Nie każdy wykonawca ma zasoby potrzebne do tego, by ubiegać się o zamówienie publiczne a następnie je realizować zgodnie z wymogami zamawiającego postawionymi w SWZ czy innych dokumentach zamówienia. Ustawa Pzp podsuwa takim podmiotom pewne rozwiązania. Wykonawca może skorzystać z pomocy podwykonawców, może zawiązać konsorcjum z innymi podmiotami lub skorzystać z zasobów podmiotu trzeciego, potwierdzając dzięki temu stawiane przez zamawiającego warunki. Czym rożni się między sobą: podwykonawstwo, wspólne występowanie wykonawców oraz udostępnianie zasobów? Jakie załączniki przy sporządzaniu SWZ zamawiający powinien przygotować?
W tym artykule:
Umowa o podwykonawstwo jest umową w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, zawartą:
Na mocy tej umowy odpowiednio podwykonawca lub dalszy podwykonawca zobowiązuje się wykonać część zamówienia.
Podwykonawstwo jest zatem powierzeniem realizacji jakichś części prac innemu podmiotowi. Definicja podwykonawstwa jest zawarta w art. 2 pkt 27 ustawy Pzp.
Wspólne ubieganie się o zamówienie to złożenie wspólnej oferty w ramach tzw. konsorcjum. Wspólne ubieganie się o zamówienie to także występowanie w postępowaniu jako np. spółka cywilna. Regulacje odnoszące się do wspólnej oferty są zawarte m.in. w art. 58 i art. 117 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 58 ust. 1 wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający nie może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania określonej formy prawnej w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Stosownie z kolei do art. 117 zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne.
Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane.
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub do-
świadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.
Łączenie zdolności członków konsorcjum w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie może następować w dowolny sposób. W sytuacji gdy konsorcjanci powołują się na uprawnienia, doświadczenie, kwalifikacje lub wykształcenie danego członka konsorcjum, liczy się rola, jaką ten członek grupy odegra przy realizacji zamówienia. Wymagane zdolności powinien posiadać ten konsorcjant, który w ramach wewnętrznego podziału zadań zrealizuje część zamówienia, z którą wiąże się obowiązek posiadania konkretnych uprawnień, doświadczenia, kwalifikacji lub wykształcenia. W celu potwierdzenia spełnienia tych warunków wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mają obowiązek złożyć z ofertą odpowiednie oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp. Musi z niego wynikać, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni konsorcjanci. O charakterze tego oświadczenia oraz zasadach jego składania czytamy w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych „Oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp jako podmiotowy środek dowodowy”.