umowa ramowa

Ogłoszenia w postępowaniu dotyczącym zawarcia i realizacji umowy ramowej

Pytanie:

Zamawiający, w wyniku 2 oddzielnych postępowań, zawarł 2 umowy ramowe:

1)      w procedurze krajowej w trybie podstawowym – z jednym wykonawcą – udzielanie zamówień bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 313 ust. 1 ustawy Pzp);

2)      w procedurze unijnej w przetargu nieograniczonym – z kilkoma wykonawcami – udzielenie zamówienia publicznego po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z warunkami określonymi przez zamawiającego w umowie ramowej (art. 314 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp).

Po zakończonych postępowaniach opublikowaliśmy ogłoszenia o wyniku postępowania oraz o udzieleniu zamówienia – tj. zawarciu umowy ramowej. Kiedy wobec tego mamy obowiązek opublikować ogłoszenia o wykonaniu umowy w związku z zawartymi umowami ramowymi – po zrealizowaniu/wyczerpaniu całej umowy ramowej czy każdorazowo po wykonaniu zamówienia wykonawczego? Czy zamawiający musi sporządzać protokoły z udzielania zamówień wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem, czy według własnego pomysłu? Zgodnie z art. 314 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający może nie przekazywać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o udzieleniu zamówienia albo nie zamieszczać ogłoszenia o wyniku postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych zawierającego informację o udzieleniu zamówienia objętego umową ramową albo unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 314 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy Pzp. Czy to oznacza, że zamawiający nie ma obowiązku każdorazowej publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wykonawczego w przypadku umowy ramowej zawartej z jednym wykonawcą?

Umowa ramowa Pzp 2021 – praktyczne problemy związane z jej zawarciem i realizacją

Umowa ramowa Pzp 2021 – praktyczne problemy związane z jej zawarciem i realizacją

Umowa ramowa w Pzp sama w sobie nie stanowi zamówienia publicznego. Nie kreuje żadnych obowiązków – ani po stronie zamawiającego ani wykonawców, którzy ją podpiszą. Zamawiający, który zawarł umowę ramową, będzie mógł w trakcie jej obowiązywania zlecić określone zamówienia tzw. wykonawcze. Wykonawcy nie są jednak zobowiązani do składania ofert na takie zamówienia, mają jedynie możliwość. W umowie ramowej tylko wstępnie bowiem deklarują swoje zainteresowanie realizacją danego rodzaju zamówień. Z artykułu dowiesz się, czy o kryteriach oceny ofert wykonawczych wolno zdecydować już po zawarciu umowy ramowej. Przeczytasz także o tym, jak precyzyjnie trzeba określić wartość szacunkową zamówienia przed podpisaniem umowy ramowej oraz jak przewidzieć w niej prawo opcji. Wszystko to na podstawie wątpliwości, z jakimi w praktyce spotykali się nasi Czytelnicy.

W tym artykule:

  • Kryteria oceny ofert wykonawczych po zawarciu umowy ramowej Pzp
  • Czym jest umowa ramowa i kiedy warto ją podpisać?
  • Umowa ramowa Pzp do niczego nie zobowiązuje
  • Zawierając umowę ramową, trzeba właściwie określić wartość zamówienia
  • Aneksy do umowy ramowych – tak czy nie?

W opracowaniu przeczytasz m.in.:

  • Ustawa Pzp nie zakazuje określenia kryteriów oceny ofert wykonawczych bez pierwotnego podania ich rangi. Jednak okoliczności, w których zastosowano takie rozwiązanie muszą być obiektywne i należy je wpisać w dokumentację postępowania, które jest prowadzone w celu zawarcia umowy ramowej. Zamawiający nie może wykorzystywać umowy ramowej do tego, by ograniczać konkurencję.
  • Zamawiający może zawrzeć umowę ramową, bazując na prognozowanym, ale i maksymalnym zapotrzebowaniu w okresie jej realizacji.
  • Celem umowy ramowej jest określenie pewnych dopuszczalnych „ram”, w których zamawiający zleci zamówienia realizacyjne. Tym samym, z jednej strony, sama umowa ramowa w ogóle nie zobowiązuje zamawiającego do udzielenia zamówień realizacyjnych. Z drugiej zaś, zobowiązuje do przestrzegania zakresu planowanych zamówień, przewidzianych w postępowaniu.
  • Zamawiający nie może zatem zawrzeć umowy ramowej na określony czas, nie wskazując jednocześnie planowanego zakresu świadczeń, które będzie mógł realizować na jej podstawie.
  • Prawo opcji w samej umowie ramowej jest bezprzedmiotowe. Wydaje się jednak, że zamawiający będzie mógł zastrzec w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej, że ze względu na specyfikę zamówień realizacyjnych, zamawiający będzie udzielał poszczególnych zamówień, stosując prawo opcji. Możliwość taką warto przewidzieć w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej. Można to zrobić np. w ramach projektowanych postanowień umów realizacyjnych, które będą stosowane w zależności od okoliczności i wymogów danego zamówienia.

Jakie są reguły postępowania przy zawieraniu umowy ramowej przez zamawiającego sektorowego?

Pytanie:

Jako zamawiający sektorowy planujemy wszcząć postępowanie publiczne powyżej progów unijnych, mające na celu zawarcie 3 umów ramowych z wykonawcami, którzy nie będą podlegali wykluczeniu, ich oferty odrzuceniu i którzy zostaną wybrani na podstawie kryteriów selekcji (w przypadku kiedy wpłynie więcej ofert niż 3).

Przedmiotem postępowania będą usługi, które mogą być realizowane bezpośrednio u zamawiającego, w siedzibie wykonawcy lub częściowo u zamawiającego i częściowo u wykonawcy. Od rodzaju zlecanych prac będzie zależeć wynagrodzenie, które może mieć charakter ryczałtowy lub kosztorysowy (rozliczane powykonawczo) lub w części ryczałtowy i w części kosztorysowy.

W związku z powyższym pojawiają się następujące pytania:

1. Czy zamawiający w ramach umowy ramowej może przyjąć różne formy wynagrodzenia i czy powinien już w umowie ramowej określić, jaki rodzaj prac i w jakiej formie będzie rozliczany? Czy ta kwestia powinna być przedmiotem postępowania wykonawczego do umowy ramowej?

2. Czy zamawiający, określając w SWZ kryteria oceny ofert (które będą miały zastosowanie do ofert składanych w postępowaniach wykonawczych), może dla różnych rodzajów prac określić różne kryteria oceny ofert? Przykładowo przy rozliczeniu ryczałtowym wskażemy kryterium cena, przy rozliczeniu kosztorysowym cena + termin realizacji lub termin przystąpienia do realizacji.

3. Czy oferty w postępowaniach wykonawczych muszą być również zabezpieczone kodem? I czy do otwarcia ofert wykonawczych stosuje się przepisy art. 221 i następne?

4. Czy w przypadku prac wykonywanych w trybie pilnym/awaryjnym kryterium oceny ofert wykonawczych może stanowić tylko termin realizacji albo mobilizacji?