realizacja umowy o zamówienie

Wykonawca nie przystąpił do realizacji umowy – co należy zrobić?

Pytanie:

Proszę o poradę dotyczącą udzielonego zamówienia na roboty budowlane. Wartość zamówienia nie przekracza progu ustawy. Zamówienie jest dofinansowane ze środków unijnych. Zastosowano tryb podstawowy bez negocjacji zgodnie z art. 275 ustawy Pzp. Wykonawca nie przystąpił do wykonania umowy. Od zawarcia umowy upłynęło ponad 30 dni. Wykonawca tłumaczy się brakiem dostępności materiałów na rynku niezbędnych do wykonania zamówienia i chce odstąpić od umowy. W umowie zawartej z wykonawcą zamieszczono zapis dotyczący wykonania zastępczego. Jak powinien postąpić zamawiający w tym przypadku – skorzystać z instytucji wykonania zastępczego, naliczyć kary umowne czy przeprowadzić nowe postępowanie?

Termin na wykonanie zadania od zawarcia umowy tj. 13.07.2023 r. wynosi 18 tygodni i zadanie zgodnie z dofinansowaniem powinno zostać rozliczone. Zapis w umowie na wykonanie zastępcze: „Wykonawca upoważnia zamawiającego do tego, aby w przypadku jakiegokolwiek niewykonania lub nienależytego wykonania przedmiotu umowy w okresie jej realizacji, jak również w okresie gwarancji jakości lub rękojmi za wady, w sytuacji nieprzystąpienia wykonawcy w wyznaczonym terminie do wykonania jego obowiązków – zamawiający skorzystał z wykonawstwa zastępczego tj. zlecił podmiotowi trzeciemu określone czynności na koszt i ryzyko wykonawcy”. Czy w sytuacji zlecenia wykonawstwa zastępczego badać taki podmiot pod kątem zapisów SWZ dotyczących niepodlegania wykluczeniu czy warunków udziału?

Samodzielna realizacja umowy mimo deklarowanych podmiotów trzecich – wskazówki dotyczące działania zamawiającego

Pytanie:

Wykonawca na etapie składania ofert powołał się na zasoby podmiotu trzeciego, celem wykazania spełnienia warunku w zakresie doświadczenia. Wybraliśmy jego ofertę, a w toku realizacji umowy, wykonawca zawarł z podmiotem trzecim umowę podwykonawczą na realizację robót, co do których postawiono warunek.

Po odbiorze końcowym, przed ostatnią płatnością wykonawca wyjaśnił, że odstąpił od umowy z podwykonawcą przed rozpoczęciem wykonywania przez podwykonawcę robót, bowiem ten oświadczył, że nie będzie w stanie ich zrealizować. Podwykonawca złożył oświadczenie, że w pełni uznaje dokonane odstąpienie oraz zrzeka się jakichkolwiek roszczeń w stosunku do generalnego wykonawcy oraz zamawiającego.

Umowa została zawarta w okresie obowiązywania Pzp do 2021 roku. Zamawiający ma obecnie wątpliwości, jak powinien postąpić. W jego ocenie na przeszkodzie wypłaty wynagrodzenia wykonawcy może stać art. 145a ustawy Pzp, chociaż skoro doszło do odstąpienia umowy, to odpadła podstawa żądania przedłożenia dowodu zapłaty należnego wynagrodzenia podwykonawcy. Ponadto roboty zostały w pełni wykonane, zaś podwykonawca wprost potwierdza, że umowne wynagrodzenie jest mu nienależne, gdyż robót tych nie realizował, a odstąpienie od umowy było uzasadnione.

Kolejny problem wynika z tego, że z chwilą odstąpienia od umowy generalny wykonawca utracił możliwość posiłkowania się potencjałem (zasobami) tego podwykonawcy w zakresie postawionego w postępowaniu warunku. Z drugiej strony przepisy ustawy Pzp nie sankcjonują takiego stanu rzeczy, a roboty, które miał wykonać podwykonawca, zostały prawidłowo zrealizowane przez generalnego wykonawcę i odebrane. Działo się to także bez świadomości zamawiającego, który dowiedział się o ww. okolicznościach już po wykonaniu umowy.

