (dopłacie  do  biletów  ulgowych  na 

podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa Świętokrzyskiego), 

3)  art.  91  ust.  1  Pzp  poprzez  wadliwe  dokonanie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  BUS 

TOUR, podczas gdy w świetle stawianych kryteriów oceny ofert najkorzystniejszą ofertą jest 

oferta Odwołującego, która została bezpodstawnie odrzucona i pominięta, 

4) art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 11 ust. 3 Pzp poprzez 

ich  niewłaściwe  zastosowanie  w  sprawie,  zbyt  ogólne,  zdawkowe  i  niejasne  dokonanie 

uzasadnienia  faktycznego  oraz  prawnego  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego, 

powodach jej odrzucenia, w tym zakresie jedynie enigmatycznie podnosząc, że Odwołujący 

“sposób  nienależyty  odniósł  się  do  treści  wezwania  w  myśl  art.  90  ust.  1  Pzp  oraz  do 

elementów  cenotwórczych”  (w  ogóle  nie  precyzując  jakie  elementy  cenotwórcze 

Zamawiający  miał  na  myśli),  wskazując  dodatkowo,  że  odpowiedź  została  udzielona 

formalnie,  przez  co  Odwołujący  tak  naprawdę  nie  jest  w  stanie  poznać  i  ocenić  motywów 

jakimi  kierował  się  Zamawiający  podejmując  tak  dotkliwą  dla  Odwołującego  decyzję                          

o  odrzuceniu jego  oferty  i  pozbawiać  go tym  samym  możliwości  zdobycia  przedmiotowego 

zamówienia publicznego. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania  i  przytoczonych  tam  pism,  tj.  korespondencji  między  Odwołującym 

oraz  Zamawiającym.  Izba  odniesie się do  poszczególnych kwestii  w  ramach  rozpatrywania 

kolejnych 

zarzutów.  


Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.  

Odnośnie zarzutu pierwszego oraz drugiego. Izba uznała w/w zarzuty za podlegające 

oddaleniu. 

W  pierwszej  kolejności  należy  wskazać,  że  Izba  nie  podzieliła  stanowiska 

Odwołującego, iż wezwanie z 24.07.2017 r. ma charakter blankietowy, a ściślej nie wskazuje 

czego  oczekiwał  Zamawiający.  W  tym  kontekście  konieczne  jest  przywołanie 

przedostatniego  akapitu,  który  wprost  stwierdza:  „(złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia ceny w zakresie opisanym w art. 90 ust.1 (…))”. Jednoznacznie więc wynika, że 

Zamawiający  oczekiwał  szczegółowego  wyliczenia  ceny,  czyli  kalkulacji.  Odwołujący                      

w  ramach  terminu  wyznaczonego  w  wezwaniu  przedstawił  wyjaśnienia,  lecz  bez  takich 

dowodów  dotyczących  wyliczenia  ceny,  czyli  kalkulacji.  Taką  wyczerpującą  kalkulacje 

przedstawił  natomiast Wykonawca wybrany.  Tego  rodzaju kalkulacja  ma charakter  dowodu 

wewnętrznego, który ma charakter wystarczający, gdy na cenę składają się przed wszystkim 

elementy,  o  których  wartości  decyduje  głównie  Wykonawca  (za  wyrokiem  KIO  z  17.07.              

2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  1410/15,  czy  też  wyrok  KIO  05.05.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO  598/16). 

Nadto,  wyjaśnienia  wbrew  tezom  Odwołującego  z  odwołania  i  rozprawy  nie  miały 

załączonych  aktualnych  rozkładów  jazdy,  czy  też  cenników  (te  ostatnie  dopiero  przy 

dodatkowych samodzielnych wyjaśnieniach bez wezwania – 10.08.2017 r.).   

Należy  uznać,  że  późniejsze  działanie  Odwołującego  potwierdza,  iż  Odwołujący  na 

przełomie VII/VIII 2017 r. zorientował się (korespondencje Odwołującego z Zamawiającym – 

pisma z 31.07.2017 r., 01.08.2017 r. 

– odpowiedź Zamawiającego z 01.08.2017 r.), że jego 

wyjaśnienia  mogą  być  uznane  za  niedostateczne  i  nieadekwatne  do  wezwania  i  dosłał 

10.08.2017  r.  dodatkowe  - 

ściśle  korespondujące  z  wezwaniem.  Izba  uznała  je  za 

bezprzedmiotowe, gdyż uczynił to Odwołujący samodzielnie, poza wyznaczonym terminem. 

