Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamówienia o wartości do 130.000 zł, chociaż nie podlegają przepisom ustawy Pzp, wciąż wywołują sporo wątpliwości po stronie zlecających je instytucji zamawiających. Jak sformułować zapisy umowy o takiej wartości i czy zawsze należy ją zawrzeć pisemnie? W jaki sposób ogłosić chęć zlecenia zamówień podprogowych i czy istnieje taki obowiązek? Jak poprawnie szacować drobne zakupy w jednostce? Kiedy „odrzucić” oferty i czy stosować przesłanki odrzucenia z Pzp? Te i inne kwestie warto zapisać w regulaminie zamówień do 130.000 zł. O tym, jak go stworzyć, podpowiadamy w tym tygodniu na naszej stronie WWW w dziale Top tematy.
Zamawiający powinien respektować zasady komunikacji z Wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakie sam ukształtował w SWZ. Jeżeli je narusza nie powinien wyciągać negatywnych konsekwencji w stosunku do Wykonawców.
Czy gmina w celu zawarcia umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków do budynku urzędu miasta musi przeprowadzić postępowanie w trybie ustawy Pzp tj. z art. 305 pkt 1 w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 1? Umowa będzie zawierana ze spółką, w której gmina ma 100% udziałów, będącą jedynym podmiotem świadczącym takie usługi na terenie gminy. Szczegóły związane z tym zagadnieniem sprawdź w krótkim artykule.
Zamawiając tusze lub tonery do drukarek, zależy nam, by uzyskać produkty wydajne i wysokiej jakości. Jeśli jednak jednocześnie należy przestrzegać reguł równego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji oraz respektować generalny zakaz wskazywania w dokumentach zamówienia znaków towarowych, to zadanie może okazać się trudniejsze, niż przewidywaliśmy. Jednym z rozwiązań jest możliwość ustanowienia w przetargu jakościowego kryterium w postaci liczby wydruków z zaoferowanego tonera. Przy tworzeniu takiego kryterium w relacji do opisu przedmiotu zamówienia rekomendujemy uwzględnienie wskazówek, o których mowa poniżej.
Zamawiający ma swobodę decyzji, czy w danym postępowaniu określić warunki udziału w postępowaniu, ale jeśli takie warunki zdecyduje się określić, muszą być one proporcjonalne do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiające ocenę zdolności Wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.
Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej to szansa dla wykonawcy m.in. na zmianę niezgodnych z prawem postanowień dokumentów zamówienia czy podważenia niesłusznych decyzji zamawiającego. Formalności i terminy związane z procedurą odwoławczą to jednak nie tylko sprawa wykonawcy. Także po stronie zamawiającego istnieją pewne kwestie proceduralne związane z wniesieniem odwołania, o których nie można zapomnieć. W tym tygodniu w Top temacie piszemy o tym, jakie działania musi podjąć strona zamawiająca w związku z procedurą odwoławczą.
Ocena złożonych wyjaśnień wysokości zaoferowanej ceny, nie może odbiegać od specyfiki konkretnego zamówienia, jego stopnia skomplikowania, złożoności czynników kosztotwórczych oraz sytuacji rynkowej.
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swoich stronach WWW, iż 13 marca br. odbędzie się webinarium organizowane przez Urząd Publikacji UE poświęcone platformie eNotices2. Jest to system, za pomocą którego od 25.10.2023 r. zamawiający publikują ogłoszenia w postępowaniach unijnych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1780.
Aby można było mówić o zaoferowaniu przez wykonawcę rażąco niskiej ceny, to cena za wykonanie całego przedmiotu zamówienia musiałaby kształtować się poniżej kosztów realizacji usługi. Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, wyjaśnieniom mogą podlegać również części składowe oferty, jednak wtedy, gdy mają one istotne znaczenie. W rozpoznawanej sprawie Wykonawca, pomimo ryczałtowego charakteru wynagrodzenia, nie zakwestionował cen zaoferowanych przez konkurentów za wykonanie całego przedmiotu zamówienia. Zarzuty zostały ograniczone do kilku pozycji z ofert konkurentów, nie wskazując, że mają one istotne znaczenie i przełożenie na cenę jako całość.
Każdy podmiot publiczny, który wydatkuje publiczne pieniądze, powinien mieć świadomość, że informacje na ten temat mają jawny charakter. Dostęp do informacji publicznych związanych m.in. z procedurami wydawania publicznych pieniędzy jest wolny i każdy zainteresowany może wnioskować o wgląd w dokumentację, która dotyczy zawierania umów z kontrahentami – bez wykazywania interesu prawnego czy majątkowego i bez konieczności uzasadniania go. Między innymi o tym, jak uzyskać dostęp do takich danych, piszemy w artykule opublikowanym w tym tygodniu w dziale Top temat.
Doradztwo biznesowe to zestaw usług świadczonych przez doradcę biznesowego na rzecz zleceniodawcy. Ich celem jest opracowanie i wdrożenie zmian w wybranym obszarze działalności, mających doprowadzić do poprawy sytuacji gospodarczej firmy.
Rozwój osobisty staje się kluczowym elementem osiągania sukcesu zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. Niemal każdy z nas zdaje sobie sprawę z istotności poszerzania umiejętności, rozwijania pasji i pogłębiania swoich zainteresowań. Jednakże równoczesne skoncentrowanie się na pracy zawodowej często koliduje z pragnieniem rozwijania aspektów osobistych. Zatem czy można pogodzić rozwój osobisty z pracą na etacie? W jaki sposób? Podpowiadamy!
Inwestowanie w metale szlachetne to jeden z najstarszych sposobów zabezpieczenia kapitału. Wśród różnych form takich inwestycji, srebrne monety bulionowe zajmują szczególne miejsce. Stanowią one nie tylko zabezpieczenie finansowe, ale także obiekt zainteresowania kolekcjonerów. Srebro, choć mniej kosztowne niż złoto, od wieków cieszy się uznaniem ze względu na swoje właściwości oraz piękno.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!