konsorcjum

Jak zgodnie z prawem formułować warunki udziału wobec pojedynczego wykonawcy i konsorcjum?

Pytanie:

Zamawiający w przetargu na usługi z umową przewidzianą na 12 miesięcy chce postawić warunek z zakresie doświadczenia o treści: „(…) zrealizował lub realizuje (przy czym w tym przypadku będzie liczona wartość zrealizowanej części przedmiotu umowy) co najmniej 1 usługę (przez usługę rozumie się wykonywanie prac na podstawie 1 umowy) polegającą na wykonywaniu prac z zakresu zagospodarowania lasu, zrywki i pozyskania drewna, na kwotę nie mniejszą niż …………………. zł brutto. W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunki udziału w postępowaniu określone w pkt 6.2. powinni spełniać łącznie wszyscy wykonawcy, ale warunek opisany w pkt 6.2. ppkt 3 lit. a – tj. warunek doświadczenia opisany powyżej, powinien spełniać co najmniej jeden z tych podmiotów”.

Zamawiający ma wątpliwości, czy taki warunek nie narusza zasad udzielania zamówień publicznych. Przykładowo konsorcjum składa ofertę na zagospodarowanie wraz z pozyskaniem. Jeden z nich w jednej umowie u zamawiającego X wykonał pozyskanie, drugi u zamawiającego Y tylko zagospodarowanie. Według mnie takie referencje nie potwierdzą warunku, ponieważ usługi mają być wykonane na podstawie jednej umowy. Czy jako zamawiający narażamy się na zarzut ograniczania konkurencji?

współpraca firm przy zamówieniu

Wspólne udzielanie zamówień – warunki i zasady (cz. II)

W pierwszej części opracowania omawialiśmy sytuacje niejako przymusowej współpracy kilku zamawiających przy udzielaniu zamówień publicznych (Pomocnicze działania zakupowe, współpraca z centralnym zamawiającym – ułatwienia w uzyskiwaniu zamówień, cz. I). Natomiast w tej części artykułu znajdziesz opis możliwości wspólnego działania dla zamawiających, którzy mają prawo podjąć suwerenną decyzję o nawiązaniu współpracy w celu wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Daje im ją regulacja wynikająca z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp. Sprawdź, jak regulować wspólne zlecanie zamówień, jakie reguły nim rządzą i co można zyskać, decydując się na wspólne działania.

W artykule:

  1. Zamawiający mogą skorzystać z dyspozycji art. 16 ust. 1 ustawy Pzp w każdym przypadku, jeżeli uznają to za uzasadnione, i na podstawie zawartego między sobą porozumienia przeprowadzić wspólnie postępowanie i udzielić wspólnie zamówienia.
  2. Przystąpienie do grupy kapitałowej wiąże się z możliwością osiągnięcia ekonomicznych korzyści, które mogą dotyczyć zarówno konkretnej jednostki, jak i określonego rynku, na którym ta jednostka funkcjonuje.
  3. Wszyscy zamawiający ponoszą odpowiedzialność za wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy Pzp w części postępowania, która jest prowadzona w imieniu i na rzecz wszystkich zamawiających.
  4. Wszelkie roszczenia ze strony wykonawcy, np. o zwrot kosztów przygotowania oferty, mogą być kierowane do każdego z zamawiających – niezależnie od tego, który z nich faktycznie prowadzi postępowanie.
  5. Jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie jest prowadzone w całości w imieniu i na rzecz wszystkich zamawiających, każdy zamawiający ponosi odpowiedzialność za wypełnienie swoich obowiązków wynikających z ustawy w zakresie części postępowania, które prowadzi w swoim imieniu i na swoją rzecz.
  6. Odpowiedzialność dyscyplinarna może dotyczyć osoby, która podlega odpowiedzialności oraz dopuściła się w sposób zawiniony popełnienia określonego w ustawie czynu. Będzie ona zatem dotyczyć osób działających w imieniu podmiotu prowadzącego postępowanie. Mogą to być oczywiście przedstawiciele pozostałych zamawiających, ale wtedy, kiedy na podstawie porozumienia lub z inicjatywy wyznaczonego zamawiającego zostaną przez tego zamawiającego zaangażowane do wykonywania czynności w ramach tego postępowania.
  7. Bardzo ważna jest pisemna umowa o współpracy zamawiających, która powinna precyzyjnie regulować jej zasady, jak również wskazywać ewentualny podział obowiązków między zamawiającymi w trakcie całego prowadzonego postępowania.
  8. Gdy podmioty niezależne od siebie decydują się na wspólną realizację projektu, nie są one zobowiązane do wspólnego szacowania wartości zamówień, których w swoim imieniu zamierzają udzielić. Szacują one własne zamówienia, a ten z nich, który został wyznaczony do realizacji wspólnego projektu, włącza go w swoje zadania.
współpraca konsorcjum

