unieważnienie umowy

Brak możliwości sprawiedliwej oceny ofert to podstawa unieważnienia postępowania

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie na najem kontenerów mieszkalnych i sanitarnych. Jako jedno z kryteriów oceny ofert wskazał rok produkcji kontenera. Dodatkowo w siwz zamieszczono następujące zapisy: „Ocenie podlegać będzie rok produkcji poszczególnych kontenerów/kabin przenośnych/umywalek liczony na podstawie dołączonych do oferty dokumentów potwierdzających rok produkcji (np. metryki kontenerów/kabin przenośnych/umywalek). Brak dołączenia do oferty dokumentów potwierdzających rok produkcji wszystkich proponowanych do wynajęcia kontenerów/kabin przenośnych/ umywalek będzie skutkować odrzuceniem oferty Wykonawcy”.

Jeden z wykonawców dołączył do oferty oświadczenie, że wszystkie kontenery zostaną wyprodukowane w 2020 roku. Z powyższego stwierdzenia wynika, że wykonawca oferuje kontenery jeszcze nieistniejące, w związku z tym nie może przedstawić dokumentów np. metryk czy jakichkolwiek innych, które potwierdzałyby datę ich produkcji. Z drugiej strony w siwz nie ma wprost zapisu wykluczającego wynajem kontenerów, które jeszcze nie istnieją, a dopiero zostaną wyprodukowane.

Inny wykonawca w piśmie do zamawiającego zażądał wykluczenia konkurenta, z uwagi na fakt, że nie złożył on wymaganych dokumentów. Czy w tej sytuacji, mając na uwadze zapisy siwz oraz oświadczenie wykonawcy, oferta podlega odrzuceniu jako niezgodna z siwz?

Zamawiający powinien rozważyć unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy Pzp.

Zamawiający popełnił wiele błędów przygotowując postępowanie.

Po pierwsze zamawiający wskazał, że odrzuci ofertę wykonawcy, który nie załączy do oferty dokumentów potwierdzających parametry oceniane z zastosowaniem kryterium oceny ofert. Taki zapis nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy Pzp.

unieważnienie umowy

Unieważnienie postępowania z powodu błędów w ogłoszeniu – zobacz, kiedy jest dopuszczalne

Unieważnienie postępowania bez zaistnienia ustawowych przesłanek narusza dyscyplinę finansów publicznych. Zamawiający powinien dążyć do prowadzenia wszczętego postępowania i wyboru najkorzystniejszej oferty, a w konsekwencji udzielenia zamówienia a postępowanie unieważniać w ostateczności. Niniejsze case study opisuje wydawać by się mogło patową sytuację, w której znalazł się jeden z zamawiających. Przypadki takie nie są rzadkością w codzienności podmiotów zamawiających. Sprawdź, czy faktycznie muszą skutkować unieważnieniem postępowania.

W artykule m.in.:

  1. Czynność unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi wyjątek od ogólnej reguły prowadzenia postępowania w celu zawarcia umowy z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę.
  2. Przesłanki unieważnienia postępowania należy interpretować ściśle, a ciężar udowodnienia ich zaistnienia, zarówno w zakresie okoliczności faktycznych, jak i prawnych, spoczywa na zamawiającym.
  3. Unieważnienie postępowania na mocy art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp musi pozostawać w bezpośredniej korelacji z art. 146 ust. 1 i 6 ustawy Pzp.
  4. Nie każda wada w postępowaniu skutkuje niemożnością zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Stwierdzona przez zamawiającego wada musi być nie tylko niemożliwa do usunięcia, ale wskazywać na dokonanie czynności lub zaniechanie jej dokonania w tym postępowaniu z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na jego wynik.
  5. Przed unieważnieniem postępowania zamawiający powinien dokonać oceny i przeprowadzić analizę zdarzeń w celu ustalenia, czy ewentualne zawarcie umowy w sprawie danego zamówienia w przyszłości spowoduje konieczność jej unieważnienia przez właściwy organ.