zamówienie publiczne

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia − opis przedmiotu zamówienia, cz. I

Szpitale i inne podmioty lecznicze należą do katalogu zamawiających zobowiązanych do dokonywania zakupów w zgodzie z regulacjami ustawy Pzp. Jako podmioty świadczące usługi o doniosłym społecznym charakterze często mają duże problemy z odpowiednim opisaniem potrzebnego zamówienia, tak by z jednej strony postawić na pierwszym miejscu zdrowie pacjentów, a z drugiej nie narazić się na zarzuty podczas kontroli i w odwołaniach.

Ważne w artykule:

  1. Prawo podmiotów leczniczych do tego, by wymagać realizacji przedmiotu zamówienia w jakości wyższej niż standardowa lub o podwyższonych parametrach z reguły nie wywołuje większych wątpliwości i znajduje potwierdzenie w orzecznictwie KIO.
  2. Fakt, że na rynku jest wiele urządzeń służących do wykonywania podobnych lub takich samych badań lekarskich, nie oznacza, że zamawiający nie może nabywać urządzeń o najnowszych rozwiązaniach technicznych, umożliwiających szybszą strategię terapeutyczną.
  3. Dla zamawiających ze służby zdrowia duże trudności sprawia wynikający z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp zakaz opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów i pochodzenia, gdy mogłoby to prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.
  4. Warto zwrócić szczególną uwagę na dokonywanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawę leków. Chodzi nie tylko o podawanie ich nazw, lecz także o stawianie wymogu konkretnej liczby sztuk, saszetek wyrobu w opakowaniu, przy jednoczesnym żądaniu wskazania jednostek wyrobu i ceny odnoszonej do jednostki.
  5. Czym innym jest potrzeba pełnego otwarcia się na konkurencję przy opisie zamówienia na nabycie np. samochodów, robót budowlanych, a czym innym np. zakup leków do programów terapeutycznych i chemioterapii. Na korzyść podmiotów leczniczych przemawia, że KIO podczas orzekania coraz częściej zauważa społeczną istotność udzielanych przez nich zamówień.
  6. Przy zamawianiu specjalistycznego sprzętu medycznego zasadna jest zawsze analiza:
  • czy i w jakim zakresie dane parametry urządzeń są niezbędne, a w jakim nie mają one technicznego, obiektywnego uzasadnienia oraz
  • czy możliwe jest dopuszczenie innych rozwiązań, w miejsce tych (lub obok nich), które pozostają bez wpływu na wartości użytkowo-diagnostyczne oferowanego sprzętu.

7. Przy zakupie aparatury medycznej za zasadne uznaje się zamieszczenie w siwz wymagania, aby wykonawca wraz z dostarczonym sprzętem przekazał zamawiającemu instrukcję serwisową i kody serwisowe.
8. W praktyce nie są rzadkie przypadki gdy zamawiający – podmioty lecznicze, powołując się na specyfikę zamówień w służbie zdrowia zastrzegają w opisie przedmiotu zamówienia i umowach o zamówienie publiczne „prawo do jednostronnego zmniejszenia ilości zamawianego asortymentu i związanej z tym wartości umowy do faktycznie zamawianego asortymentu w okresie obowiązywania umowy”. KIO zdaje sobie sprawę, że nie tylko trudne, ale również niecelowe byłoby odgórne ustalenie dokładnej ilości zamawianego przedmiotu, bez przewidzenia jakichkolwiek odstępstw wynikających z okoliczności powstałych w toku wykonywania umowy. Niemniej jednak nie akceptuje postanowień umowy dających zamawiającemu całkowitą, nieograniczoną pod względem ilościowym.