zamówienie publiczne

Pomocnicze działania zakupowe

Pomocnicze działania zakupowe, współpraca z centralnym zamawiającym – ułatwienia w uzyskiwaniu zamówień (cz. I)

Główna zasada wpisana w postanowienia ustawy Pzp wynikająca z jej art. 15 ust. 1 wskazuje, że postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza zamawiający. Od tej reguły przewidziano jednak wyjątki w postaci narzędzi, które pozwalają na współpracę z innymi zamawiającymi lub cedowanie pewnego zakresu prac na zewnątrz. O tych możliwościach piszemy szeroko w poniższym opracowaniu oraz drugiej jego części, która ukaże się w Temacie tygodnia już w następną środę.

Dziś przeczytaj o tym:

  • kiedy i jak korzystać z pomocniczych działań zakupowych oraz
  • jakie są zasady określania centralnego zamawiającego oraz współpracy z nim.  

Z drugiej części artykułu dowiesz się, jak udzielać zamówień wspólnie z innymi zamawiającymi – także tymi pochodzącymi z Unii Europejskiej.

W artykule:

  1. W ramach art. 15 ust. 4 ustawy Pzp ustawodawca wyjaśnił, na czym polegają pomocnicze działania zakupowe. Służą one mianowicie zapewnieniu wsparcia dla działań zakupowych, w szczególności przez:
  • zapewnienie infrastruktury technicznej umożliwiającej zamawiającemu udzielanie zamówień lub zawieranie umów ramowych,
  • doradztwo dotyczące przeprowadzania lub planowania postępowań o udzielenie zamówienia,
  • przygotowanie postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzanie ich w imieniu i na rzecz zamawiającego.

2. W przypadku decyzji o powierzeniu pomocniczych działań zakupowych osobie trzeciej, np. zewnętrznemu specjaliście czy kancelarii prawnej, gdy powierzenie następuje na podstawie odpłatnej umowy, zamawiający udziela zamówienia publicznego.
3. Istotne jest, że zamawiający nie traci w przypadku powierzenia działań zakupowych swojego statusu podmiotu zamawiającego. Co się z tym wiąże − ani własna jednostka organizacyjna, ani osoba trzecia w sytuacji powierzenia działań zakupowych nie zyskują statusu zamawiającego.
4. Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4 ustawy Pzp, mogą nabywać:

  • dostawy lub usługi od centralnego zamawiającego lub
  • dostawy, usługi lub roboty budowlane za pomocą dynamicznych systemów zakupów obsługiwanych przez centralnego zamawiającego lub na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego.

Zasady odpowiedzialności za naruszenia Prawa zamówień publicznych

Pytanie:

Po uprzednim złożeniu donosu do prezesa UZP przez firmę, która nie wygrała postępowania, w sprawie uchybień przy wyborze najkorzystniejszej oferty i mojej pozytywnej obronie, dostałem po roku od udzielenia odpowiedzi na zarzuty, pismo z kontroli doraźnej z UZP, w którym stwierdzono, że formularz ofertowy nie został zmieniony po udzieleniu odpowiedzi na pytania do treści siwz dopuszczających obniżone parametry (z 5 na 4). W formularzu istniały wartości 5. Wykonawca złożył ofertę na tym formularzu i obok rubryki wymagań minimalnych 5 wstawił parametr mniejszy − 4 (wskazany w udzielonej odpowiedzi). Został jednocześnie dopuszczony do postępowania, przy czym jego oferta nie była najkorzystniejsza i nie została wybrana tylko oceniona. W piśmie dodatkowo pytają się, czy był wprowadzony podział zadań i zakres odpowiedzialności poszczególnych członków komisji. Nie rozumiem tego pytania, komisja była powołana zarządzeniem domu kultury, składała się z 15 członków, był regulamin pracy i nic więcej.

Jestem gotów wziąć winę na siebie, gdyż nie stwierdzam żadnych uchybień z art. 200 ustawy Pzp i możliwości obciążenia sankcją pieniężną z art. 201 ustawy Pzp. Także w przypadku  skierowania sprawy do rzecznika dyscypliny finansów publicznych nie widzę możliwości ukarania mnie jako pełnomocnika zamawiającego z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ale może się mylę? Proszę o poradę w sprawie udzielenia odpowiedzi na pismo kontrolującego.