Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ustawodawca zdecydował o wprowadzeniu określonego mechanizmu porównania ceny danej oferty, czy to do wartości zamówienia, czy średniej arytmetycznej cen innych ofert – jednoznacznie wskazując na ceny wszystkich złożonych ofert. Mechanizm ten powinien być stosowany zgodnie z brzmieniem tego przepisu. Z treści art. 90 ust. 1 Pzp nie wynika, by ustawodawca wprowadził możliwość pomijania przy wyliczeniu cen niektórych ofert, przykładowo tych, które w ocenie innego wykonawcy nie zawierają całościowej wyceny przedmiotu zamówienia. Tak orzekła KIO w wyroku z 13 sierpnia 2015 r. (sygn. akt KIO 1623/15, KIO 1647/15).
Ogłoszenie o zamówieniu zawiera podstawowe informacje dotyczące procedury przetargowej. To z niego dowiemy się o przedmiocie zamówienie, jego zakresie lub wielkości. W zależności od trybu, w jakim prowadzone jest postępowanie, ogłoszenie dostarczy nam również informacji związanych z wymogami zamawiającego dotyczącymi np. warunków udziału w postępowaniu, kryteriów oceny ofert oraz dokumentów żądanych przez zamawiającego wraz ze składaną ofertą. Zamawiający, co do zasady, wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, publikując ogłoszenie o zamówieniu. W ten sposób rozpoczynają się procedury:
Dostawa komputerów z nielicencjonowanym oprogramowaniem, dostawa nielegalnie zwielokrotnionych kopii oprogramowania, dostawa nieautoryzowanych kodów aktywacyjnych oraz dystrybucja podrobionych lub przerobionych certyfikatów i etykiet producentów mających świadczyć o autentyczności to coraz częstsze nieprawidłowości, przed jakimi ostrzega Prezes Związku Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan.
Gwarancja wadialna nie stanowi dokumentu podlegającego uzupełnieniu bądź wyjaśnieniu na podstawie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp, bowiem przepisy te przewidują możliwość uzupełnienia bądź wyjaśnienia wyłącznie dokumentów, o których mowa w art. 25 ustawy Pzp. Ustawa Pzp nie przewiduje możliwości wyjaśnienia treści gwarancji na innej podstawie, ponieważ skuteczność i zakres zabezpieczenia wadialnego powinny wynikać w sposób jednoznaczny i pewny z treści dokumentu gwarancji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 czerwca 2015 r.; sygn. akt KIO 1125/15).
Formułowane przez zamawiającego wymogi związane z wiedzą i doświadczeniem trzeba każdorazowo oceniać stosownie do jego obiektywnych potrzeb. Dopuszczalne jest, aby organizator przetargu oczekiwał doświadczenia w realizacji 2 robót i aby wymóg ten odnosił się do każdego konsorcjanta z osobna. Umożliwienie łączenia potencjału członków konsorcjum nie w każdej sytuacji jest celowe i uzasadnione. Tak wynika z wyroku Sądu Okręgowego w Szczecinie z 12 listopada 2014 r. (sygn. akt VIII Ga 327/14).
Do skutecznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby utajnienie dotyczyło wszystkich dokumentów, w których dane się znajdują. Artykuł 8 ustawy Pzp odnosi się co prawda do ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jednak z uwagi na okoliczność, iż zastrzegane informacje mogą znajdować się także w innych dokumentach, jak np. w wyjaśnieniach wykonawcy, zasadę tę należy stosować do wszystkich dokumentów składanych w postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 września 2015 r.; sygn. akt KIO 1947/15).
Sprzęt badawczy musi być przeznaczony do celów badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, nie może służyć produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, a wartość zamówienia nie może przekraczać progów unijnych. To są warunki, po których spełnieniu zmawiający może dokonać zamówienia bez rygoru ustawowego.
Dzięki obowiązkowi wprowadzenia postanowień wynikających z dyrektyw UE do polskiego systemu zamówień publicznych obudzone zostały nadzieje społeczne na uregulowanie kwestii jednolitości orzecznictwa i spójności opinii poprzez współpracę Prezesa UZP z Krajowa Izbą Odwoławczą. Jednakże, należy liczyć się z tym, że zmiany instytucjonalne wymagają dodatkowego czasu na przeprowadzenie pogłębionych analiz oraz oceny skutków regulacji, a w szczególności kosztów ich wprowadzenia.
Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje instrumenty służące odczytaniu treści złożonego oświadczenia woli, jeśli jest ono niejednoznaczne, w tym m.in. instytucja wyjaśnień z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Jednakże istotne elementy oświadczenia woli wykonawcy powinny być zawarte w ofercie.
Nieprawidłowości podczas oceny ofert wykonawców, błędy w szacowaniu wartości zamówienia, kary pieniężne dla zamawiających oraz konieczność unieważniania umów to wnioski z kolejnego już raportu Kancelarii Prawno-Gospodarczej PAXUS dotyczącego kontroli zamówień publicznych współfinansowanych z środków Unii Europejskiej w 2014 roku.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!