konsorcjum

Podwykonawstwo, konsorcjum, powołanie się na zasoby podmiotów trzecich – z której możliwości skorzystać?

Podwykonawstwo, konsorcjum, powołanie się na zasoby podmiotów trzecich – z której możliwości skorzystać?

Nie każdy wykonawca ma zasoby potrzebne do tego, by ubiegać się o zamówienie publiczne a następnie je realizować zgodnie z wymogami zamawiającego postawionymi w SWZ czy innych dokumentach zamówienia. Ustawa Pzp podsuwa takim podmiotom pewne rozwiązania. Wykonawca może skorzystać z pomocy podwykonawców, może zawiązać konsorcjum z innymi podmiotami lub skorzystać z zasobów podmiotu trzeciego, potwierdzając dzięki temu stawiane przez zamawiającego warunki. Czym rożni się między sobą: podwykonawstwo, wspólne występowanie wykonawców oraz udostępnianie zasobów? Jakie załączniki przy sporządzaniu SWZ zamawiający powinien przygotować?

Rada

W tym artykule:

  • Podwykonawstwo – czym jest w praktyce?
  • Wspólne ubieganie się o zamówienie – co trzeba wiedzieć?
  • Warunki udziału w postępowaniu w przypadku konsorcjum
  • Realizacja zamówienia przez konsorcjum
  • Udostępnienie zasobów przez podmiot trzeci – najważniejsze informacje
  • Wymagane dokumenty w przypadku powoływania się na zasoby podmiotów trzecich
  • Podmiot trzeci podwykonawcą – jak ocenić ofertę?
  • Wzory dokumentów

Umowa o podwykonawstwo jest umową w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, zawartą:

  • między wykonawcą a podwykonawcą,
  • w przypadku zamówienia na roboty budowlane innego niż zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – również między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Na mocy tej umowy odpowiednio podwykonawca lub dalszy podwykonawca zobowiązuje się wykonać część zamówienia.

Podwykonawstwo jest zatem powierzeniem realizacji jakichś części prac innemu podmiotowi. Definicja podwykonawstwa jest zawarta w art. 2 pkt 27 ustawy Pzp.

Wspólne ubieganie się o zamówienie to złożenie wspólnej oferty w ramach tzw. konsorcjum. Wspólne ubieganie się o zamówienie to także występowanie w postępowaniu jako np. spółka cywilna. Regulacje odnoszące się do wspólnej oferty są zawarte m.in. w art. 58 i art. 117 ustawy Pzp.

Zgodnie z art. 58 ust. 1 wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.


Zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający nie może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania określonej formy prawnej w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.

Stosownie z kolei do art. 117 zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne.

Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane.
 

W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub do-
świadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.

Oświadczenie konsorcjum z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp – wskazówki dotyczące jego treści i złożenia

Oświadczenie konsorcjum z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp – wskazówki dotyczące jego treści i złożenia

Nowa ustawa Pzp wskazuje wprost, że dany warunek udziału w postępowaniu może potwierdzić jeden konkretny wykonawca wspólnie ubiegający się o zamówienie bądź niektórzy z nich. Mowa o uprawnieniach, wykształceniu, doświadczeniu i kwalifikacjach zawodowych wykonawców. Jednak potem część zamówienia, do której dany warunek się odnosił, musi realizować ten konsorcjant, który go wykazał. Konsorcjum ma ponadto obowiązek poświadczyć też, który wykonawca zrealizuje dane roboty, usługi bądź dostawy. Wskazane oświadczenie jest źródłem wątpliwości zarówno zamawiających jak i wykonawców. Czy konsorcjum musi w każdym postępowaniu złożyć ten dokument? Czy można wskazać w nim, że 100% prac wykona jeden konsorcjant? Czy oświadczenie wolno uzupełnić? Poniższe opracowanie zawiera odpowiedzi na te pytania. Omawia także skrótowo, jak regulację art. 117 ustawy Pzp dotyczącą warunków udziału w postępowaniu od konsorcjum, interpretuje UZP w swoim komentarzu.

W pierwszej części artykułu omawiamy najważniejsze informacje, jakie zawarte są w komentarzu UZP do nowej ustawy Pzp w zakresie warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do konsorcjum (art. 117 ustawy Pzp).

Następnie opracowanie przywołuje konkretne problemy zamawiających i wykonawców, jakie pojawiły się w związku ze stosowaniem tych regulacji w praktyce.