Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zaoferowanie nieistniejącego produktu nie jest traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania dostępu do rynku (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 49/18).
W ocenie Izby podstawa uzasadnienia wykluczenia wykonawcy, wskazująca jedynie na fakt odstąpienia od umowy, była na tyle ogólna i nieprecyzyjna, że nie odnosiła się – wbrew temu co twierdził zamawiający – do przyczyn uzasadniających wykluczenie odwołującego. Zdaniem KIO twierdzenia zamawiającego, że wykonawca miał świadomość, z rozwiązaniem jakiej umowy jest związane wykluczenie oraz czym kierował się zamawiający, składając oświadczenie woli o odstąpieniu od umowy, są niewystarczające przy obecnym brzmieniu art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp – regulującym fakultatywną przesłankę wykluczenia tzw. nierzetelnego wykonawcy (wyrok KIO z 11 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2522/17).
Jeżeli w złożonym wraz z ofertą dokumencie JEDZ znajdowała się deklaracja, że wykazując spełnianie warunków udziału w postępowaniu wykonawca nie polega na zasobach podmiotów trzecich, to nie mógł on po otwarciu ofert zmienić swojego oświadczenia i powołać się na zasoby podmiotu trzeciego, przedkładając oświadczenie JEDZ tego podmiotu (wyrok KIO z 12 lutego 2018 r., sygn. akt KIO 154/18).
Wymóg legitymowania się ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej na kwotę nie mniejszą niż 200 mln zł istotnie ogranicza krąg wykonawców mogących ubiegać się o udzielenie zamówienia (wyrok KIO z 30 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 83/18)
Dnia 22 maja br. opublikowano teksty jednolite rozporządzeń: prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. poz. 957), Rady Ministrów z 1 sierpnia 2006 r. w sprawie organów właściwych do występowania do Komisji Europejskiej z wnioskiem o stwierdzenie prowadzenia działalności na rynku konkurencyjnym, do którego dostęp nie jest ograniczony (Dz.U. poz. 958).
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW bardzo istotne – z punktu widzenia zamawiających i wykonawców – informacje związane z ochroną danych osobowych w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych. W poniższym artykule znajdziesz zestawienie 5 praktycznych wskazówek koniecznych do zastosowania w każdej procedurze. Dowiedz się m.in., czy wskazane regulacje musisz uwzględnić jedynie w nowych czy także we wszczętych już postępowaniach oraz sprawdź, jak w praktyce realizować obowiązek dbałości o dane osobowe i których konkretnie osób on dotyczy.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które kończy się w momencie zawarcia umowy z wykonawcą, może zmienić się sytuacja prawna lub ekonomiczna wykonawcy, rzutując na ocenę jego predyspozycji do wykonania zamówienia. Zamawiający nie może pominąć okoliczności dotyczących sytuacji finansowej oferenta, które mogłyby wpłynąć negatywnie na jego zdolność do prawidłowej realizacji zamówienia. Prowadziłoby to bowiem do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (wyrok KIO z 16 lutego 2018 r., sygn. akt KIO 197/18).
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie wymogów związanych z przedmiotem i celami danego zamówienia publicznego oraz proporcjonalnych względem nich (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 stycznia 2018 r.; sygn. akt KIO 21/18).
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp, będzie dzień złożenia wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Natomiast oświadczenie o istnieniu okoliczności stanowiących podstawę do wyłączenia, osoba je składająca powinna przedstawić w każdym momencie po powzięciu przez nią wiadomości o istnieniu podstaw wyłączenia. Wnioski te płyną z opinii prawnej UZP pt. „Na jakim etapie konkursu osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia składają oświadczenia, o których mowa w art. 17 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018)?”.
Jedna z najnowszych opinii prawnych Urzędu Zamówień Publicznych rozwiewa wątpliwości zamawiających i wykonawców w zakresie formy składania oświadczeń wstępnych dotyczących spełniania warunków i niepodlegania wykluczeniu w postępowaniach poniżej unijnych progów. Nie trzeba ich wnosić w formie elektronicznej. Ta odnosi się jedynie do JEDZ.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!