Ich uznanie przez Zamawiającego skutkowałoby niewątpliwie adekwatnym odwołaniem tego 

podmiotu,  który  w  pierwotnym  terminie  złożył  oczekiwaną  kalkulacje.  Odwołujący  zapoznał 

się  z  ich  treścią  (wbrew  temu  co  mogłoby  wynikać  z  odwołania),  gdyż  zgodnie                                  

z dokumentacją zostały one udostępnione za zgodą autora Odwołującemu do wglądu w dniu 

18.08.2017 r. (czyli prze

d wniesieniem odwołania). W konsekwencji wniosek w zakresie ich 

odtajnienia  zawarty 

w  odwołaniu,  podtrzymany  na  rozprawie,  Izba  uznała  za 

bezprzedmiotowy i nie przychyliła się do niego.   

W  ocenie  Izby,  Zamawiający  w  sposób  konsekwentny  zgodnie  z  art.  7  Pzp 

potraktował wszystkich wykonawców, których wezwał do wyjaśnień w zakresie ceny rażąco 


niskiej.  Gdyby  wystosował  dodatkowe  wezwanie,  jak  oczekiwał  tego  w  odwołaniu 

Odwołujący,  winien  to  równie  dobrze  uczynić  wobec  trzech  wykonawców.  Przy  czym, 

odbyłoby  się  to  kosztem  podmiotu,  który  uczynił  zadość  wezwaniu  w  wymaganym 

pierwotnym terminie (do 28.07.2017 r.).   

Względem  ponownego  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej  ceny

.  Wezwanie  takie  byłoby  możliwe  w  sytuacji,  gdyby  wykonawca  złożył 

rzetelne  i  wyczerpujące  wyjaśnienia,  odpowiadające  wystosowanemu  wezwaniu,                             

a  koniecznym  byłoby  wyjaśnienie  kwestii,  o  które  Zamawiający  nie  zapytał.                                      

W  rozpoznawanym  przypadku  z  taką  sytuacją  nie  mieliśmy  do  czynienia.  Wezwanie 

Zamawiającego wskazywało na kwestie wymagające wyjaśnienia, do których Odwołujący nie 

odniósł się w terminie. Brak złożenia oczekiwanego wyliczenia ceny, kalkulacji. Jak wskazała 

KIO w wyroku z 25.04.2014 r., sygn. akt: KIO 725/14: 

„(…) prowadzona procedura wyjaśnień 

nie 

może usprawiedliwiać uchylania się przez wykonawcę od  złożenia rzetelnych wyjaśnień 

elementów  oferty  mających  wpływ  na wysokość  ceny.  Brak  rzetelności  w składanych 

wyjaśnieniach  nie może  uzasadniać  kolejnych  wezwań  kierowanych  do wykonawcy”.                       

W przedmiotowym stanie faktycznym Izba nie dopuszcza możliwości nakazania ponownego 

wezwania  o  wyjaśnienia  -  tzn.  dopytywania  (doprecyzowania),  gdyż  byłoby  to  ponad  to  co 

zostało  faktycznie  złożone  przez  Odwołującego.  Izba  oparła  swoje  stanowisko  w  dużej 

mierze  na  wyroku  KIO  z  14.06.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO  962/16

,  czy  też  w  wyroku  KIO                             

z 06.09.2016 r., sygn. akt: KIO 1598/16, jak i w wyroku KIO z 24.08.2017 r.,  sygn. akt: KIO 

1637, sygn. akt: KIO 1673/17. 

Odnosząc  się  do  złożonych  przez  Odwołującego  na  rozprawie  dowodów,  Izba 

wskazuje

,  że  dowody  te  winny  być  złożone  Zamawiającemu,  w  związku  z  wystosowanym 

przez  niego  wezwaniem  z  24.07.2017  r.

