Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W wyniku ostatniej nowelizacji w systemie zamówień publicznych, która weszła w życie 19 października 2014 r., zaszły bardzo istotne zmiany w zakresie określania kryteriów oceny ofert. Aktualnie zgodnie z art. 91 ust. 2a ustawy Pzp kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe.
Do 7 lipca można wziąć udział w konsultacjach społecznych dotyczących kwestii zamówień publicznych oraz ochrony praw własności intelektualnej. Dzięki otrzymanym opiniom KE będzie mogła opracować odpowiednie wytyczne do prawidłowego udzielania zamówień w tym zakresie.
Oferent powołujący się na potencjał ekonomiczny innego podmiotu musi wykazać zamawiającemu, iż dysponowanie zasobami tego podmiotu ma charakter realny, gwarantujący należyte wykonanie przedmiotu zamówienia. Natomiast główny wykonawcy i podmiotu, z którego zasobów chce on skorzystać ponoszą solidarną odpowiedzialność za szkody zamawiającego powstałe na skutek nieudostępnienia zasobów.
Jeśli zamawiający w wezwaniu do złożenia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny zadał wykonawcy konkretne pytania i wymagał przy tym wytłumaczenia określonych elementów kosztorysu, oferent powinien w swoich wyjaśnieniach odnieść się do tych żądań. Gdy poprzestał na ogólnych stwierdzeniach, zamawiający nie ma obowiązku ponownie żądać wyjaśnienia wysokości zaoferowanej ceny. Aby dana informacja mogła być skutecznie utajniona w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, powinna mieć np. wartość gospodarczą i być chroniona przed ujawnieniem. Oba wnioski wynikają z procedury toczącej się na skutek wniesienia odwołania w opisanym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Cena nabycia nie jest już wyłącznym kryterium rozstrzygania przetargów, a zamawiający powinien wymagać od wykonawcy zatrudniania na podstawie umowy o pracę. To podstawowe zmiany, jakie niesie za sobą nowelizacja ustawy Pzp, która weszła w życie 19 października 2014 roku. Jednak to nie wystarczy, by wybierać rzeczywiście najlepszą ofertę. Potrzeba m.in. dobrych praktyk. Dlatego Lewiatan chce przekazać zestaw wzorcowych dokumentów do zarekomendowania Urzędowi Zamówień Publicznych (UZP).
Udostępnienie zasobów polegające na doradztwie należy uznać za wystarczające, jeśli z siwz nie wynikają inne wymagania. Podmiot udostępniający swe zasoby nie musi bowiem brać udziału w wykonywaniu zamówienia. Tak orzekła KIO w wyroku z 9 lutego 2015 r. (sygn. akt KIO 166/15)
Kierunek ustanowienia co najmniej dwóch kryteriów oceny oferty jest słuszny. Niestety, ustawodawca nie pozostawił zamawiającemu pola do manewru w przypadku zamówień, które nie wymagają określania przynajmniej dwóch kryteriów. W przypadku sprzętu jednorazowego użytku zasadne jest wprowadzenie kryterium oceny jakości, jak na przykład w szeroko stosowanych rękawicach medycznych.
Jeżeli termin złożenia odwołania upływa w sobotę, to lega on automatycznemu przedłużeniu do poniedziałku. Soboty i niedziele są bowiem dniami wolnymi od pracy. Takie jest stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zawarte w jego odpowiedzi na interpelacje poselską.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości nie będzie już orzekał w sprawie niezgodności przepisów ustawy Pzp dotyczących przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania o zamówienie, z prawem europejskim. Postępowanie dotyczące sprawy C-162/14 zostało zakończone.
Możliwość występowania z wnioskiem o kontrole przeprowadzanych postępowań o zamówienia w związku z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz uwzględnienie agencji płatniczej jako organu kompetentnego do występowania do Prezesa UZP z wnioskiem o wszczęcie kontroli doraźnej. Są to dwie najważniejsze kwestie wprowadzone do ustawy Pzp.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!