ogłoszenie o udzieleniu zamówienia

Ogłoszenia w postępowaniu dotyczącym zawarcia i realizacji umowy ramowej

Pytanie:

Zamawiający, w wyniku 2 oddzielnych postępowań, zawarł 2 umowy ramowe:

1)      w procedurze krajowej w trybie podstawowym – z jednym wykonawcą – udzielanie zamówień bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 313 ust. 1 ustawy Pzp);

2)      w procedurze unijnej w przetargu nieograniczonym – z kilkoma wykonawcami – udzielenie zamówienia publicznego po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z warunkami określonymi przez zamawiającego w umowie ramowej (art. 314 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp).

Po zakończonych postępowaniach opublikowaliśmy ogłoszenia o wyniku postępowania oraz o udzieleniu zamówienia – tj. zawarciu umowy ramowej. Kiedy wobec tego mamy obowiązek opublikować ogłoszenia o wykonaniu umowy w związku z zawartymi umowami ramowymi – po zrealizowaniu/wyczerpaniu całej umowy ramowej czy każdorazowo po wykonaniu zamówienia wykonawczego? Czy zamawiający musi sporządzać protokoły z udzielania zamówień wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem, czy według własnego pomysłu? Zgodnie z art. 314 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający może nie przekazywać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o udzieleniu zamówienia albo nie zamieszczać ogłoszenia o wyniku postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych zawierającego informację o udzieleniu zamówienia objętego umową ramową albo unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 314 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy Pzp. Czy to oznacza, że zamawiający nie ma obowiązku każdorazowej publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wykonawczego w przypadku umowy ramowej zawartej z jednym wykonawcą?

Czy należy przygotować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, do którego nie stosuje się ustawy Pzp?

Pytanie:

Proszę o poradę w zakresie zakupów, jakie musimy realizować w ramach pomocy dla uchodźców. Chodzi o zapewnienie im wyżywienia. Musimy kupować żywność na bieżąco, gdyż ani my ani nikt inny nie jest w stanie oszacować, ilu osobom trzeba będzie zapewnić posiłki. Ilości te mogą się diametralnie zmieniać z dnia na dzień. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 12 ust. 6 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie musimy w tym przypadku stosować ustawy Pzp. Problem polega na tym, że zgodnie z art. 12 ust. 7 ww. ustawy istnieje obowiązek, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych informacji o udzieleniu zamówienia. Co zrobić, jeżeli taka umowa nie zostanie zawarta, gdyż nie jesteśmy w stanie:

1)      dokonać zakupów u jednego dostawcy (różne kategorie artykułów spożywczych), a

2)      określić, ile żywności należy kupić,

gdyż jednego dnia możemy być zobowiązani przygotować wyżywienie dla np. 20 osób, a dzień później dla 300 osób. Informacje o tym, dla ilu osób należy przygotować wyżywienie, mogą zmieniać się w ciągu jednego dnia. Najlepszym dla nas rozwiązaniem jest robić zakupy na bieżąco, w zależności od tego ile osób zostanie do nas telefonicznie zgłoszonych. Przykładowo zdarzyło się, że otrzymaliśmy telefon, iż za klika minut do naszego miasta przyjedzie pociąg z określoną liczbą osób z Ukrainy i że musimy im jak najszybciej przygotować jedzenie. Wówczas musimy szybko zrobić zakupy w konkretnych ilościach. Jednak jeśli nie mamy podpisanej umowy, to jak odnieść się do obowiązku sporządzenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia? Czy należy przygotować ogłoszenie do każdej faktury?

Jak wypełnić ogłoszenie unijne, gdy zamawiający postawił przesłankę wykluczenia związaną z likwidacją i upadłością?

Pytanie:

W przetargu nieograniczonym zamawiający stawia wykonawcy wymóg niepodlegania wykluczeniu z przesłanek obligatoryjnych i jednej fakultatywnej z art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp (likwidacja, upadłość). Podczas przygotowywania formularza ESPD ogłoszenia unijnego w Części III: Podstawy wykluczenia, w lit. C: Podstawy związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi, mamy do wyboru 15 przesłanek. Czy w tej sytuacji żądam odpowiednich podstaw wykluczenia, zaznaczając poniższe przesłanki, tj.: - upadłość, - niewypłacalność, - układ z wierzycielami, - inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego, - aktywami zarządza likwidator, - działalność gospodarcza jest zawieszona, - porozumienia z innymi wykonawcami mające na celu zakłócenie konkurencji, - bezpośrednie lub pośrednie zaangażowanie w przygotowanie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia?

W art. 57 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE określono następujące powody wykluczenia: naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa ochrony środowiska, naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa socjalnego, naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa pracy, upadłość, niewypłacalność, układ z wierzycielami, inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego, aktywami zarządza likwidator, działalność gospodarcza jest zawieszona, winien poważnego wykroczenia zawodowego, porozumienia z innymi wykonawcami mające na celu zakłócenie konkurencji, konflikt interesów spowodowany udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bezpośrednie lub pośrednie zaangażowanie w przygotowanie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia, rozwiązanie umowy przed czasem, odszkodowania lub inne porównywalne sankcje, winien wprowadzenia w błąd, zatajenia informacji lub niemożności przedstawienia wymaganych dokumentów lub uzyskania poufnych informacji na temat przedmiotowego postępowania.