Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Odsetek ogłoszeń o zamówieniach, w których jednostki zamawiające wskazują cenę jako jedyne kryterium oceny ofert jest trzy razy mniejszy niż przed wprowadzeniem znowelizowanych przepisów ustawy Pzp. Jednocześnie zamawiający, obok ceny, coraz częściej stosują kryterium dotyczące terminu realizacji. Tak wynika z analizy ogłoszeń przeprowadzonych przez Urząd Zamówień Publicznych.
Zastrzeżenie tajemnicy ma zawsze charakter wyjątkowy. Zamawiający jest zobowiązany każdorazowo zbadać, czy rzeczywistym powodem zastrzeżenia danych jest autentyczna konieczność ich ochrony, czy też zamiar utrudnienia innym wykonawcom możliwości weryfikacji złożonej oferty.
Zamawiający ma obowiązek niezwłocznie zwrócić wadium wszystkim wykonawcom, których oferta nie została wybrana jako najkorzystniejsza. Forma, w jakiej wadium zostało wniesione przez oferentów, nie ma tutaj znaczenia. Tak wynika z orzeczenia Sądu Okręgowego w Białymstoku z 8 października 2014 r. (sygn. akt: II Ca 796/14).
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 sierpnia 2014 r. wprowadziła obowiązek stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert we wszystkich postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Od tej zasady istnieją dwa wyjątki: zamówienia na przedmioty powszechnie dostępne i o ustalonych standardach oraz zastosowanie trybu: licytacja elektroniczna.
Oferent powołujący się na potencjał ekonomiczny innego podmiotu musi wykazać zamawiającemu, iż dysponowanie zasobami tego podmiotu ma charakter realny, gwarantujący należyte wykonanie przedmiotu zamówienia. Natomiast po stronie wykonawcy i podmiotu, z którego zasobów chce on skorzystać ponoszą solidarną odpowiedzialność za szkody zamawiającego powstałe na skutek nieudostępnienia zasobów.
Kryterium 100% ceny możliwe jest tylko w przypadku przedmiotów zamówienia powszechnie dostępnych i o ustalonych standardach jakościowych, chyba że zamówienie udzielane jest w trybie licytacji elektronicznej. W innych przypadkach, oprócz trybu zapytanie o cenę, zamawiający musi wprowadzić także inne kryteria. Tak wynika z opinii Urzędu Zamówień Publicznych.
W świetle znowelizowanych przepisów ustawy Pzp, jeżeli cena oferty jest o 30% niższa od wartości zamówienia bądź średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, wówczas zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień. Potwierdza to opinia Urzędu Zamówień Publicznych.
Izba, która rozstrzyga postępowanie odwoławcze, nie jest związana opinią KIO dotyczącą zastrzeżeń zamawiającego względem wyniku kontroli uprzedniej przeprowadzonej przez prezesa UZP, wyrażonej w formie uchwały – stwierdził Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 16 lipca 2014 r.
Nieprzystąpienie przez wykonawców po stronie zamawiającego do postępowania odwoławczego w ciągu trzech dni może być przesłanką do umorzenia postępowania odwoławczego przez KIO w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów z odwołania. Tak orzekł Sąd Okręgowy we Wrocławiu w wyroku z 10 lipca 2014 r. (sygn. akt X Ga 240/14).
Ograniczenie możliwości stosowania kryterium najniższej ceny, czy zobowiązanie zamawiającego do przeprowadzenia procedury wyjaśniającej w zakresie wysokość ceny to tylko niektóre z nowości, jakie przyniosła nowelizacja. Warto zapoznać się ze wszystkimi zmianami i zobaczyć, jak wyglądały regulacje przed i po nowelizacji. Pozwoli to uniknąć błędów w prowadzonych postępowaniach.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!