opis przedmiotu zamówienia

Opis przedmiotu zamówienia publicznego na remont budynku objętego planem prac konserwatorskich

Pytanie:

Zamawiający – muzeum zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie prac związanych z remontem konserwatorskim elewacji pałacu będącego jednocześnie siedzibą zamawiającego. Zgodnie z art. 99 ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności z użyciem znaków towarowych, z opisanymi w przepisach wyjątkami. Remontowany obiekt jest wpisany do rejestru zabytków. Zamawiający ma decyzję konserwatorską wraz z zatwierdzonym przez konserwatora zabytków programem prac konserwatorskich. Program prac konserwatorskich stanowi w tym postępowaniu element opisu przedmiotu zamówienia. Zawiera on jednak nazwy własne produktów, którymi zgodnie z tym programem należy przeprowadzić np. dezynfekcję tynków w miejscach porażonych korozją biologiczną lub produktu określającego nazwę tynku renowacyjnego. Czy zamawiający może pozostawić tak ukształtowane zapisy opisu programu prac konserwatorskich ze względu na specyfikę zamówienia? Czy użycie znaków uzasadnia zatwierdzony program konserwatorski, który cały czas na etapie tworzenia był uzgadniany z konserwatorem? Czy może ze względu na zapisy ustawy Pzp należy dookreślić parametry równoważności dla zatwierdzonego programu konserwatorskiego? Spowoduje to z pewnością konieczność zwrócenia się do konserwatora o wyrażenie zgody na tę czynność.

Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego

Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego

Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (wariant III) zastępuje dotychczasowe negocjacje z ogłoszeniem oraz dialog konkurencyjny. Co istotne, można go stosować bez konieczności spełniania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Tryb ten jest zatem w pełni otwarty na konkurencję. Zamawiający wszczyna go, publikując ogłoszenie o zamówieniu. Następnie przygotowywany jest opis potrzeb i wymagań zamawiającego, który to dokument zastępuje SWZ. Sprawdź, o czym pamiętać przygotowując OPiW i jak w praktyce go sporządzić.

Wzór opisu potrzeb i wymagań zamawiającego znajdziesz tutaj: Wzór OPiW (TP wariant III)

Pełna dokumentacja do trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji jest opublikowana w dziale: Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (TP wariant III).

W tym artykule:

  • Kiedy stosować tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji?
  • 7 etapów trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji (wariant III) 
  • Opis potrzeb i wymagań zamawiającego jako dokument zamówienia
  • Czym są minimalne wymagania w opisie potrzeb i wymagań zamawiającego?
  • Czym jest opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne zamawianych świadczeń?
  • Ogólny opis kryteriów oceny ofert w wariancie III trybu podstawowego 
  • Informacja o ograniczeniu liczby wykonawców, których zamawiający zaprosi do negocjacji
  • Jakich informacji nie trzeba umieszczać w opisie potrzeb i wymagań zamawiającego?
  • Przesłanki wykluczenia wykonawców i informacja o dokumentach podmiotowych w OPiW
  • Wymogi dotyczące wizji lokalnej w OPiW
  • Przedmiotowe środki dowodowe w OPiW

W opracowaniu przeczytasz m.in.:

  • Wariant III trybu podstawowego zamawiający stosuje wówczas, gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać miarodajnych warunków realizacji świadczenia.
  • Informacje zawarte w OPiW muszą być wystarczająco precyzyjne, aby wykonawcy mogli ustalić charakter i zakres zamówienia oraz podjąć decyzję co do złożenia oferty podlegającej negocjacjom. Jak wskazują autorzy komentarza do UZP poprzez „minimalne wymagania”, o których mowa w art. 279 pkt 1 ustawy Pzp, należy rozumieć wymagania kluczowe, na tyle istotne dla zamawiającego, że oferta, która ich nie spełni będzie odrzucana już na pierwszym etapie postępowania (czyli przed negocjacjami).
  • Minimalnym wymaganiem może być np.: czas realizacji zamówienia nie dłuższy niż 6 miesięcy od podpisania umowy czy wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Będzie to informacja dla wykonawców, że negocjacje nie mogą wydłużyć czasu realizacji zamówienia. W drugim przypadku w wyniku negocjacji nie wolno odstąpić od wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych.
  • OPiW zawiera opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem ich wag i sposobu oceny ofert. W odróżnieniu jednak od pozostałych wariantów, zamawiający może tutaj wskazać kryteria w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, nie przypisując im wag, jeśli nie jest to możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn.
  • Jeżeli zamawiający planuje ograniczyć liczbę wykonawców, których oferty będzie negocjować, może wymagać, by wykonawca złożył z ofertą podmiotowe środki dowodowe.