doświadczenie wykonawcy

Doświadczenie jako kryterium – zasady składania i uzupełniania referencji

Pytanie:

Prowadzę postępowanie w progach krajowych na usługi, które mają być realizowane przez kilka miesięcy. Czy wykonawca w celu poświadczenia należytego wykonania umowy realizowanej w siedzibie zamawiającego, jest zobligowany do złożenia referencji w takim samym postępowaniu prowadzonym na kolejny okres przez tego samego zamawiającego? Doświadczenie stanowiło kryterium oceny ofert o wadze 10% i dokumenty dotyczące kryteriów nie podlegały pod art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Czy można uznać, że referencje służą potwierdzeniu, iż wykazywane zamówienie zostało należycie zrealizowane, a w sytuacji gdy zamawiający ma już wiedzę w tej materii, składanie takich referencji nie jest konieczne?

Analizę obowiązków wykonawcy w zakresie opisanym w pytaniu należy odnieść do postanowień siwz. Zakres doświadczenia, który ma zostać oceniony w ramach kryterium oceny ofert nie może być, co do zasady, uzupełniany. Sam fakt wykonywania zadania u zamawiającego może być z kolei niewystarczający dla miarodajnego przyznania mu punktów w tym kryterium. Co więcej sposób ustalenia punktacji w ramach danego kryterium oceny ofert musi być obiektywny, mierzalny i nie może bazować wyłącznie na subiektywnych odczuciach oceniającego. Dodać należy jeszcze, że zgodnie z ustawą Pzp kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.

Użyczanie zasobów ekonomicznych – jak w praktyce powinno przebiegać?

Użyczanie zasobów ekonomicznych – jak w praktyce powinno przebiegać?

Potencjał ekonomiczny stanowi najtrudniejszy do udostępnienia zasób. Wiąże się z tym wiele wątpliwości, przede wszystkim w zakresie sposobu jego przekazania, realności wykorzystania oraz udziału podmiotu użyczającego w realizacji zamówienia. Z tego względu korzystanie z sytuacji ekonomicznej nie jest popularne. Jest także źródłem wielu pytań, rozstrzyganych w ramach sporów przetargowych. Sprawdź, jakie stanowiska wyrażają w tym zakresie organy orzecznicze.

W zdecydowanej większości postępowań przetargowych zamawiający opisują w dokumentach zamówienia warunki udziału w postępowaniu, których spełnienie jest niezbędne, aby wykonawcy mogli uzyskać zamówienie. Ustawa Pzp przewiduje w art. 22 ust. 1b, że zamawiający mogą wymagać od wykonawców wykazania:

1)      posiadania kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów,

2)      odpowiedniej sytuacji ekonomicznej lub finansowej,

3)      odpowiedniego poziomu zdolności technicznej lub zawodowej.

Przystępując do postępowania, wykonawcy mogą samodzielnie wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Mogą również w tym zakresie skorzystać z zasobów udostępnionych przez inne podmioty (art. 22a ust. 1 ustawy Pzp).

Jednym z rodzajów potencjałów, które wykonawcy mogą „pożyczyć” od podmiotów trzecich, są zasoby ekonomiczne. Z uwagi na ich nierozerwalność z podmiotem, który je posiada (i użycza), nie jest możliwe przeniesienie ich wprost na wykonawcę. Powoduje to, że problemem staje się udowodnienie zamawiającym realnego charakteru udostępnienia takich zasobów. Sprawdźmy, jak do tej kwestii podchodzi Krajowa Izba Odwoławcza.