Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Można uznać, że zamawiający, który po wniesieniu odwołania dokonuje niektórych czynności zgodnych z żądaniem odwołującego, przyznaje rację swojemu przeciwnikowi, tak jakby w części uwzględnił zarzuty odwołania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 maja 2016 r., sygn. akt 736/16).
Polski ustawodawca w ślad za unijnym przewidział w regulacjach nowelizacji ustawy Pzp obowiązującej od 28 lipca 2016 r. specjalne regulacje dla zamówień publicznych na usługi społeczne, które dotychczas funkcjonowały jako usługi o charakterze niepriorytetowym.
Po dość długim procesie legislacyjnym i niezwykle krótkim – jak na tak obszerne i znaczące zmiany – vacatio legis weszły w życie nowe przepisy ustawy Pzp. Zmiany w zakresie kryteriów oceny ofert, szacowania wartości zamówienia, przesłanek wykluczania wykonawców z postępowań czy modyfikacji postanowień umownych – lista nowych rozwiązań jest niezwykle długa.
Dnia 28 lipca br. weszły w życie 3 rozporządzenia wydane na podstawie przepisów ustawy Pzp. Zamawiający, którzy wszczynają od dziś postępowania o udzielenie zamówień publicznych, mają obowiązek zastosować ich regulacje.
W nowym stanie prawnym ustawodawca radykalnie zmienił brzmienie regulacji art. 24. Przede wszystkim przewiduje się dwa rodzaje przesłanek do wykluczenia – obligatoryjne i fakultatywne.
Znowelizowane przepisy zmieniają dotychczasowe procedury prowadzenia zamówień – pozwalają na szybsze rozstrzyganie procedur przetargowych poprzez dokonywanie oceny ofert na bazie złożonego JEDZ czy oświadczenia własnego wykonawcy. Dopiero po ocenieniu oferty jako najkorzystniejszej zamawiający będzie wzywał do złożenia dokumentów potwierdzających deklarowane w JEDZ oświadczenia. Przepisy idą jeszcze dalej, na kolejne ułatwienia, wprowadzając tzw. procedurę odwróconą. Jest to dla rynku zamówień publicznych kolejna nowość.
Od 18 kwietnia 2016 r. przepisy nowych unijnych dyrektyw obowiązują niezależnie od opóźnień w implementacji przepisów z polskiej strony. Przepisy dotyczące stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ) oraz obowiązek jego akceptowania obowiązują bezpośrednio (art. 59 dyrektywy 2014/24/UE oraz odpowiednio art. 80 dyrektywy 2014/25/UE). Formularz JEDZ ma zatem bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich.
Od 28 lipca br. zamawiający i wykonawcy zastosują nowe regulacje Prawa zamówień publicznych. O najważniejszych zmianach niewynikających z konieczności implementacji przepisów unijnych piszemy poniżej.
Od 28 lipca br. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy Pzp (Dz.U. z 2016 r. poz. 1020). Konieczność zmiany przepisów wynikała z obowiązku dostosowania Prawa zamówień publicznych od regulacji unijnych. Poniżej publikujemy zestawienie najważniejszych zmian w ustawie Pzp związanych z jej dostosowaniem do prawa unijnego.
Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, która uchyla dyrektywę 2004/18/WE, wprowadziła szczegółowe zasady udostępniania zasobów podmiotów trzecich. Mają one na celu mocniejsze ich związanie z realizacją zamówienia. W ślad za dyrektywą 28 lipca br. zmienią się w tym zakresie przepisy ustawy Pzp. Już dziś sprawdź 4 ważne informacje dotyczące korzystania z cudzych zasobów celem spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!