wykluczenie z postępowania

Wykluczenie rosyjskich wykonawców z przetargów

Wojna Rosja – Ukraina – wykluczenie rosyjskich wykonawców z przetargów i zakaz udzielania im zamówień publicznych

Jak wojna między Rosją a Ukrainą wpływa na rynek zamówień publicznych? Z jednej strony przekłada się znacząco na realizację zawartych kontraktów. Zmusza ich strony do zmian a czasem nawet do zakończenia współpracy. Z drugiej wprowadzane są regulacje, które zawierają zakaz dla obywateli rosyjskich oraz podmiotów wspierających rosyjską agresję pozyskania zamówienia publicznego oraz zakaz udziału w postępowaniach. Zamawiający mają obowiązek wprost stosować regulacje unijnego rozporządzenia w tym zakresie. Muszą też dostosować dokumenty zamówienia i stosować nowe przesłanki wykluczenia zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę. W artykule piszemy o praktycznych aspektach tych regulacji.

W tym artykule
  • Polscy zamawiający mają obecnie obowiązek stosować przesłanki wykluczenia wykonawców tzw. rosyjskich z postępowań o zamówienia publiczne. Od 16 kwietnia br., obowiązuje specustawa w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji rosyjskiej. Zawiera ona nowe przesłanki wykluczenia, które zamawiający muszą zastosować w prowadzonych procedurach. 
  • Od 9 kwietnia br. z kolei wprost obowiązują polskich zamawiających regulacje unijne a dokładnie art. 5k rozporządzenia (UE) nr 833/2014. Nakazują one wykluczenie rosyjskich wykonawców z postępowań o zamówienia publiczne. Podmiot rosyjski jest zdefiniowany w przepisach rozporządzenia.
  • Nasz ekspert radzi, aby zamawiający weryfikowali brak przesłanek wykluczenia na podstawie oświadczenia wstępnego a potem ponownie przed zawarciem umowy. Można także wykorzystać oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu wstępnym.
  • Podmioty, które będą podlegać wykluczeniu zgodnie z opisanymi regulacjami, będą wymienione w wykazach z unijnych rozporządzeń oraz na liście, którą będzie prowadzić MSWiA i która będzie publikowana w BIP.
  • Osoby lub podmioty, które podlegają wykluczeniu z art. 7 ust. 1 specustawy i w okresie tego wykluczenia ubiegają się o zamówienie publiczne lub dopuszczenie do udziału w konkursie bądź biorą udział w postępowaniu lub w konkursie podlegają karze do 20.000.000 zł.
  • Specustawa weszła w życie 16 kwietnia 2022 r. Stosujemy ją zatem do postępowań, które wszczęto (ogłoszono) od tego dnia. Wykluczenie stosuje się również do postępowań i konkursów, które wszczęto i nie zakończono do 16 kwietnia br. 
  • Okres wykluczenia rozumiany jako okres trwania okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 1 specustawy, rozpoczyna się nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia wejścia w życie specustawy. O tym, co to w praktyce oznacza, przeczytasz w artykule.
Oświadczenie z art. 56 Pzp – wzór i ważne wskazówki związane z wyłączeniem z postępowania

Oświadczenie z art. 56 Pzp – wzór i ważne wskazówki związane z wyłączeniem z postępowania

Aby zapewnić bezstronność i obiektywizm zamawiającego, każdy jego pracownik i współpracownik, który wykonuje czynności w postępowaniu, musi złożyć odpowiednie oświadczenie z art. 56 Pzp. Chodzi o dokument, w którym potwierdzają oni swoją bezstronność i niekaralność. Sprawdź, w jakim terminie odebrać oświadczenie z art. 56 Pzp oraz jaką nadać mu treść. Wzór oświadczenia odnajdziesz na łamach portalu w zakładce „Wzory dokumentów”. Bezpośredni link publikujemy w treści opracowania.

W tym artykule przeczytasz:

  • Konflikt interesów w orzecznictwie TSUE
  • Oświadczenie z art. 56 ust. 2 Pzp: w jakim terminie należy je złożyć?
  • Oświadczenie z art. 56 Pzp: forma
  • Jak sformułować treść oświadczenia z art. 56 ust. 2 i 3 Pzp?
  • Sankcje za niezłożenie oświadczenia z art. 56 Pzp
  • Oświadczenie z art. 56 Pzp w nowym i starym Pzp
  • Konflikt interesów i oświadczenie z art. 56 Pzp – porównanie starych i nowych przepisów

Z opracowania dowiesz się m.in.:

  • Zasada wykonywania czynności w ramach przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego tylko przez osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm dotyczy osób, które występują po stronie zamawiającego. Chodzi tu nie tylko o pracowników wyznaczonych do wykonywania określonych czynności. Będą to również inne osoby zaangażowane przez zamawiającego np. na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy. Przykładowo oświadczenie z art. 56 Pzp muszą złożyć np. eksperci  zaproszeni  do udziału w pracach komisji przetargowej, i inne podmioty, które mają wpływ na przebieg oraz wynik postępowania.
  • Dopiero ustalenie kręgu wykonawców pozwala stwierdzić, czy istnieją określone relacje między wykonawcami a osobami z art. 56 ust. 1 ustawy Pzp. Do ujawnienia wykonawcy w danym postępowaniu będzie prowadziło już samo wystąpienie z wnioskiem do zamawiającego o wyjaśnienie dokumentów zamówienia, w przypadku skorzystania z tego uprawnienia.
  • Ani przepisy ustawy Pzp, ani żadnego aktu wykonawczego nie wskazują wzoru oświadczenia z art. 56 Pzp ani nie precyzują jego obowiązkowej treści.
  • Jeśli ktoś złoży oświadczenie z art. 56 Pzp niezgodne z prawdą, podlega odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego zeznania. To z kolei na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego jest zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
  • Niezłożenie oświadczenia z art. 56 Pzp narusza dyscyplinę finansów publicznych.