Konsorcjum w postępowaniu – zasady wykazywania warunków udziału i braku podstaw wykluczenia (cz. II)

Jeżeli kilku wykonawców postanawia o wspólnym ubieganiu się o udzielenie zamówienia, niezbędne jest posiadanie szczegółowej wiedzy na temat właściwego sposobu ich uczestnictwa w postępowaniu. Także zamawiający muszą znać np. reguły, które rządzą potwierdzaniem warunków udziału w postępowaniu przez konsorcjantów oraz wykazywaniem przez nich, że nie podlegają wykluczeniu z procedury. Między innymi o tym, kiedy liczy się wspólne doświadczenie, jak wykazywać sytuację ekonomiczną i finansową konsorcjum a także jak korzystać z doświadczenia zdobytego w ramach takiego podmiotu, piszemy w poniższym artykule. Z ostatniej części opracowania, która ukaże się w kolejnym Temacie tygodnia, dowiesz się zaś:

W artykule:

  1. Do obowiązków każdego z konsorcjantów należy wykazanie braku istnienia wobec niego podstaw wykluczenia, a wypełnienie się choćby jednej z przesłanek wykluczenia w odniesieniu do któregokolwiek z konsorcjantów skutkuje wykluczeniem całego konsorcjum z postępowania.
  2. Prawem wykonawców wchodzących w skład konsorcjum jest możliwość łącznego wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, z tym zastrzeżeniem, że:
  • posiadaniem uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności powinny legitymować się ci konsorcjanci, którzy realizować będą te aspekty zamówienia, które wymagają ich posiadania,
  • niektóre aspekty sytuacji finansowej, takie jak płynność finansowa oraz posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej prowadzonej działalności na określoną sumę, są integralnie związane z indywidualną sytuacją konkretnego podmiotu i jako takie powinny być wykazywane przez wszystkich członków konsorcjum,
  • odnośnie do warunku posiadania odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, w przypadku postawienia warunku wykonania określonej liczby takich samych zadań,  jako miarę doświadczenia należy traktować nie tylko wykonanie określonego zadania, lecz także niezakłócone kilkakrotne jego powtórzenie,
  • wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia spełnią warunek, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp, tylko wówczas, gdy wykażą, że działalność wszystkich wykonawców obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych oraz że każdy z wykonawców może wykazać wymagany procentowy wskaźnik zatrudnienia tych osób.

3. W sytuacji gdy wykonawca polega na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem, doświadczenie to należy oceniać w zależności od konkretnego zakresu udziału tego wykonawcy, faktycznego wkładu w prowadzenie działań, które były wymagane od tej grupy w ramach danego zamówienia publicznego.

  1. Brak jest przeszkód prawnych, by konsorcjum mogło polegać na potencjale podmiotu trzeciego w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
konsorcjum wykonawcą zadania

Konsorcjum wykonawcą – pełnomocnictwo, zmiany w składzie, niedozwolone praktyki (cz. I)

Wykonawca, który nie dysponuje wymaganym przez zamawiającego w siwz potencjałem, nie jest z góry na przegranej pozycji. Prawo zamówień publicznych podpowiada mu co najmniej 3 rozwiązania, jak w takiej sytuacji zdobyć niezbędne zasoby w celu skutecznego złożenia oferty. Wśród nich jest korzystanie z pomocy podwykonawców, powołanie się na zasoby innego podmiotu oraz zawiązanie konsorcjum. O tej ostatniej metodzie piszemy  szczegółowo w cyklu trzech kolejnych artykułów.

Ważne w artykule:

  1. Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia zwykle przybiera postać konsorcjum lub spółki cywilnej, z tym że przepisy ustawy Pzp nie narzucają na żadnym etapie postępowania formy prawnej, jaką powinni przyjąć wykonawcy ubiegający się wspólnie o zamówienie publiczne.
  2. Zakazane jest „sztuczne” zawiązywanie konsorcjów w celu obejścia obowiązywania przepisów lub w sposób, który stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Konsekwencją takiego działania wykonawców może być odrzucenie złożonej przez nich oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
  3. Wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia mają obowiązek ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu, albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Brak jest jednak ustawowo określonej sankcji za niedopełnienie tego obowiązku.
  4. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dany podmiot może pojawić się tylko raz jako wykonawca, niezależnie od tego czy występuje samodzielnie, czy jako jeden z wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia w ramach tzw. konsorcjum. Konsekwencją złożenia większej liczby ofert przez jednego wykonawcę jest konieczność ich odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp.