Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Poniżej przedstawiamy niezwykle ważne regulacje nowego rozporządzenia z punktu widzenia podmiotu prowadzącego postępowanie oraz ubiegającego się o zamówienie. Sprawdź, jakie nowe obowiązki i uprawnienia wynikają z rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów obowiązującego od 28 lipca 2016 r. Pierwsza część artykułu ukazała się we wczorajszych Aktualnościach.
Od 28 lipca 2016 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów. Jego treść w kluczowy sposób wpływa na uprawnienia i obowiązki zamawiających oraz wykonawców. Sprawdź m.in, jakich nowych dokumentów może żądać od wykonawcy zamawiający oraz dowiedz się, jak rozszerzył się katalog dokumentów przedmiotowych. Poniższy tekst omawia 3 ważne zmiany związane z dokumentami składanymi wraz z ofertą. Omówienie pozostałych 6 ukaże się już jutro w Aktualnościach.
Przeczytaj poniższy tekst i sprawdź, co się zmieniło w kwestii ogłaszania zamówień publicznych. Z artykuł dowiesz się m.in, jakie wzory są obecnie obowiązujące i jak stosować przepisy w okresie przejściowym.
Rozporządzenie ministra rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie wykazu robót budowlanych (Dz.U. poz. 1125) w zakresie merytorycznym stanowi powtórzenie przepisów dotychczas obowiązującego rozporządzenia. Wynika to faktu, że nowe dyrektywy 2014/24/UE i 2014/25/UE nie wprowadziły zmian w przedmiocie wykazu robót budowlanych.
Obowiązująca od kilku tygodni nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych gruntownie zmieniła nie tylko zasady udzielania zamówień publicznych, ale także reguły realizacji zleconych już wykonawcom prac. Na szczególną uwagę zasługują nowe zasady zmian kontraktów zamówieniowych, w tym drogowych – udzielanych przez GDDKiA. Poniżej prezentujemy zestawienie najważniejszych zmian ustawy Pzp wprowadzonych ostatnią nowelizacją.
Wykonawca w treści oferty nie uwzględnił podmiotów (podwykonawców), dodając do listy podwykonawców dwa nowe podmioty, których zobowiązania do udostępnienia zasobów złożył dopiero w ramach uzupełnienia dokumentów. Izba w tej sprawie uznała, iż przeprowadzonej zmiany nie sposób uznać za zmianę treści zobowiązania wykonawcy (wyrok z 27 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 906/16, sygn. akt KIO 917/16, sygn. akt KIO 929/16).
Okoliczność, że w opisie jednej pozycji doszło do dodatkowego błędu w nazwie, a w zestawianiu sprzętu podano błędną ilość obmiarową, nie uniemożliwia dokonania jej poprawy. Korekcie w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp podlegają wszystkie niezgodności treści oferty z treścią siwz spełniające wymogi ustawowe (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 maja 2016 r., sygn. akt KIO 836/16).
Brak jest podstaw do kwestionowania poszczególnych pozycji kosztowych, zamiast ceny globalnej oferty. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy Pzp, ilekroć w ustawie jest mowa o cenie, należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. poz. 915) (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 856/16 i KIO 860/16).
Zmiana rozporządzenia w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, wprowadziła progi unijne dla zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. Wynoszą one 750.000 euro oraz 1.000.000 euro.
Zobowiązanie, w którym podmiot trzeci obiecuje wykonawcy udostępnienie określonego potencjału bądź zasobów (albo inny równoważny dokument), należy złożyć już wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – twierdzą eksperci z UZP.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!