unieważnienie postępowania

unieważnienie otwarcia ofert

Wadliwa sesja otwarcia ofert powoduje konieczność unieważnienia postępowania

Otwarcie ofert musi być jawne. Podczas trwania sesji otwarcia ofert zamawiający jest zobowiązany ujawnić dane wykonawców, oferowane przez nich ceny, warunki płatności oraz termin wykonania zamówienia. Czy w przypadku postępowania objętego elektronizacją, w którym zamawiający otwiera oferty z użyciem komputera, możliwe jest odstępstwo od stosowania tych zasad? Czy elektroniczna oferta przystaje do obowiązujących aktualnie regulacji prawnych? Sprawdź, do jakich wniosków doszła KIO w wyroku z 12 kwietnia 2019 r. (sygn. akt KIO 574/19).

Najważniejsze w artykule:

  1. Zamawiający w wyznaczonym dniu i o określonej godzinie dokonał czynności publicznego i jawnego otwarcia ofert złożonych w postępowaniu, jednakże z tym zastrzeżeniem, iż w trakcie otwarcia ofert zamawiający poinformował osoby obecne na otwarciu ofert o braku możliwości otwarcia oferty nr 2.
  2. Po zakończeniu ww. procedury zamawiający podjął kolejną próbę otwarcia oferty nr 2, która zakończyła się sukcesem na innym komputerze, jednakże już bez udziału osób przybyłych na otwarcie ofert.
  3. Czynność ta w ocenie KIO, w sposób bezpośredni naruszała w szczególności dyspozycję art. 8 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 i 4 ustawy Pzp, ponieważ procedura otwarcia oferty nr 2 nie odbyła się w sposób jawny dla wszystkich uczestników.
  4. Czynność otwarcia ofert jest czynnością jednorazową i niepowtarzalną.
  5. Postępowanie, w którym otwarto jedną z ofert poza sesją jawnego otwarcia należy unieważnić. W znowelizowanej ustawie Pzp nie zostały bowiem wyłączone w związku z elektronizacją zamówień procedury publicznego i jawnego otwarcia ofert wraz z podaniem informacji wymaganych ustawą Pzp.