Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nie można zmienić treści oferty po upływie terminu wyznaczonego do składania ofert. Jednak ustawa Pzp przewiduje od tej zasady dwa wyjątki.
Już tylko do 5 czerwca 2014 roku Polska ma czas na dostosowanie przepisów krajowych do dyrektywy PE i Rady UE w sprawie zwiększenia efektywności energetycznej określającej wspólne ramy działań na rzecz promowania efektywności energetycznej w UE. Aby osiągnąć planowany do 2020 roku wynik, niezbędna jest modernizacja infrastruktury oświetleniowej. Jej przeprowadzenie bez inwestowania znaczących środków umożliwia partnerstwo publiczno – prywatne.
Zarówno mikro, małe, jak i średnie przedsiębiorstwa – podwykonawcy mogą zwrócić się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wypłatę zaległych należności. Wynika z projektu ustawy o zmianie ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych.
Projekt ustawy Prawo zamówień publicznych przygotowany przez PO zasługuje na dalsze doprecyzowanie – wynika ze stanowiska rządu. Nie przyjęła się natomiast propozycja wprowadzenia automatycznej klauzuli waloryzacyjnej - czyli aktualizowania wysokości wynagrodzenia wykonawcy, gdy zmienia się wysokość VAT-u, płacy minimalnej lub składek ZUS.
Zamawiający może np. wskazać, iż ofertą nieodpowiadającą specyfikacji jest dokument, który w sposób odmienny, niż zostało to ujęte w siwz, wyraża istotne postanowienia umowy.
Wykonawca może powoływać się na zasoby podmiotu trzeciego w zakresie jego wiedzy i doświadczenia, przy czym podmiot ten nie musi być podwykonawcą (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2014 r., sygn. akt KIO 376/14).
Zamawiający ma prawo oddzielić ocenę minimalnych wymogów, jakie musi spełniać wykonawca od weryfikacji jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy Pzp. Ocenie może wówczas poddać odmienne rodzaje zamówień a nawet zróżnicować czas, na przestrzeni którego wykonawca zrealizował wykazywane inwestycje. Tak właśnie uczynił inwestor w opisanym postępowaniu. Sposób sformułowania przez niego warunków udziału stał się wprawdzie źródłem nieporozumienia, jednak ostatecznie wykonawca zgodził się z przedstawioną argumentacją inwestora.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mają obowiązek wyznaczyć swojego przedstawiciela do reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy z zamawiającym (art. 23 ustawy Pzp). W przypadku łącznego ubiegania się o zamówienie przez kilka podmiotów każdy z nich może odrębnie ustanowić pełnomocnika. Umocowanie nie musi być zawarte w jednym oświadczeniu. Istotne natomiast, by wynikało z dokumentów złożonych wraz z ofertą bądź wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i odnosiło się do tego samego pełnomocnika.
Wykonawca nie ma obowiązku opisywać doświadczenia zatrudnianych osób w formule dzień-miesiąc-rok, jeśli zamawiający nie postawił takiego wymogu w siwz. Taki obowiązek oferenta nie wynika również z przepisów ustawy Pzp oraz innych aktów prawnych (wyrok KIO z 17 lutego 2014 r., sygn. akt 190/14).
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych zwiększająca m.in. próg bagatelności do 30.000 euro to krok w dobrym kierunku, ale nie wystarczający. Według ekspertów Pracodawców RP potrzebne są gruntowna zmiany.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!