stawka VAT

Różne stawki podatku VAT w ofertach

Różne stawki VAT w ofertach, błędny VAT w ofercie, zmiana VAT w trakcie przetargu i realizacji zamówienia

Zamawiający, wybierając ofertę w prowadzonym postępowaniu, zobowiązany jest zawsze porównać zaoferowane przez wykonawców ceny. Te z kolei muszą przedstawiać całkowite koszty, jakie zamawiający będzie musiał ponieść, nabywając usługę, dostawę czy robotę budowlaną. W cenie uwzględnia się zatem m.in. podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu tymi podatkami. Warto przy tym pamiętać, że finalna ocena zastosowanego VAT należy do zamawiającego. To po jego stronie pozostaje stwierdzenie, czy podatek w danym przypadku został właściwie ustalony a następnie obliczony. Błędy w tym zakresie mogą dyskwalifikować ofertę z postępowania. Jak właściwie ocenić oferty, w których wskazano różne stawki podatku? Co zrobić, gdy VAT zmienia się w trakcie prowadzenia przetargu bądź po zawarciu umowy? Kiedy wolno skorygować VAT w ofercie, a kiedy należy ją odrzucić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

W tym artykule
  • W przypadku zmiany sytuacji podatkowej wykonawcy w trakcie realizacji umowy zamawiający powinien kontynuować realizację zamówienia na wcześniej ustalonych zasadach, nawet jeśli wykonawca stał się płatnikiem VAT w trakcie jej trwania. Wykonawca zazwyczaj może przewidzieć możliwość stania się płatnikiem VAT przy składaniu oferty.
  • Każda istotna zmiana umowy, tak jak zmiana wysokości wynagrodzenia także z uwagi na zmianę VAT, wymaga spełnienia konkretnych przesłanek ustawowych.
  • Stawka VAT 23% jest podstawową stawką, zaś niższe stawki np. 8% mogą być zastosowane w określonych przypadkach. Oferty, w których zastosowano 23% VAT, podczas gdy towar/usługa podlega niższej stawce, wymagają przeprowadzenia stosownych wyjaśnień.
  • Błędne zastosowanie stawki VAT w ofercie może skutkować jej odrzuceniem. Decyzja o korekcie omyłki i możliwość jej dokonania będzie zależeć od tego, czy zamawiający podał w dokumentacji postępowania właściwą stawkę.
  • Wykonawcy, którzy zauważą błąd w VAT w ofertach konkurentów, mogą zwrócić na to uwagę zamawiającemu. To po stronie zamawiającego jednak leży, aby właściwie ocenić oferty. W razie naruszeń w tym obszarze wykonawcy mogą skorzystać z odwołania do KIO.
  • W przypadku zmiany stawki VAT (tak jak w przypadku VAT na artykuły spożywcze od 1 kwietnia 2024 r.), umowy mogą być aneksowane zgodnie z przewidzianymi w nich klauzulami waloryzacyjnymi. Gdy umowa nie przewiduje zmiany w wyniku modyfikacji VAT, zastosowanie mają ogólne zasady dotyczące zmiany umowy, które mogą nie pozwolić na dostosowanie wynagrodzenia do nowej właściwej stawki podatku.
  • Aneks do umowy w zakresie zmiany stawki podatku od towarów i usług powinien precyzyjnie określać nowe wartości wynagrodzenia z uwzględnieniem aktualnej stawki VAT, zarówno dla części realizowanej przed zmianą stawki, jak i po jej zmianie. Ustalenie nowej kwoty brutto wynagrodzenia jest konieczne, aby odzwierciedlić aktualne obciążenia podatkowe.
  • W przypadku wykonawców zwolnionych z VAT, cena netto jest równa cenie brutto, i nie należy do niej doliczać podatku. Zamawiający powinien oceniać wszystkie oferty na podstawie tych samych kryteriów, bez faworyzowania lub dyskryminowania na podstawie statusu VAT-owego wykonawcy.
  • Decyzje o zwolnieniu z VAT wynikają z obowiązujących przepisów i nie mogą być interpretowane jako naruszenie zasad uczciwej konkurencji czy równego traktowania wykonawców.
  • Jeżeli zamawiający nie określił w dokumentacji przetargowej konkretnej, obowiązującej stawki VAT, oferty zawierające błędne stawki tego podatku będą odrzucane. Natomiast w przypadku, gdy dokumentacja zawiera jednoznaczne informacje o właściwej stawce VAT, oferty, które podają inną stawkę, powinny być odpowiednio skorygowane zgodnie z przepisami o korekcie omyłek w ofertach.

Co w sytuacji, gdy zamawiający wskazuje błędną stawkę VAT w dokumentach zamówienia?

Pytanie:

Prowadzę przetarg nieograniczony na dostawę sprzętu komputerowego (25 pozycji). Ofertę należy złożyć dla wszystkich pozycji (zamówienie nie jest podzielone na części). Zgodnie z prawem jest możliwość stosowania stawki VAT 0% na część sprzętu komputerowego tj. zgodnie z załącznikiem nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Stawką 0% na podstawie art. 83. ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT opodatkowana jest dostawa jednostek centralnych komputerów, serwerów, monitorów, zestawów komputerów stacjonarnych, drukarek, skanerów, urządzeń komputerowych do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących), urządzeń do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zamawiający w SWZ dokonał zapisu: „Dla celów porównania, oceny i wyboru oferty wykonawca w formularzu ofertowym zastosuje stawkę VAT w wysokości 23 %”. W otrzymanej ofercie od wykonawcy w formularzu ofertowym wartość brutto podana jest w taki sposób, że 20 pozycji zawiera stawkę 23% VAT, a 5 pozycji zawiera stawkę 0% (wynika to załączonego formularza asortymentowo-cenowego). Czy powinniśmy odrzucić tę ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, ponieważ jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia? Czy może potraktować to jako omyłkę? Poza tym w SWZ zamawiający wskazał: „W stosunku do dostawy: Pozycja 1: Jednostka centralna komputera stacjonarnego + monitor Pozycja 3: Serwer do przechowywania danych Pozycja 7: Przełącznik sieciowy 8- portowy, zamawiający wystąpi do ministra nauki i szkolnictwa wyższego (organu nadzorującego) o potwierdzenie zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uprawniające do zastosowania stawki VAT 0%. Czyli 0 stawkę VAT można zastosować zgodnie z powyższym tylko do tych trzech pozycji. Natomiast wykonawca zastosował ją także dla dwóch innych tj. urządzeń wielofunkcyjnych co jest niezgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Dla tych pozycji wykonawca powinien zastosować stawkę 23%. Czy oferta może podlegać także odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp?

Wykonawca w formularzu asortymentowo-cenowym wpisał inne modele oferowanego asortymentu niż w przedmiotowym środku dowodowym, jakim jest w tym przypadku formularz „Parametry techniczne oferowanego przedmiotu zamówienia”. Czy powinniśmy wezwać do złożenia wyjaśnień, który produkt zamawiający ma brać pod uwagę – z formularza asortymentowo-cenowego czy przedmiotowego środka dowodowego? W formularzu asortymentowo-cenowym jedna z pozycji nie spełnia naszych wymagań, a zaoferowany produkt w formularzu „Parametry techniczne oferowanego urządzenia” dla tej samej pozycji spełnia.