stawka VAT

W jaki sposób należy ocenić oferty wykonawców z różnymi stawkami podatku VAT?

Pytanie:

Zamawiający jest po otwarciu ofert na dostawę sprzętu komputerowego dla szkół, dofinansowywanego ze środków UE (przetarg powyżej progu unijnego). Oferty złożyło dwóch wykonawców. Trzy pozycje w złożonych ofertach: 1) kontroler do zarządzania siecią bezprzewodową, 2) punkt dostępowy, 3) urządzenia sieciowe mają odmienne stawki podatku VAT. Jeden wykonawca wskazał stawkę podatku VAT 0%, a drugi 23%. Wystąpiono do obu wykonawców z pismem o wyjaśnienia. Wykonawca, który zaproponował stawkę podatku VAT 0%, przywołał interpretację IPPP1/443-736/12-2/PR Izby Skarbowej w Warszawie, z której wynika, że „w przypadku dostawy przez spółkę dla placówek oświatowych routera z wbudowanymi lub zewnętrznymi modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań (ips), kontrolera WLAN zarządzającego szkolną siecią bezprzewodową oraz punktu dostępowego stanowiącego element szkolnej sieci przewodowej, będzie można zastosować przy ich dostawie preferencyjną stawkę podatku VAT, tj. 0%, jako mieszczące się wśród urządzeń służących do transmisji danych cyfrowych, przy spełnieniu formalnych warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 14–15 ustawy o VAT”. Według wykonawcy urządzenia zawarte w interpretacji to te same urządzenia co w naszym przetargu. Z kolei drugi wykonawca stwierdził, że „wg naszej wiedzy przedmiotowe produkty nie spełniają ustawowego wymogu, tym samym stosuje się podstawową stawkę VAT 23%”. Czy zamawiający powinien przyjąć obie oferty jako ważne?

Zmiana stawki VAT na przedmiot zamówienia w trakcie postępowania – jak oceniać oferty?

Pytanie:

W przetargu na dostawy wyrobów cukierniczych zostały złożone 2 oferty. Otwarcie ofert nastąpiło 24 czerwca 2020 r. Na dzień składania ofert obowiązującą stawką podatku na wskazany przedmiot zamówienia było 8%. Od 1 lipca 2020 r. stawka ta zostanie obniżona z 8% na 5%. W omawianej sytuacji jeden z wykonawców zastosował w formularzu kalkulacyjnym określającym cenę oferty stawkę obowiązującą w dniu składania oferty, tj. 8%, natomiast drugi wykonawca stawkę 5%, która będzie obowiązywać od 1 lipca 2020 r. i tym samym w planowanym czasie realizacji zamówienia. Zamawiający nie określił w treści siwz, jaką stawkę VAT ma zastosować wykonawca przy wyliczeniu ceny oferty brutto. Nie ma też nigdzie wymogu zastosowania „obowiązującej stawki VAT”.

Zamawiający przewidział natomiast możliwość zmiany stawek podatku od towarów i usług (VAT), skutkujących koniecznością zmiany wynagrodzenia w części siwz, gdzie wskazano istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty. Dodatkowo w projekcie umowy jest zapis, że w przypadku zmiany wysokości podatku wynagrodzenie należne wykonawcy podlega automatycznej zmianie odpowiednio o kwotę VAT wynikającą ze stawki obowiązującej w chwili powstania obowiązku podatkowego. Jak powinien postąpić zamawiający w sytuacji, gdy w przetargu złożono dwie oferty, w których wykonawcy zastosowali różne stawki VAT do wyliczenia ceny ofertowej brutto?

Błędy związane w zastosowaniem niewłaściwej stawki VAT są bardzo częste. Ich znaczenie i dalsze konsekwencje były wielokrotnie przedmiotem rozważań Krajowej Izby Odwoławczej. Stąd bogate orzecznictwo w tej materii, które wprost wskazuje, że zastosowanie w ofercie nieodpowiedniej stawki podatkowej może być traktowane jako omyłka (art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp), tylko wtedy gdy zamawiający wskazał w siwz, jaką stawkę należy zastosować. W innych sytuacjach błąd w doborze właściwej stawki podatku obciąża wykonawcę i jako taki nie podlega poprawieniu.

