Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jeśli wykonawca zdecydował się w postępowaniu skorzystać z pomocy podwykonawców, to zarówno po stronie zamawiającego jak i wykonawców mogą pojawić się wątpliwości związane z procedowaniem. Czy podwykonawca może realizować całe zamówienie? Czy wolno zmienić podwykonawcę w trakcie realizacji umowy? Jakie dokumenty wykonawca złoży dla swojego podwykonawcy z ofertą? Na te i inne pytania związane z umową o podwykonawstwo odpowiadamy w Top temacie.
Aby wyjaśnienia były konkretne i wiarygodne, muszą być również poparte dowodami, na potwierdzenie istotnych okoliczności mających wymierny wpływ na wysokość zaoferowanej ceny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 kwietnia 2023 r., sygn. akt KIO 1026/23).
Powszechnie wiadomo, że dokumenty, jakie powstają podczas prowadzenia procedury na zamówienie podprogowe poniżej 130.000 zł – tj. niepodlegające ustawie Pzp, stanowią informację publiczną. Wobec tego, wykonawca, który chce pozyskać do nich dostęp, czyni to na podstawie regulacji ustawy o dostępie do informacji publicznej. Co w sytuacji gdy zamawiający pozostaje bierny i nie odpowiada na wniosek? W jaki sposób wykonawca może wyegzekwować od zamawiającego udostępnienie informacji publicznej?
Urząd Zamówień Publicznych w jednej z niedawnych opinii prawnych opublikowanych na swojej stronie WWW wypowiedział się w kwestii waloryzacji umów koncesji, w których wynagrodzeniem jest albo sama możliwość eksploatacji wykonanego przedmiotu zamówienia – obiektu budowlanego albo możliwość eksploatacji wraz z prawem uzyskania dopłaty od zamawiającego. Możliwość oraz zasady waloryzacji zależą właśnie do rodzaju tego wynagrodzenia. Najważniejsze wnioski z opinii publikujemy poniżej („Waloryzacja wynagrodzenia koncesjonariusza za etap robót budowlanych w ramach umów koncesji, w których wynagrodzeniem koncesjonariusza jest wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością”).
Wybór oferty to nie ostatnia czynność, która poprzedza zawarcie umowy z wybranym w postępowaniu wykonawcą. Zamawiający powinien pamiętać o kilku formalnościach, których musi dopełnić, aby zgodnie z prawem zawrzeć kontrakt w sprawie zamówienia. Omawiamy je w tym tygodniu w Top temacie.
W wyniku dokonania i zakomunikowania wykonawcom wyboru oferty najkorzystniejszej dochodzi pomiędzy wykonawcą wybranym a zamawiającym do nawiązania stosunku, który w doktrynie uznawany jest za nawiązanie umowy przedwstępnej. Co istotne z punktu widzenia zamówienia publicznego, ustawodawca nie ograniczył zamawiającemu, po dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej, możliwości podejmowania czynności w postępowaniu o zamówienie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 kwietnia 2023 r., sygn. akt KIO 3061/22).
Czynność szacowania zamówienia może przysporzyć sporo trudności. Zamawiający poświęcają jej szczególnie dużo uwagi, ponieważ to od wartości zamówienia zależą konkretne obowiązki proceduralne w postępowaniu.
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, że od 20 lipca 2023 r. wstrzymano możliwość wysyłania za pośrednictwem usługi eSendera Platformy e-Zamówienia ogłoszeń do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej na formularzach unijnych F01, F02, F04, F05, F07, F12, F17 oraz F24 dla wszystkich typów ogłoszeń a także formularzy F21, F22 oraz F23 dla typów ogłoszenia innych niż Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
Jeżeli zamawiający skierował wezwanie do złożenia dokumentu w zakresie zadania realizowanego na własną rzecz, to może to być uznane jedynie za czynność zbędną, niewpływającą na wynik postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 kwietnia 2023 r., sygn. akt KIO 968/23).
Zdarza się, że do postępowania przystępuje wykonawca, z którym zamawiający współpracował już wcześniej, przy czym współpraca była daleka od oczekiwanej. Czy sam fakt, że wykonawcę obciążono karami umownymi podczas poprzedniej realizacji umowy, jest powodem, aby wyeliminować go z bieżącej procedury? Niekoniecznie. W tym celu zadbaj przede wszystkim o odpowiednie podstawy wykluczenia i pamiętaj, by skrupulatnie przeanalizować referencje.
Obowiązkiem każdego pracodawcy jest prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników. Jest tak niezależnie od tego, ile osób zatrudnia. Właściwe dokumentowanie czasu pracy pozwala na prawidłowe wyliczenie wynagrodzeń, a także wszelkich innych świadczeń przysługujących pracownikom. Dokładny sposób ewidencjonowania określa Kodeks pracy. Każdy pracodawca powinien zatem znać owe przepisy i stosować je w codziennej praktyce. Wykonywanie tego obowiązku można sobie ułatwić.
Słyszałeś już o Krajowym Systemie e-Faktur? Jeśli nie, to już niedługo z pewnością o nim usłyszysz! System KSeF już niedługo zacznie być obligatoryjny dla wszystkich przedsiębiorców w kraju – a to może stać się pewnym wyzwaniem w całym procesie wymiany dokumentów z partnerami biznesowymi. Zobacz, na czym to polega, czym są e-faktury KSeF i od kiedy obowiązek ich wdrożenia będzie dotyczył każdej firmy.
Utrzymanie płynności finansowej to trudne zadanie. Na powodzenie funkcjonowania przedsiębiorstwa wpływa wiele czynników, często niezależnych od nas. Nawarstwianie się zobowiązań finansowych powoduje stres oraz realne zagrożenie upadłości firmy. Poważne problemy finansowe nie powinny być bagatelizowane. Jak uratować firmę przed bankructwem? Czym jest postępowanie restrukturyzacyjne? Jakie typy postępowania istnieją? Przeczytaj artykuł, a znajdziesz odpowiedzi na te pytania.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!