Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający jest zobligowany wezwać wykonawcę do złożenia dokumentów, także wtedy, gdy jego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, ale nie mieści się w budżecie podmiotu zamawiającego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2018 r., sygn. akt KIO 391/18).
Przyczyną unieważnienia postępowania nie może być brak możliwości udzielenia zamówienia w terminie wskazanym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Artykuł 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp jest skorelowany z jej art. 146 ust. 1, określającym przesłanki unieważnienia umowy w sytuacji, gdy zamawiający dopuści się konkretnych uchybień w procedurze udzielania zamówień. Aby móc unieważnić postępowanie zamawiający jest zobowiązany wykazać, że zaistniała jedna z okoliczności wymienionych w tym przepisie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 66/18).
Od 25 maja 2018 r. obowiązują zarówno nowa polska ustawa o ochronie danych osobowych jak i bezpośrednio przepisy unijnego rozporządzenia tzw. RODO. Przypominamy o artykułach na ten temat opublikowanych na łamach naszego portalu. Zajrzyj tu, tu i tu. W związku z wejściem w życie nowych przepisów dobrą praktyką u zamawiającego jest prowadzenie rozmaitych rejestrów (zostały one omówione m.in. w podlinkowanych artykułach), które na pewno ułatwią procedowanie oraz zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych i raportowanie w tym zakresie. Poniżej przedstawiamy opis jednego z raportów, który jest obligatoryjny. Skorzystaj z gotowego wzoru.
Aktualność dokumentów dotyczących przesłanek wykluczenia z postępowania odnosi się do daty ich złożenia, a nie terminu składania ofert. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa progom unijnym lub je przekracza, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Z przytoczonych regulacji bezwzględnie wynika, że warunki udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia muszą być spełnione na dzień składania ofert. Natomiast dokumenty składane na potwierdzenie spełnienia tych warunków oraz braku podstaw do wykluczenia mają być aktualne na dzień ich złożenia. To oznacza, że mają odnosić się do aktualnego stanu faktycznego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 65/18).
Niepoświadczone dowodami twierdzenie wykonawcy o nieotrzymaniu wezwania nie uprawnia zamawiającego do dwukrotnego dokonania tej czynności. W rozpatrywanej sprawie wezwanie do uzupełnienia dokumentów zostało przekazane wykonawcy w jednej z form korespondencji zamawiającego z wykonawcami dopuszczonych na mocy postanowień siwz, tj. faksem. Wynik transmisji dokumentu faksem na numer podany przez wykonawcę w ofercie był pozytywny, a wykonawca nie przedstawił dowodu, który potwierdzałby, iż dokument nie został mu prawidłowo przekazany (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 63/18).
Pojęcia takie jak „dobry stan techniczny i estetyczny” wobec wskazania w OPZ obowiązku utrzymania urządzeń w stanie nie gorszym niż pierwotny (np. konieczność usuwania ulotek, reklam, graffiti i innych) nie są nadmiernie nieprecyzyjne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 58/18).
Istotą wspólnego ubiegania się o zamówienie jest łączenie potencjałów kilku wykonawców, które w sumie pozwalają wykazać fakt dysponowania kwalifikacjami odpowiednimi w stosunku do przedmiotu zamówienia. Przepisy wynikające z art. 23 ust. 5 ustawy Pzp pozwalają w szczególny sposób ustalić sposób potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu w przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie. Stanowią one jednak wyjątek od reguły wynikającej z art. 23 ust. 1–3 ustawy Pzp ustanawiającej uprawnienie wykonawców do kumulowania zasobów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu (wyrok z 19 lutego 2018 r., sygn. akt KIO 207/18, KIO 221/18).
Warto pamiętać, że na stronie Urzędu Zamówień Publicznych wprowadzono specjalną zakładkę E-Zamówienia, w której opublikowano kilka dokumentów pomocnych przy stopniowo wdrażanej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Wskazówki wykorzystają zarówno zamawiający jak i wykonawcy.
Izba w swoich wyrokach wielokrotnie wskazywała, iż dla skutecznego, tj. niepodlegającego uchyleniu zastrzeżenia określonej informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa, zastrzegający podmiot musi wykazać, że: informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą, informacja nie została ujawniona do publicznej wiadomości, podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności – (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 55/18)
Ciężar wykazania zaistnienia okoliczności zmuszających do wykluczenia oferenta spoczywa w całości na zamawiającym, który podejmuje decyzję tak doniosłą prawnie jak eliminacja wykonawcy z udziału w prowadzonym postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 54/18).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!