,  nie  zaś  dopiero  w  postępowaniu  odwoławczym 

przed  Izbą  (dotyczy  też  dowodu  z  odwołania).  W  tym  zakresie  Izba  podziela  stanowisko 

wyrażone  w  wyroku  SO  w  Poznaniu  z  21.05.2008  r.,  sygn.  akt:  X  Ga  127/08,  gdzie 

wskazano,  że:  „Przedstawienie  w  skardze  wniosków  dowodowych  dla  wykazania  tej 

okoliczno

ści  w  postaci  zeznań świadków  zestawienia  wykonywanych  umów  na  tym  etapie 

post

ępowania jest niedopuszczalne, ponieważ ich uwzględnienie prowadziłoby do niczym nie 

uzasadnionego przedłużenia (…) terminu udzielonemu do przedstawienia wyjaśnień. Z tego 

powodu  wnioski  dowodowe  zamawiaj

ącego  nie  zostały  dopuszczone,  gdyż odmienna 

decyzja  prowadziłaby  do  naruszenia  art.  90  ust.  3  pzp,  z  którego  wynika  obowiązek 

udzielenia wyja

śnień w zakreślonym terminie, a zachowanie terminu obarczone jest rygorem 

odrzucenia  oferty.  Konwalidacja,  uzupełnianie  wyjaśnień przez  (…)  na  obecnym  etapie 

post

ępowania  stałoby  także  w  sprzeczności  z  zasadą uczciwej  konkurencji.”  „Wobec 

wykształconej w orzecznictwie zasady odrzucania ofert wykonawców, którzy złożyli niepełne 


albo  niedostateczne  wyja

śnienia w  trybie art.90 ust.  1  pzp powtórne  umożliwianie jednemu                  

z  wykonawców  dokonywania  tej  czynności  z  pewnością naruszyłoby  zasadę uczciwej 

konkurencji

” oraz w wyroku SO Warszawa-Praga w Warszawie z 09.04.2010 r., sygn. akt: IV 

Ca  1299/09,  zgodnie  z  którym:  „złożenie  przez  skarżącego  dodatkowych  wyjaśnień                            

i przedstawienie nowych argumentów (w celu prawidłowości wyliczenia wskazanej w ofercie 

ceny) dopiero na rozprawie przed KIO było spóźnione i nie mogło być wzięte pod uwagę ani 

przez  Izb

ę,  ani  tym  bardziej  przez  Sąd  Okręgowy.  Definicja  „określonego  terminu”  na 

złożenie  wyjaśnień Zamawiającemu  (art.  90  ust.1  ustawy  Pzp)  oznacza, że  informacje                         

i  dowody  przedstawione  przez  wykonawc

ę muszą być znane  Zamawiającemu  na 

konkretnym etapie post

ępowania przetargowego (celem umożliwienia mu podjęcia decyzji co 

do  ewentualnego  przyj

ęcia  oferty  lub  jej  odrzucenia),  a  nie  w  toku  postępowania 

odwoławczego  lub  skargowego.  Z  powołanego  przez  skarżącego  przepisu  art.  188  ust.1 

ustawy  Pzp  wynika  wprawdzie, 

że  „dowody  na  poparcie  swych  twierdzeń strony  mogą 

przedstawia

ć aż do zamknięcia rozprawy”, jednak odnosząc ten przepis do sprawy niniejszej 

oznacza  to  dowodzenie,  ze  wykonawca 

złożył  na żądanie  Zamawiającego  wyjaśnienia                    

w trybie art. 90 ustawy i jaka była ich treść, a nie uzupełnianie wyjaśnień po uznaniu, że nie 

s

ą one wystarczające i nakazują odrzucenie oferty.”.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie zarzutu czwartego.  Izba uznała w/w zarzut  za chybiony. W tym zakresie, 

uznać  należy,  że  informacja  Zamawiającego  co  do  podstaw  faktycznych  odrzucenia                          

z 16.08.2017 r. - 

„do elementów cenotwórczych” w kontekście wezwania z 24.07.2017 r. do 

złożenia  dowodów  dotyczących  wyliczenia  ceny  jest  adekwatna  i  wystarczająca.  Tym 

bardziej,  że Odwołujący doskonale wiedział  co było przyczyną  odrzucenia jego oferty,  znał 

treść  składanych  przez  siebie  pism  oraz  samego  wezwania,  jak  i  całej  korespondencji                   

z  Zamawiającym.  Nadto,  brak  złożenia  generalnie  kalkulacji  czynił  wskazywanie 

jednostkowych  elementów  cenotwórczych  w  uzasadnieniu  faktycznym  bezprzedmiotowym. 

Odwołujący nie miał także żadnych problemów ze sformułowaniem rzeczowego odwołania.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie  zarzutu  trzeciego.  Został  ten  zarzut  również  oddalony,  z  uwagi  na 

oddalenie 

wskazanych wyżej zarzutów, jak konsekwencje powyższego. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.   


O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10    Pzp  w  zw.  z 

§  3  pkt  1  lit.  a

oraz  §  5  ust.  4  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47).  

Przewodniczący: 

………………………………