Problemy ze stosowaniem właściwej stawki VAT – sprawdź, czy można będzie zmienić podatek w umowie

Pytanie:

Zamawiający, uczelnia publiczna, ogłosił postępowanie na dostawę sprzętu o wartości przekraczającej progi unijne. Na dzień ogłoszenia procedury z uwagi na brak ostatecznego potwierdzenia co do stawki VAT od organu nadzorującego w siwz wskazano wyraźnie, że oferta musi zawierać podatek 23%. Jednocześnie zaznaczono, że: „Zamawiający po uzyskaniu potwierdzenia od organu nadzorującego zastrzega sobie prawo zastosowania przy dostawie stawki VAT 0% zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług”. Potwierdzenie co do stawki podatku zamawiający otrzymał już po ogłoszeniu zamówienia, ale przed terminem składnia ofert. Mimo to nie zmieniono w tym zakresie siwz. Wpłynęły oferty i co do części z nich zamawiający dokonał poprawy w zakresie VAT z 0% na 23% z uwagi na wyraźnie wskazanie stawki 23% w siwz. Obecnie zamawiający jest na etapie wzywania wykonawców do składania dokumentów. Jak porównać oferty, mając na uwadze, że nie zmieniono siwz i nie poinformowano wykonawców o możliwości stosowania stawki 0%? Czy wziąć pod uwagę ceny netto i stawki 0% z uwagi na powyższy zapis w siwz i otrzymane potwierdzenie co do stawki 0%, czy też poprawić wszystkie oferty na 0%? Jeśli powinniśmy zastosować wariant pierwszy, czyli oceniać oferty według stawki 23% VAT, to czy możemy potem aneksować umowę, zmieniając VAT na 0%?

Zamawiający wskazał w siwz błędną stawkę VAT – jak ocenić oferty?

Pytanie:

Prowadzę przetarg nieograniczony o wartości poniżej progów unijnych na remont mieszkania. Formularz ofertowy wskazuje, że wykonawca ma podać cenę ryczałtową brutto oferty oraz że: „Przedmiot umowy objęty jest stawką VAT 23 % lub (………%)*. W przypadku, gdy wykonawca uprawniony jest do stosowania innej stawki podatku, należy przekreślić wpisane 23%, a w wykropkowane miejsce wpisać właściwą stawkę i w załączniku do oferty uzasadnić jej zastosowanie”.

W postępowaniu złożono cztery oferty. Dwóch wykonawców podało cenę ryczałtową brutto oferty z zaznaczeniem, że obliczyli ją z uwzględnieniem stawki VAT wynoszącej 8%, a nie 23% i uzasadnieniem: „Stawka VAT na podstawie PKOB 1130 na obiekty mieszkalne wynosi 8%”. W dwóch pozostałych ofertach wykonawcy nie podali innej stawki niż wskazana przez zamawiającego w siwz tj. 23%, w związku z tym z treści ofert wynika, że przy obliczeniu ceny zastosowali VAT 23%. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedmiot zamówienia powinien być objęty 8% VAT (obiekty mieszkalne).

Czy w sytuacji, w której to zamawiający zapisem w formularzu ofertowym błędnie zasugerował wykonawcom, że przedmiot zamówienia jest objęty 23% stawką VAT, należy:

1)      przyjąć, że postępowanie jest obarczone wadą i je unieważnić,

2)      wezwać wykonawców, którzy nie wskazali w ofercie innej stawki niż 23%, do złożenia wyjaśnień treści oferty, w zakresie faktycznej stawki podatku, jaką uwzględnili przy wyliczeniu ceny ryczałtowej brutto oferty,

3)      pozostawić sprawę stawki VAT bez wyjaśnienia, przyjmując, że przy rozliczeniu ryczałtowym nie funkcjonuje pojęcie „błąd w obliczeniu ceny” z uwagi na brak weryfikacji sposobu wyliczenia tej ceny?

Zakładając, że prawidłowa będzie droga z punktu nr 2, to czy w przypadku uzyskania od wykonawców odpowiedzi, z której będzie wynikać, że zaoferowana cena ryczałtowa brutto została obliczona z uwzględnieniem stawki 23% VAT, należy odrzucić te oferty, czy unieważnić procedurę?