Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne. Dotyczy to wszelkiej dokumentacji związanej z procedurą, którą tworzą instytucje publiczne, jak również dokumentów, jakie składają wykonawcy. Oferty oraz wszelkie oświadczenia i zaświadczenia, które wykonawcy składają w toku postępowania, są zatem jawne. Trzeba je udostępnić do wglądu wszystkim zainteresowanym osobom bez względu na interes prawny oraz faktyczny. Od powyższego istnieje jednak wyjątek. Na mocy art. 18 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający nie może ujawnić informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ale uwaga! Aby móc zastrzec informację jako tajemnicę przedsiębiorstwa, musi ona spełnić kilka wymogów określonych przepisami prawa. Przypomina o nich wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 marca 2021 r. (sygn. akt KIO 720/21).
W tym artykule przeczytasz:
Tajemnica przedsiębiorstwa została zdefiniowana w art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: UZNK). Zgodnie z nim przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumieć należy informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje, które posiadają wartość gospodarczą. Informacje te jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. Dodatkowo musi być spełniony wymóg, że uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania, aby utrzymać je w poufności.
Jakie warunki musi spełnić informacja, by była uznana za tajemnicę przedsiębiorstwa?
Określona informacja będzie stanowiła tajemnicę, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy warunki, tj.:
1) dana informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada wartość gospodarczą;
2) informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej;
3) podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
Problematyczne w omawianej kwestii są jednak sytuacje, kiedy tajemnicą przedsiębiorstwa wykonawcy obejmują wyjaśnienie rażąco niskiej ceny.
Aby sprostać zasadom uczciwej konkurencji i równego traktowania, zasadniczo inni wykonawcy powinni mieć wgląd do oferty objętej tajemnicą oraz wszelkich wyjaśnień, aby w prawidłowy sposób mogli skorzystać z odwołania.
Z tego też względu – w odniesieniu do wyjaśnień, jakie wykonawcy wnoszą po terminie składania ofert – powinni przedstawiać odpowiednie i konkretne uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa wraz z odpowiednimi dowodami. Nie spełniwszy tych wymogów, nie powinni liczyć na ochronę wynikającą z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Postępowanie na usługę tłumaczeń
Pewien zamawiający wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia w przedmiocie świadczenia usług tłumaczenia pisemnego, ustnego, przysięgłego, weryfikacji oraz korekty tłumaczeń z języka polskiego na angielski oraz z języka angielskiego na polski.
Tematyka tłumaczeń dotyczyła zagadnień ogólnych, finansowych, gospodarczych, międzynarodowych, unijnych, prawnych, samorządowych oraz tłumaczeń naukowych i specjalistycznych (branżowych) w dziedzinie nauk o życiu i biotechnologii medycyny oraz inżynierii materiałowej.
Podstawowym składnikiem kosztowym w ramach przedmiotowego zamówienia był koszt zatrudnienia tłumaczy. Wartość zamówienia była mniejsza niż progi unijne. Postępowanie prowadzono w trybie podstawowym bez negocjacji na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp.
Niskie ceny to często występujące zjawisko na rynku zamówień publicznych. Cena zaczyna być problematyczna, gdy znacząco odbiega od innych ofert. Jest to jeden z elementów, które obligują do jej wyjaśnienia. Czy jeżeli jednak nie zachodzą bezpośrednio przesłanki wynikające z regulacji ustawy Pzp, które wprost obligują do weryfikacji wysokości ceny, zamawiający powinien rozpocząć taką procedurę? A jeżeli tak, to co powinno wzbudzić jego wątpliwości? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała w tym zakresie Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 4 marca 2021 r. (sygn. akt KIO 426/21).
Niskie ceny to często występujące zjawisko na rynku zamówień publicznych. Taka cena zaczyna być problematyczna, gdy znacząco odbiega od innych ofert. Jest to jeden z elementów, które obligują do jej wyjaśnienia. Czy jeżeli nie zachodzą bezpośrednio przesłanki wynikające z regulacji ustawy Pzp, które wprost obligują do weryfikacji wysokości ceny, zamawiający powinien rozpocząć taką procedurę? A jeżeli tak, to co powinno wzbudzić jego wątpliwości? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała w tym zakresie Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 4 marca 2021 r. (sygn. akt KIO 426/21).