wynagrodzenie wykonawcy

Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Wynagrodzenie wykonawcy w umowie w sprawie zamówienia publicznego

Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Cena za realizację zamówienia może być ustalona w formie ryczałtu, co oznacza, że będzie ona stała niezależnie od ostatecznego wykonanego zakresu zamówienia. Możliwe jest również ustalenie wynagrodzenia kosztorysowego, czyli uwzględniającego rzeczywiste koszty poniesione przez wykonawcę w trakcie realizacji umowy. Coraz częściej zamawiający stosują płatności częściowe, czyli rozkładają wynagrodzenie na kilka rat. Dodatkowo wykonawca może (a niekiedy musi) otrzymać zaliczkę na poczet wynagrodzenia, która ma na celu zabezpieczenie jego interesów finansowych.

Wszystkie te elementy trzeba precyzyjnie określić w umowie o zamówienie publiczne, aby zapewnić jej prawidłową realizację.

W artykule omówimy różne formy wynagrodzenia, takie jak płatności częściowe, zaliczki, ryczałt czy wynagrodzenie kosztorysowe, a także wyjaśnimy, jak ustala się wynagrodzenie w takich umowach.

W tym artykule
  • W przypadku wynagrodzenia ryczałtowego zarówno zamawiający, jak i wykonawca ponoszą ryzyko. Zamawiający nie może zmniejszyć wynagrodzenia wykonawcy, gdy ceny prac lub materiałów spadają lub gdy zakres prac ulega zmniejszeniu. Z kolei wykonawca nie ma prawa żądać podwyższenia wynagrodzenia, gdy koszty lub zakres prac zwiększają się.
  • W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego ostateczna jego wysokość jest ustalana po realizacji zamówienia. Sam kosztorys jest jedynie szacunkową prognozą kosztów. W trakcie wykonywania umowy mogą wystąpić nieprzewidziane okoliczności, co może wpłynąć na wzrost lub obniżenie kosztów. Przy zmianie zakresu prac, koszty realizacji mogą ulec zmianie, co powoduje, że kosztorys nie ma charakteru ostatecznego.
  • Aby zapewnić płynność finansową wykonawcy, zamawiający może zdecydować się na wypłatę wynagrodzenia w częściach. W umowie zostanie określony procent wynagrodzenia wypłacanego za każdy etap realizacji zamówienia, co pozwoli na regularne wpływy finansowe dla wykonawcy. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami, wartość ostatniej części wynagrodzenia nie powinna przekraczać 50% całkowitej wartości wynagrodzenia umownego
  • Zgodnie z przepisami prawa, termin płatności ustalony w umowie o zamówienie publiczne nie może być dłuższy niż 30 dni, które liczy się od daty doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku potwierdzającego dostawę towaru lub wykonanie usługi. Powyższy wymóg wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i ma na celu zapobieganie nadmiernym opóźnieniom w regulowaniu płatności między podmiotami gospodarczymi.

Sprawdź też:

3 pytania o waloryzację umów Pzp zgodnie z ustawą o uproszczeniach procedur administracyjnych dla obywateli

Sposoby na to, jak kontrolować liczbę wykonawców, z którymi podpiszesz umowę

Pytanie:

Zamawiający, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, zamierza ogłosić postępowanie na usługi społeczne – asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. Szacowana wartość zamówienia to ok. 400.000 zł. W ramach postępowania ma zostać pozyskanych 12 asystentów na umowę zlecenia na 12 miesięcy. Finansowanie nastąpi z dotacji rządowej. Z uwagi na fakt, że MOPS jest w małym mieście (ok. 13 000 mieszkańców), w zasadzie nie będzie możliwe uzyskanie jednej oferty od jednego wykonawcy, bo po prostu takie podmioty u nas nie działają. Prawdopodobnie będą to pojedyncze osoby i trudno przewidzieć, ile dokładnie. W związku z tym, jeśli w postępowaniu oferty złoży 12 lub mniej wykonawców, to MOPS, o ile spełnią oni minimalne wymogi, chce ich wszystkich zatrudnić. Jeśli do przetargu przystąpi więcej niż 12 osób, wówczas chcemy przyznać im punkty w określonych kryteriach i na tej podstawie dokonać wyboru.

Czy w przypadku usług społecznych nowa ustawa Pzp dopuszcza, aby przyjąć w SWZ następujące założenia:

  • jeśli osób będzie 12 lub mniej (niezależnie od liczby ofert), to zamawiający wybierze wszystkie oferty i zawrze umowy, jeśli tylko spełnią minimalne wymogi,
  • jeśli z ofert będzie wynikać, że osób – asystentów będzie więcej niż 12, to wówczas decydować będzie liczba punktów zgodna z kryteriami oceny oferty.

Czy jest jakaś inna możliwość działania, tak aby umowy zawrzeć z jak największą liczbą  asystentów, maksymalnie 12?

Czy wolno zwaloryzować wynagrodzenie wykonawcy z uwagi na dodatkowe wydatki związane z COVID-19?

Pytanie:

Czy wykonawca jest uprawniony do żądania waloryzacji wynagrodzenia w związku z kosztami ponoszonymi na maski i płyny do dezynfekcji (COVID-19) oraz wzrost kosztów oddziałowych/ogólnych? Wykonawca dla dwóch umów zawartych na okres 24 miesięcy w kwietniu 2020 roku (sprzątanie obiektów spółki) oraz w lipcu 2020 roku (ochrona obiektów spółki) wystąpił na podstawie art. 142 ust. 5 ustawy Pzp z wnioskiem o waloryzację wynagrodzenia od stycznia 2021 roku. Załączona kalkulacja nowej stawki za roboczogodzinę oprócz wyższych kosztów w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę, minimalnej stawki za godzinę pracy, kosztów ZUS i PPK zawiera dodatkowo następujące pozycje:

1)     wzrost kosztów odzieży i wyposażenia obiektowego (maski, płyny – COVID-19),

2)     wzrost kosztów oddziałowych związany z obsługą obiektu,

3)     wzrost kosztów ogólnych związanych z obsługą obiektu.

W mojej ocenie żądanie zwiększenia wynagrodzenia z powodu wzrostu kosztów ogólnych/oddziałowych jest nieuprawnione, gdyż art. 142 ust. 5 ustawy Pzp wprost określa, w jakich sytuacjach można dokonać podwyższenia wynagrodzenia.

Czy istnieje jakaś podstawa prawna dotycząca COVID-19, która uprawnia do zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy w związku z kosztami ponoszonymi na maski i płyny do dezynfekcji? Obie umowy zawierają zapis, że wykonawca powinien zapewnić swoim pracownikom odzież roboczą i niezbędne środki ochrony indywidualnej.