Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Stosownie do nowego art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem są sytuacje, gdy zmiany zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postaci jednoznacznych postanowień umownych. Postanowienia te powinny określać zakres zmian, w szczególności możliwość modyfikacji wysokości wynagrodzenia wykonawcy, i charakter oraz warunki wprowadzenia zmian. Powyższy przepis umożliwia zamawiającemu dokonanie modyfikacji kontraktu, o ile tylko w sposób jasny wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia okoliczności, od których spełnienia uzależnia możliwość zmiany umowy i jej zakres.
Przepisy nowelizacji ustawy Pzp, które obowiązują od 28 lipca br., zmodyfikowały zasady procedowania w przypadku, gdy zamawiający częściowo uwzględnił odwołanie. W poniższym artykule piszemy o ważnych regułach postępowania w takich sytuacjach a także o unormowaniach związanych z kosztami postępowań odwoławczych, których wprowadzenie do ustawy Pzp zostało odłożone do kolejnej nowelizacji.
Nowe regulacje przynoszą spore zmiany w zakresie prawa do odwołania w postępowaniach prowadzonych w uproszczonych procedurach. Wprowadzają także kilka udogodnień istotnych zarówno dla wykonawców i zamawiających. O najważniejszych nowych regulacjach dotyczących procedur odwoławczych przeczytasz poniżej. Dalsza część artykułu w jutrzejszych Aktualnościach.
Nowelizacja ustawy Pzp, która obowiązuje od 28 lipca br. wprowadziła kolejny tryb udzielania zamówień publicznych. Jest nim partnerstwo innowacyjne – procedura, która służy zamawianiu produktów, których nie ma jeszcze na rynku.
Dnia 28 lipca br. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126). Zastąpiło ono dotychczasowy akt wykonawczy. Poniżej zestawienie najistotniejszych regulacji nowego rozporządzenia.
Podstawą do przyznania punktów wykonawcy są wyłącznie dokumenty złożone pierwotnie we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, potwierdzające, że wykonawca spełnia warunki, które nie wymagają uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Gdyby przyjąć, iż obowiązkiem zamawiającego było wezwanie do uzupełnienia dokumentów również w zakresie wykraczającym poza ustalenie, czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, mogłoby to prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Powodowałoby bowiem zmianę ustalonych zasad oceny wniosków i faworyzowania tych podmiotów, które z różnych przyczyn nie złożyły od razu wraz z wnioskiem istotnych dla jego oceny dokumentów, względem wykonawców, którzy złożyli kompletny wniosek, mając świadomość, iż nie będą wzywani do ich uzupełnienia na potrzeby oceny wniosku (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 maja 2016 r., sygn. akt 760/16).
Pominięcie wyceny pozycji stanowi ewidentną omyłkę wykonawcy, a jej poprawienie nie powoduje istotnej zmiany treści oferty. Omyłka i jej korekta sprowadza się w tym przypadku do tego, że niewielka zakresowo i wartościowo część usług objętych ofertą nie została w niej wyceniona, a dokonana poprawka – sanowała ten brak. Bez znaczenia dla powyższej oceny pozostaje okoliczność kwalifikacji charakteru wynagrodzenia przewidywanego w umowie w sprawie zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 maja 2016 r., sygn. akt 756/16).
Wprowadzone w nowelizacji ustawy Pzp zmiany dotyczące minimalnego zakresu informacji zamieszczanych w protokole postępowania o udzielenie zamówienia publicznego uzasadniały konieczność modyfikacji także jego wzoru. Z tego względu 28 lipca br. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie w tym zakresie (poz. 1128). Termin wejścia w życie pokrył się z datą publikacji (28.07.2016 r.). W artykule publikujemy najważniejsze informacje dotyczące nowych regulacji rozporządzenia m.in. związane z udostępnianiem protokołu oraz zmienionymi wzorami dokumentacji.
Przepis art. 91 ust. 2a ustawy Pzp ogranicza określonym grupom zamawiających możliwość stosowania ceny jako jedynego kryterium w postępowaniu. Zobacz, jakie 2 warunki należy spełnić, by móc zamówić przedmiot tylko na podstawie tego kryterium.
Z przepisu art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że aby wykluczyć wykonawcę z prowadzonego postępowania, zamawiający musi dokonać analizy, czy zostały spełnione łącznie następujące przesłanki: 1) po pierwsze – stwierdzić zaistnienie bezpośredniego wykonywania czynności związanych z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwania się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonaniu tych czynności, 2) po drugie – ustalić, czy ten udział utrudnia uczciwą konkurencję – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 maja 2016 r., sygn. akt 746/16.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!