unieważnienie umowy

4 pytania o unieważnienie postępowania – kiedy jest możliwe i jego konsekwencje dla zamawiającego i wykonawców

4 pytania o unieważnienie postępowania – kiedy jest możliwe i jego konsekwencje dla zamawiającego i wykonawców

W niektórych sytuacjach zamawiający ma obowiązek unieważnić wszczęte postępowanie. Istotne jest jednak to, iż nie ma on w tym przypadku dowolności w podejmowaniu decyzji odnośnie do anulowania procedury. Wiążą go bowiem ściśle przesłanki unieważnienia postępowania, które opisuje ustawa Pzp. Unieważnienie bezpodstawne zaś naraża go na określoną odpowiedzialność.

W artykule zebraliśmy najnowsze pytania naszych Czytelników związane z kwestią unieważnienia przetargu. Sprawdź, kiedy błędne warunki udziału w postępowaniu oraz kryteria oceny ofert mogą stanowić podstawę unieważnienia. Dowiedz się, jak ogłosić unieważnienie procedury. Zyskaj pewność, czy Twoja decyzja o unieważnieniu nie narazi Cię na określone sankcje.

Unieważnienie postępowania z uwagi błędy w SWZ w starej i nowej ustawie Pzp

Unieważnienie postępowania z uwagi na błędy w SWZ w starej i nowej ustawie Pzp

Pewien zamawiający ogłosił postępowanie, które w jego ocenie od początku było obarczone błędem. W siwz zamieszczono bowiem niewłaściwe nazwy wymaganego sprzętu oraz błędne wymagania dotyczące parametrów technicznych przedmiotu zamówienia. Z tego powodu wykonawcy zaproponowali w swoich ofertach różne urządzenia. Zamawiający unieważnił procedurę z uwagi na nieusuwalną wadę postępowania, ale jego czynność negatywnie oceniły organy kontrolne. W poniższym artykule omawiamy case study, przytaczając jednocześnie praktyczne wskazówki oraz dotyczące tematu orzecznictwo KIO. Sprawdź, kiedy unieważnienie postępowania z uwagi na błędy w SWZ jest faktycznie uzasadnione i znajduje podstawy w przepisach prawa. Opisane postępowanie toczy się zgodnie z przepisami poprzedniej ustawy Pzp. Nasz ekspert omawia jednak reguły postępowania w tym przypadku również w świetle aktualnie obowiązujących przepisów.

Rada

W artykule przeczytasz:

  • Case study – dlaczego zamawiający zdecydował się na unieważnienie postępowania z uwagi na błędy w SWZ?
  • Czy zamawiający postąpił słusznie, unieważniając procedurę?
  • Unieważnienie postępowania z uwagi na wadę SWZ: co mówią przepisy ustawy Pzp?
  • Wnioski z opinii UZP dotyczącej opisu przedmiotu zamówienia
  • Co w sytuacji gdy zamawiający wskazał w OPZ nieistniejący przedmiot zamówienia – wnioski z wyroku KIO o sygn. akt KIO 2105/15
  • Możliwość utrudnienia uczciwej konkurencji jest podstawą unieważnienia postępowania – wnioski z wyroku KIO o sygn. akt KIO 1869/17
  • Unieważnienie postępowania z uwagi na błędy w SWZ w nowej ustawie Pzp

Zamawiający ogłosił postępowanie na dostawę sprzętu multimedialnego w ramach projektu. Postępowanie było od początku obarczone błędem, ponieważ w siwz zamieszczono niewłaściwe nazwy wymaganego sprzętu oraz wymagania dotyczące jego parametrów technicznych. Użyto też znaków towarowych niezgodnie z wymogami ustawy Pzp.

W załączniku nr 6 „Opis przedmiotu zamówienia” poz. 1 – tablice interaktywne, kolumna: „Szczegółowy opis” widniał sprzeczny zapis dotyczący przedmiotu zamówienia. Mianowicie w wierszu 1 w kolumnie „Szczegółowy opis” wskazano: „Tablica interaktywna dotykowa, optyczna BLACK 2C 85 Nano IB-85-2C (N) – gwar. 24 m-ce”, co wskazywało na dwudotykowy punkt. W dalszej części opisu jednak zamawiający zażądał 10 punktów dotyku. Taki zapis zdaniem zamawiającego wskazywał na dwa różne produkty.

Wykonawcy złożyli oferty, przy czym żaden z nich nie wskazał na zaistniałą rozbieżność przed upływem terminu składania ofert. Po złożeniu ofert jeden z wykonawców wniósł uwagi dotyczące sprzętów zaoferowanych przez firmę A oraz firmę B, w tym odnoszące się do tablicy oraz rozdzielczości projektora.

Komisja przetargowa w chwili otwierania ofert i ich oceny nie miała wiedzy na temat liczby  punktów dotyku i technologii tablicy. Zasięgnęła więc opinii zewnętrznej firmy, która  potwierdziła, że tablica BLACK 2C 85 Nano nie spełnia wymaganych w siwz parametrów.  

Zamawiający podjął decyzję o unieważnieniu przetargu. Argumentował, iż niezależnie od tego, która z firm zostałaby wybrana, pozostałe mogłyby się odwołać. W przypadku wyboru firmy C, czy firmy D (które zaproponowały tablicę o wymaganej liczbie punktów dotyku, ale z zupełnie innej serii tablic, firmy A i B mogłyby wnieść zastrzeżenia, iż zaproponowały tablicę zgodną z siwz, bo taką tam wymieniono.

Zamawiający unieważnił postępowanie zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. Uzasadniając swoją decyzję, wskazał, że zapisy siwz i opisu przedmiotu zamówienia sformułowano w sposób nieprecyzyjny, powodując u wykonawców rozbieżności w ich rozumieniu i interpretacji. Na tym etapie przetargu wada opisu przedmiotu zamówienia miała nieusuwalny charakter. Dodatkowo wymagań zawartych w opisie przedmiotu zamówienia nie spełniał żaden produkt równoważny.

Artykuł 29 ust. 1 ustawy Pzp nakłada na zamawiającego obowiązek opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty.

Zamawiający nie opisał jednoznacznie i wyczerpująco przedmiotu zamówienia, przez co wykonawcy różnie zinterpretowali parametry techniczne tablicy interaktywnej. Z tego powodu złożone przez nich oferty były nieporównywalne.

Artykuł 29 ust. 2 ustawy Pzp wskazuje, że przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Tymczasem nieprawidłowość w opisie przedmiotu zamówienia, a tym samym sprzeczność z prawem, potencjalnie utrudniała – zdaniem zamawiającego – uczciwą konkurencję.

Na decyzję o unieważnieniu postępowania nie odwołał się żaden z wykonawców.  Zamawiający ogłosił nowe postępowanie, w którym zmienił zapisy w siwz, doprecyzowując  opis przedmiotu zamówienia. W nowej procedurze oferty złożyli ci sami oferenci.

Ponieważ postępowanie było dofinansowane ze źródeł zewnętrznych, podlegało kontroli. Jednostka kontrolująca czynność unieważnienia postępowania podważyła decyzję zamawiającego. Wskazała, że zamawiający powinien był wybrać wykonawcę, gdyż jedna ze złożonych ofert spełniała wymogi siwz. Zdaniem kontrolujących zamawiający nie miał podstaw, by unieważnić procedurę. Czy słusznie?

Na co zwrócić uwagę, podejmując decyzję o unieważnieniu postępowania z uwagi na jego wadę? Jak opisany przypadek zostałby oceniony w świetle aktualnie obowiązującej ustawy Pzp? Zapoznaj się ze stanowiskiem eksperta.