zakres zamówienia

Czy opcja zmniejszająca zakres zamówienia jest dopuszczalna zgodnie z Pzp?

Pytanie:

Mam do zrealizowania usługę społeczną, którą wyceniam na około 2,5 mln zł netto (czyli trochę ponad 500 tys. euro). Rozumiem, że mogę zamówić ją w krajowym trybie podstawowym bez negocjacji. Wartość podstawowa zamówienia będzie wynosiła X godzin x cena wykonawcy w okresie 2 lat realizacji umowy. Może się jednak zdarzyć, że w którymś roku trzeba będzie zamknąć obiekt na 2 do 4 tygodni (nie wiadomo, kiedy i na ile czasu). Przyjmę zatem maksymalną liczbę godzin Y, kiedy nie trzeba będzie pracować (czyli 2 przerwy po 4 tygodnie po X godzin). Będzie to opcja zmniejszająca wartość zamówienia. Rozumiem, że na formularzu ofertowym wykonawca powinien wycenić zamówienie w maksymalnej liczbie godzin, bez uwzględniania ewentualnej przerwy i z zaznaczeniem, że kiedy takowa nastanie, to nie będzie miał pretensji i żadnych dodatkowych roszczeń?

Bez względu na sytuację zamawiający będzie rozliczał się według godzin za faktycznie wykonaną usługę zgodnie z zapisami umowy. Niestety, może się zdarzyć, że:

a)       zamówienie X (czyli na maksymalną liczbę godzin bez przerw) może zostać zwiększone o max. 2000 godzin (czyli opcja zwiększająca, gdzie wartość zamówienia wyniosłaby X godzin + 2000 x cena wykonawcy), albo

b)       zamówienie X będzie miało przerwę, a jednocześnie zaistnieje później konieczność dołożenia tych godzin z opcji zwiększającej.

Jaką wartość publikuję przed otwarciem ofert? Jak ma wyglądać oferta? Co wycenia wykonawca – jak to wszystko czytelnie opisać na formularzu ofertowym?

Opisując przedmiot zamówienia publicznego należy podać jego całkowity zakres

Pytanie:

Zamawiający (jednostka budżetowa) wyłonił w trybie przetargu nieograniczonego wykonawcę i podpisał z nim umowę na zamówienie pn.: Zimowe utrzymanie dróg powiatowych w sezonie zimowym 2015/2016. Z zapisów zawartej w październiku 2015 roku umowy wynika, że:

1. szacunkowa wartość zamówienia zgodnie ze złożoną ofertą wynosi 435.564 zł. brutto, z zastrzeżeniem, że zamówienie na 2016 rok będzie skuteczne po pisemnym potwierdzeniu zamówienia niniejszej usługi, którego termin uzależniony jest od uchwalenia budżetu powiatu na 2016 rok. Ustala się limit wynagrodzenia za wykonanie usługi do końca grudnia 2015 roku do kwoty 160.000 zł.

2. Wykonawca zobowiązuje się do zrealizowania zamówienia w terminie:

a) rozpoczęcie prac – od dnia podpisania umowy,
b) zakończenie prac – 30.04.2016 roku.

Zamawiający do końca 2015 roku na realizacje usługi wykorzystał tylko kwotę 8.000 zł. W styczniu Zamawiający wysłał do Wykonawcy informację, że zgodnie z zapisami umowy w związku z uchwaleniem budżetu powiatu na 2016 rok ustalony został limit wynagrodzenia za wykonanie usługi zimowego utrzymania dróg za okres od stycznia do 30 kwietnia 2016 roku do kwoty 275.564,00 zł. (435.564,00 zł. – 160.000,00 zł.).

Czy w świetle powyższych zapisów umownych jeżeli zamawiający w lutym 2016 roku wykorzysta przyznany limit na 2016 rok tj. 275.564 zł.:

  1. może jeszcze wydatkować kwotę, która nie została wykorzystana zgodnie ze złożoną ofertą tj. 152.000 zł. (435.564 zł. - 275.564zł. - 8.000 zł);
  2. czy powinien przeprowadzić nową procedurę przetargową?