Realizacja umowy o zamówienie w czasie pandemii COVID-19

Pytanie:

Czy można zmienić termin realizacji umowy ze względu na COVID-19, jeżeli zawarto ją już po ogłoszeniu epidemii? Według mnie, jeżeli umowę zawarto by wcześniej (tzn. przed ogłoszeniem epidemii), to można wskazywać, że pojawiły się okoliczności, których nie dało się przewidzieć. Wówczas uprawniona byłaby zmiana umowy na podstawie 144 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Jeśli umowę podpisano w trakcie epidemii, wówczas ciężko mówić o braku możliwości jej przewidzenia. Artykuł 15r ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych określa co najwyżej przesłanki i okoliczności wystąpienia opóźnień czy zmian cen i zasady obowiązujące przy ich wyliczaniu. W mojej ocenie powinno się je wpisywać do zawieranych umów. W przedmiotowym postępowaniu kary ustalono za zwłokę. Zatem tylko wówczas gdyby wykonawca wykazał, że nie był w zwłoce, moglibyśmy mu nie naliczać kar. Postępowanie wszczęto przed ogłoszeniem epidemii, ale składanie ofert i podpisanie umowy nastąpiło już w czasie COVID-19. Obecnie wykonawca wnioskuje, aby przesunąć termin realizacji zamówienia. Powołuje się na okoliczności związane z epidemią COVID-19. W umowie nie wskazano takich okoliczności. Czy możemy zgodnie z prawem zmienić termin wykonania tej umowy? Jeśli tak, to na jakiej podstawie? Czy może wolno nam jedynie nie liczyć kar za zwłokę, gdy wykonawca wykaże brak winy za opóźnienie?

Umowa z wykonawcą powinna jasno określać sposoby rozliczeń wykonawcy za poszczególne świadczenia

Pytanie:

Zagadnienie dotyczy wartości zamówienia na usługi rekreacyjno – sportowe opłacane przez zamawiającego i jego pracowników. Jak wtedy powinno być określone wynagrodzenie wykonawcy i jego rozliczenie w umowie w sprawie zamówienia publicznego i jaką kwotę podać do rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach?

Zakładam, że w umowie powinno być ustalone wynagrodzenie wykonawcy obejmujące wszystkie pakiety i wszystkich użytkowników bez względu na to kto płaci. Wynagrodzenie to byłoby określone jako łączna wartość maksymalna (bo nie wiemy ile faktycznie osób przystąpi do programu i jaki pakiet usług wybierze – podajemy przewidywane szacowane wartości maksymalne), która będzie rozliczana miesięcznie za faktycznie zrealizowane pakiety dla faktycznej liczby Użytkowników w danym miesiącu. Wykonawca w ofercie poda ceny jednostkowe wszystkich pakietów dla każdego z rodzaju użytkowników czyli cenę pakietu 8 wejść dla pracownika, cenę pakietu 8 wejść dla osoby towarzyszącej, cenę pakietu nielimitowanego dla pracownika, cenę pakietu nielimitowanego dla osoby towarzyszącej, cenę pakietu basenowego dla dziecka.Wynagrodzenie całkowite wpisane do umowy realizowanej przez 12 miesięcy składałoby się z następujących części:

Część I za którą płaci zamawiający i na niego będą wystawiane faktury. Byłaby to kwota wyliczona z iloczynu: liczba Pracowników x cena jedn. pakietu 8 wejść dla Pracowników
x 12);

Część II za którą płaci Użytkownik (Osoba towarzysząca lub Pracownik za dziecko) i sam rozlicza się z wykonawca bez udziału zamawiającego - pracodawcy. Byłaby to suma następujących iloczynów:
Liczba Pracowników chcących zwiększyć Pakiet gwarantowany 8 wejść do Nielimitowanego x różnica cen jedn. Pakietu nielimitowanego i Pakietu 8 wejść dla Pracownika x 12
Liczba Osób towarzyszących x cena jedn. Pakietu 8 wejść dla Osoby towarzyszącej x 12
Liczba Osób towarzyszących x cena jedn. Pakietu nielimitowanego dla Osoby towarzyszącej x 12
Liczba Dzieci x cena jedn. Pakietu basenowego x 12.

Czy do rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach należy wpisać całkowitą maksymalną wartość wynagrodzenia przedstawioną w umowie, choć duża część tego wynagrodzenia nie będzie płacona ze środków publicznych przez zamawiającego tylko przez osoby trzecie?