Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nowelizacja ustawy Pzp z 28 licpa 2016 r. wprowadziła nowy tryb udzielania zamówień. Przeznaczony jest on do zakupu przedmiotów innowacyjnych, których nie ma jeszcze na rynku. Poniżej krótkie zestawienia najważniejszych informacji związanych z tą procedurą.
Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmieniły przesłanki udzielania zamówień z wolnej ręki. Przede wszystkim wprowadziły znaczące zwolnienia proceduralne dla zamówień typu in-house. Przewidziano też nowe okoliczności uzasadniające zlecenie tzw. zamówień uzupełniających. W poniższym tekście przeczytasz o przesłankach udzielenia zamówienia z wolnej ręki: 1) z uwagi na istnienie monopolu z przyczyn technicznych oraz związanych z ochroną praw wyłącznych, 2) gdy zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, w przypadku udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej, 3) gdy w uprzednio prowadzonych postępowaniach nie uzyskano ważnych ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, 4) dotyczących dotychczasowych „zamówień uzupełniających”. Druga część artykułu – odnosząca się do pozostałych przesłanek – ukaże się w Temacie tygodnia w pierwszej połowie listopada.
Jeżeli z siwz nie wynika, że kosztorys szczegółowy (ofertowy) określa zakres zamówienia lub że jest istotny do porównania treści oferty z opisem przedmiotu zamówienia, to nie jest uprawnione twierdzenie, iż stanowi on treść oferty. Nie powinno się tak twierdzić, zwłaszcza gdy zamawiający wskazuje na generalne zobowiązanie wykonawcy do realizacji całego przedmiotu zamówienia wynikającego z siwz. W tym przypadku, zgodnie z obowiązującą treścią siwz, kosztorys jest jedynie załącznikiem do oferty zawierającym informacje o sposobie kalkulacji ceny. Sama cena jako istotna część oferty wykonawcy zawarta jest w formularzu oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 lipca 2016; sygn. akt KIO 898/16, KIO 899/16, KIO 901/16).
Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła nowe rozwiązania w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, a następnie solidarnie odpowiadających za realizację zamówienia. Do znanej na gruncie zmienianych przepisów regulacji art. 23 ustawy Pzp, zgodnie z którą wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, dodano nowe zapisy. Dotyczą one m.in. szczególnych warunków realizacji zamówienia oraz potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez tego rodzaju podmioty.
Art. 17 ust. 1 ustawy Pzp zawiera katalog okoliczności powodujących konieczność wyłączenia się osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Tak jak dotychczas osoby te zobowiązane są złożyć pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności powodującej konieczność wyłączenia. Nowelizacja wprowadziła jednak pewne modyfikacje związane z potwierdzaniem braku podstaw do wyłączenia się z procedury.
W przypadku podejrzenia zaoferowania rażąco niskiej ceny wykonawca jest zobowiązany do pełnej współpracy z zamawiającym zarówno w przypadku składania wyjaśnień, jak i dowodów.
Samo przytoczenie bliższych powodów wniesienia odwołania na rozprawie nie może być wzięte pod uwagę przez Izbę i musi zostać uznane jako spóźnione. Zarzuty, jakie stawia odwołujący winny być sformułowane w sposób precyzyjny, z przytoczeniem konkretnych postanowień siwz oraz ustawy Pzp, które potwierdzają wskazane podstawy prawne zarzutu. Zarzuty prawne konkretyzują się bowiem, przez podanie kwestionowanych czynności zamawiającego lub zaniechania czynności przez zamawiającego (wyrok KIO z 22 sierpnia 2016 r.; sygn. akt KIO 1403/16, KIO 1405/16).
W myśl znowelizowanych przepisów ustawy Pzp zamawiający ma prawo do wyznaczenia krótszych niż dotychczas terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dla procedur o wartości przekraczającej progi unijne. Dotyczy to odpowiednio trybu przetargu nieograniczonego i ograniczonego. Ale uwaga! Przepisy przejściowe ustawy nowelizującej stanowią, że skrócone terminy można zastosować dopiero w 2017 i 2018 roku – w zależności od rodzaju zamawiającego.
Stosownie do art. 11c ustawy Pzp zamawiający może zmienić ogłoszenie, zamieszczając sprostowanie lub ogłoszenie zmian. Modyfikacji uległ termin, jaki zamawiający powinien wyznaczyć wówczas wykonawcy na przygotowanie ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Zakaz zawarty w art 29 ust. 2 ustawy Pzp nie oznacza, że zamawiający ma opisywać przedmiot zamówienia w taki sposób, by zapewnić każdemu rynek zbytu swoich towarów. Zamawiający nie ma obowiązku tworzyć opisu przedmiotu zamówienia dopasowanego do sytuacji przedsiębiorcy, który jest zainteresowany kolejnym kontraktem(wyrok z 7 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 870/16).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!