energia elektryczna

Zmiana cen energii elektrycznej a zmiana umowy z dostawcą – na jakiej podstawie jej dokonać?

Pytanie:

Mamy podpisaną umowę sprzedaży energii elektrycznej (wykonawca był wybrany w trybie przetargu nieograniczonego) z terminem realizacji do 31 grudnia br. W związku ze wzrostem cen energii elektrycznej na giełdzie wykonawca od czerwca br. monituje nas – powołując się na wystąpienie nadzwyczajnej zmiany stosunków – o rozwiązanie umowy lub podwyższenie ceny za 1 kWh energii.

Kategorycznie nie zgadzaliśmy się na powyższe, jednak obecnie sytuacja się zmieniła, w związku z faktem że o ile wyrazilibyśmy zgodę na podwyższenie ceny jednostkowej kWh energii elektrycznej, to zmiana ta byłaby mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie i nie przekraczałaby kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – czyli zaistniałaby okoliczność z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Obawiamy się, że wykonawca po prostu przestanie nam dostarczać energię elektryczną i zostaniemy automatycznie przerzuceni na rezerwę, gdzie ceny energii są bardzo wysokie.

Cena zaproponowana przez wykonawcę jest bardzo korzystna w stosunku do cen, jakie teraz funkcjonują na rynku – ale o ok. 40% wyższa od naszej ceny przetargowej.

Nawet jeżeli przeprowadziłabym w trybie pilnym przetarg nieograniczony z ewentualną opcją dostawy energii w tym roku (po rozwiązaniu obowiązującej umowy) to jestem przekonana, że uzyskana cena będzie przewyższała tę zaproponowaną przez wykonawcę. Czy zgoda na propozycję wykonawcy i podpisanie aneksu nie jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych?

Zamówienie dostawy i dystrybucji energii elektrycznej – zobacz, jakie masz 2 możliwości

Pytanie:

Mam pytanie dotyczące przetargu na dostawę energii elektrycznej. W poprzednich latach przeprowadzaliśmy przetarg nieograniczony (poniżej progów unijnych) w zakresie dostawy energii elektrycznej, który został podzielony na 3 części. Każda z nich odpowiadała siedzibie jednostki terenowej w danym powiecie województwa.
Przedmiot zamówienia został określony jako dostawa energii elektrycznej – obejmująca usługę kompleksową, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej oraz zapewnieniu świadczenia usługi jej przesyłania/dystrybucji, realizowaną na podstawie kompleksowej umowy, dla potrzeb trzech podanych jednostek. W tym roku kończą się umowy kompleksowe na dostawę energii elektrycznej dla 3 jednostek, łączna szacowana wartość zamówienia wynosi 146.365 zł netto na 4 lata (dostawa+przesył). W związku z tym mam kilka pytań:

1. Czy można przeprowadzić przetarg nieograniczony, jak w poprzednich latach tj. usługa kompleksowa na sprzedaż i świadczenie usługi przesyłania/dystrybucji energii elektrycznej? Postępowanie byłoby podzielone na 3 części dla każdej jednostki terenowej.
2. Czy żądanie kompleksowej umowy nie zakłóca uczciwej konkurencji? Teoretycznie każdy potencjalny wykonawca może „podnająć” sieci od operatora wyznaczonego na danym terenie. Oczywiście zamawiający udzieli wszelkich pełnomocnictw umożliwiających wykonawcy zawarcie umowy w jego imieniu. Umowa kompleksowa ułatwia funkcjonowanie zamawiającemu (jedna faktura dla danej jednostki).

3. Czy należy „rozdzielić” przedmiot zamówienia na dostawę i usługę przesyłu? Wówczas wartość szacunkowa dla dostaw jest poniżej 30.000 euro, jak i dla usług. Czy można w takim przypadku przeprowadzić procedurę przewidzianą dla postępowań poniżej progów, w tzw. zapytaniu ofertowym, zgodnie z wewnętrznym regulaminem firmy?

4. Czy przeprowadzić przetarg nieograniczony na dostawę i udzielić zamówienia z wolnej ręki na usługę przesyłu energii elektrycznej?