Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dnia 16 kwietnia 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje m.in. uchylenie art. 11 ust. 4 ustawy Pzp. Co to w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców?
Od zasady składania przez wykonawcę informacji z polskiego KRK ustawodawca przewidział jeden wyjątek. Według § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia o podmiotowych środkach dowodowych, jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami RP, zamiast informacji z KRK składa informację z odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny równoważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania bądź miejsce zamieszkania ma osoba, której dotyczy informacja albo dokument. Nadal jednak wobec członków zarządu wykonawcy (np. spółki z o.o.) mającej siedzibę na terytorium RP składane są informacje z KRK.
Wszelkie wątpliwości interpretacyjne zapisów SWZ muszą być odczytywane na korzyść Wykonawców.
Przepisy ustawy Pzp zobowiązują wiele podmiotów zamawiających do rezygnacji z dominacji ceny jako głównego kryterium wyboru ofert. Jednak samo proste zastosowanie kryteriów niecenowych nie wystarczy. Niezwykle istotne jest również odpowiednie ustalenie ich wagi. To z kolei wymaga od zamawiającego wykonania szczegółowej analizy i symulacji oceny kryteriów, by upewnić się, że umożliwiają one wybór faktycznie najkorzystniejszej oferty, a nie tylko tej, która wydaje się najlepsza na pierwszy rzut oka. W tym tygodniu w Top temacie omówimy metody oceny ofert na podstawie mierzalnych kryteriów pozacenowych, takich jak okres gwarancji czy termin dostawy.
Dnia 16 kwietnia 2024 r. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Możliwość uzyskania certyfikatu zgodnie z ustawą pojawi się od 1 lipca 2025 r. Certyfikat umożliwi wykonawcy potwierdzenie, że nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia z postępowania, w tym przeprowadzenie self-cleaningu w ramach procedury certyfikacji. Ponadto certyfikat potwierdzi, że wykonawca posiada zdolność do należytego wykonania zamówienia publicznego (np. określone doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne, wykwalifikowaną kadrę) w zakresie objętym certyfikacją i na określonym poziomie.
W procedurze odwoławczej, Wykonawca zobowiązany jest wykazać interes w uzyskaniu zamówienia i okoliczności, które uniemożliwiają mu złożenie oferty w danym postępowaniu.
Kosztorys ofertowy podlega ujawnieniu zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli w danym postępowaniu stanowi załącznik do protokołu postępowania, zgodnie z art. 73 ustawy Pzp. Jeżeli nie stanowi zaś załącznika do protokołu, nie podlega udostępnieniu na podstawie art. 74 ust. 2 ustawy Pzp, gdyż powyższa regulacja przewiduje obowiązek udostępnienia protokołu postępowania wraz z załącznikami. Wgląd do kosztorysu ofertowego może opierać się na ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Aby unieważnienie postępowania było uzasadnione Zamawiający zobowiązany jest wykazać wszystkie przesłanki jego unieważnienia, określone w przepisach ustawy.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii pracuje nad projektem zmian w kilkunastu ustawach w tym w Prawie zamówień publicznych. Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego przewiduje m.in. zdalne rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz stosowanie ustawy Pzp do udzielania pożyczek przez różnego typu instytucje finansowe także finansowane ze środków prywatnych w ramach limitów określonych uchwałą budżetową, które dziś nie podlegają jej przepisom.
Możliwość poprawienia oczywistej omyłki w tekście oferty dotyczy wyłącznie takich błędów, które są łatwe do zauważenia, a „oczywistość” omyłki rozumianej jako określona niedokładność nasuwa się każdemu, bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań czy też ustaleń. Może to być błąd pisarski, logiczny, przypadkowe przeoczenie lub inna przypadkowa niedokładność, która nasuwa się sama przez się każdemu.
Ubezpieczenie mieszkania pod kredyt to obowiązek, który narzucają banki. Warto wiedzieć, na czym polega takie ubezpieczenie i co obejmuje. Czy ubezpieczenie mieszkania jest obowiązkowe? Na jaką kwotę ubezpieczyć nieruchomość przy kredycie? Przeczytaj.
Kupując mieszkanie, zwykle rozważa się zakup nowej nieruchomości od dewelopera lub mieszkania z rynku wtórnego. Oferty, zarówno mieszkań nowych, jak i z drugiej ręki, znaleźć można na licznych portalach z ogłoszeniami o nieruchomościach. Zdecydowanie mniej osób decyduje się na zakup mieszkania z przetargu, a tymczasem to również może być ciekawa opcja. Trzeba się jednak do takiego zakupu przygotować, bo cała procedura wygląda nieco inaczej niż w przypadku transakcji z deweloperem, czy osobą prywatną.
W przypadku rynku forex można powiedzieć, że ilu inwestorów, tyle też stylów inwestowania. Nie ma bowiem jednego przepisu na sukces, co może być oczywiście złą wiadomością Dobra jest jednak taka, że do sukcesu może prowadzić wiele dróg.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!